حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 3 ذو القعدة 1445 Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تیپولوژی ائتلاف های اتاق نهم تبریز

شناسه : 28431 25 فوریه 2019 - 23:34 981 بازدید

لازم است قبل از ورود به موضوع ائتلاف ها مقدمه کوتاهی بیاورم. فلسفه وجودی اتاق های بازرگانی از منظر رشته تحصیلی مورد علاقه ام یعنی اقتصاد سیاسی را می توان با اختصار و تسامح، در دو دسته کلی آورد. الف. اتاق ها بعنوان یک پارلمان، سپری اجتماعی و قانونی برای دفاع از منافع بخش خصوصی […]

تیپولوژی ائتلاف های اتاق نهم تبریز
پ
پ

لازم است قبل از ورود به موضوع ائتلاف ها مقدمه کوتاهی بیاورم. فلسفه وجودی اتاق های بازرگانی از منظر رشته تحصیلی مورد علاقه ام یعنی اقتصاد سیاسی را می توان با اختصار و تسامح، در دو دسته کلی آورد.
الف. اتاق ها بعنوان یک پارلمان، سپری اجتماعی و قانونی برای دفاع از منافع بخش خصوصی در برابر اقتدار دولت هاست.مثلا الزام دولت به رعایت قوانین مصوب و مورد احترام فعالین بخش خصوصی و یا موزانه قوانینی مانند پیمان سپاری ارزی و ..
ب. اتاق ها ابزاری برای چانه زنی در برابر یگانه منبع بی بدیل توزیع منابع ارزشمندی مادی ( دولت) به نفع فعالین اقتصادی مانند تجار، تولید کنندگان و .. عمل می کند. مانند تلاش اتاق ها برای بهره مندی بیشتر اعضا از تسهیلات اعطایی دولت و یا تخفیف های صادراتی و ..
با توجه به دو بند الف و ب و صورت بندی چهره های شاخص موجود در این انتخابات می توان تیپولوژی زیر را عرضه نمود.
۱- طیفی که اعتقاد و علاقه زیادی برای دفاع از بخض خصوصی دارند و این مسیر را صحیح می دانند . هرچند به جذب سرمایه و منابع مالی به نفع اتاق بی توجه نیستند. افراد ریشه دار اقتصاد تبریز را به سهولت میتوان در میان این طیف مشاهده نمود. فعالینی که با دسترنج خود و بدون تکیه بر ریالی رانت اطلاعاتی و مالی و زد و بند ، کارخانجات بزرگی را در تبریز تاسیس و مدیریت نموده اند.علی القاعده در میان آنها ابربدهکار بانکی ه وفور یافت نمی شود و ..
۲-طیفی که بیشترین نگاه آنها به جذب منابع مالی دولت است. در میان این طیف افرادی وجود دارند که علیرغم اینکه سرمایه های خود را بیش ازچند هزار میلیارد تومان اعلام میکنند اما اسم کارخانه شان در میان درخواست کنندگان وام ۱۰ میلیارد تومانی دولت است. البته این مساله اشکالی ندارد اما تفکر و نگاه این طیف را به خوبی می رساند که اگر بر میز ریاست اتاق تکیه زنند ظرفیت بی بدیل اتاق تبدیل خواهد شد به ابزاری برای جذب سرمایه مادی از دولت، خواه به نفع کارخانه خود و خواه انشالله به نفع اعضای اتاق. همچنانکه به چشم خود دیدیم یکی از اعضای ارشد این طیف، قبل از یک واگذاری از سوی دولت، در جلسه توسعه صادرات غیر نفتی ، مجلس را به باد انتقاد گرفته بود اما همان شخص، دوماه بعد در جلسه نخبگان اقتصادی (با رییس مجلس در تبریز(بعد از واگذاری آن مجموعه)دفاع جانانه ای از مجلس و دولت انجام دادند.
به نظر میرسد حضور این طیف در راس اتاق که به استفاده بی محابا از منابع رانتی دولت، علاقه ویژه ای دارند، فعالین اقتصادی استان را با آسیب بزرگی مواجه خوهند نمود . چه اینکه تلاش برای جذب منابع مالی ، آنها را از هرگونه تلاش جدی به نفع اتاق و اعضای آن بازخواهد گذاشت.
غلامرضا منصوری

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.