حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

اتاق بازرگانی تبریز و نگاه سوم

شناسه : 27813 16 فوریه 2019 - 9:30 275 بازدید

استان آذربایجان شرقی یکی از موفق ترین استان ها در حوزه بازرگانی ، صنعت و معدن و کشاورزی  است ، بنابراین نمایندگی طیف وسیعی از فعالین اقتصادی در چارچوبی بنام اتاق بازرگانی تبریز که به پارلمان بخش خصوصی نیز معروف است ، از اهمیت به سزایی برخوردار است . از بدو تاسیس اتاق در ایران، […]

اتاق بازرگانی تبریز و نگاه سوم
پ
پ

استان آذربایجان شرقی یکی از موفق ترین استان ها در حوزه بازرگانی ، صنعت و معدن و کشاورزی  است ، بنابراین نمایندگی طیف وسیعی از فعالین اقتصادی در چارچوبی بنام اتاق بازرگانی تبریز که به پارلمان بخش خصوصی نیز معروف است ، از اهمیت به سزایی برخوردار است .
از بدو تاسیس اتاق در ایران، دو دیدگاه متفاوت در دو مقطع زمانی بر این پارلمان حاکم بوده است . اولین نگاه که اتفاقا رسالت اتاق را هم شکل می داد تا چند سال قبل از انقلاب اسلامی تداوم داشت. در این دیدگلاه اتاق به مثابه یک ابزار دفاعی است در برابر قدرت رسمی کشور، تا از آسیب های احتمالی ناشی از آن اجتناب کند . یا اینکه نهایتا در تنظیم مقررات به نفع بخش خصوصی وارد عمل میشد و یک نقش مشاورتی ایفا می نمود.
 دیدگاه دوم که تاحدودی هم  در تطابق با بخشی از  الگوهای جهانی نیز به پیش رفته است، اتاق را به ابزاری برای چانه زنی در باب دولت تبدیل نموده است تا هرچه بیشتر می تواند از منابع دولتی به نفع بخش خصوصی استفاده نماید. در این نگاه ، اتاق قویا بدنبال تاثیرگذاری بر بازتوزیع منابع پرقدرت مالی دولت است . سوق دادن منابعی اعم از نوعی شبه رانت ها و یا تسهیلات ارزان قیمت دولتی و..
این دو دیدگاه هنوز هم رگه های قدرتمندی در اتاق های کشور دارند. اما به نظر میرسد وقت آن است دیدگاه سومی هم در اتاق های ایران بخصوص در اتاق تبریز به عنوان پیشرو اتاق های کشور طرح گردد. دیدگاه سوم مبتنی است بر الگوهای فراگیر توام ارتباط با بخش خصوصی و حاکمیت. 
اما در این ارتباط فراگیر عنصر اصلی بایستی جامعیت در طرح مطالبات اقشار گوناگون صنعتی و بازرگانی و معدن و کشاورزی باشد. یعنی اتاق بتواند اعم مطالبات اعضا را جمع بندی کند بطوریکه خیر اکثریت قاطع اعضا در ان رعایت شده باشد. عنصر دوم این دیدگاه، لزوما چانه زنی اتاق برای تحقق حکمرانی خوب است.
اتاق باید پیش رو و پیشگام سوق دادن دولت به خروج از عرصه اقتصاد باشد . اتاق ها میتوانند این انگاره را در جامعه نهادینه سازی نمایند که حضور دولت و یا صدها نهاد شبه دولتی و ..در اقتصاد چیزی جز فساد ورانت و تباهی ندارد و نخواهد داشت.
حکمرانی خوب البته مولفه های متعددی دارد اما یکی از شروط مهم بقا و تداوم آن خروج حداکثری دولت از فرایندهای اقتصادی است.
اتاق بازرگانی تبریز در دور آتی خود به شرط ورود اعضای فهیم، توسعه گرا و  علم دوست ، بیشترین تلاش خود را در این راستا به کار گیرد تا بعنوان پیشرو نسل سوم اتاق های کشور طرح گردد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.