حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11406 تعداد نوشته های امروز : 0×

بدهی قطعه سازان ، بهانه گرانی خودرو

شناسه : 28231 21 فوریه 2019 - 16:10 410 بازدید

قطعه سازان ریالی دریافت نکرده اند دولت به قطعه سازان بدهکار است، آنهم نه ۱۰۰ میلیارد ویا ۲۰۰ میلیارد ،بلکه ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی ۴ برابر بودجه کل استان آذربایجان شرقی در یک سال. رقمی که شاید پرداخت آن به این زودی ها وشاید هم در آینده، مقدور نباشد . در واقع این بدهی محصول […]

بدهی قطعه سازان ، بهانه گرانی خودرو
پ
پ

قطعه سازان ریالی دریافت نکرده اند
دولت به قطعه سازان بدهکار است، آنهم نه ۱۰۰ میلیارد ویا ۲۰۰ میلیارد ،بلکه ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی ۴ برابر بودجه کل استان آذربایجان شرقی در یک سال. رقمی که شاید پرداخت آن به این زودی ها وشاید هم در آینده، مقدور نباشد . در واقع این بدهی محصول یکی دو سال نیست ، بلکه محصول سالها بی تدبیری مشترک دولتی ها و خودروسازی هاست. شرکت های خودرو سازی که ۴۰ سال است بصورت انحصاری بازار را به زیر چتر خود آورده اند و هر چه دلشان می خواهد انجام میدهند. نه روحانی سرشان میشود و نه احمدی نژاد، نه دولت سرشان میشود نه مجلس. البته اینکه هیچ کس را تحویل نمی گیرند، دلیلش این نیست که کارشان درست است بلکه دلیلش این است که به اندازه کافی به سیاسیون و نهادهای نظارتی رانت می دهند تا کسی با آنها کاری نداشته باشد. در وصف اوصاف این دو خودرو ساز همین بس که گفته میشود ۳۰۰۰ شرکت اقماری مرتبط و نامرتبط در حاشیه این دو کارخانه بزرگ منتفع می شوند اما خروجی کارشان معلوم نیست چیست؟ بهر ترتیب ، بهانه امسال خودروساز ها بدهی شان به قطعه سازان بوده است. همان بدهی ۱۲۰۰۰میلیارد تومانی.
افزایش قیمت ها
از هفته اول بهمن ماه امسال خودروسازان قیمت ها را بعد از دو سه ماه مقاومت، بالاخره بالا بردند بطوریکه این افزایش قیمت بازار مصرف را شدیدا تحت تاثیر قرار داد و مثلا پراید ۳۰ تومنی به مرز ۵۰ میلیون تومان در اول اسفندماه رسید. درحالی این افزایش قیمت اتفاق افتاد که رییس جمهور قبلا اجازه افزایش قیمت به خودرو سازان را تکذیب کرده بود . بنابراین دولت پای خود را از این معادله پیچیده کنار کشید. هرچند وزیرت جدید صمت ، بعد از این افزایش بی رویه صرفا به اظهار تاسف از این بابت پرداخت.
قطعه سازان بهره بردند؟

ناگفته نماند استان آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین قطب های قطعه سازی کشور است و از این روی این موضوع با سرنوشت بخش اعظمی از صنعت استان مان ارتباط می یابد. از بابت اینکه این بار بهانه افزایش قیمت ها پرداخت بدهی های قطعه سازان بود با انجمن قطعه سازان تبریز تماس گرفتم تا جویای این مساله باشم. متاسفانه این دومین باری بود که دفتر این انجمن همکاری جدی از خود نشان نداد. اما رضا پاشایی عضو هیات رئیسه انجمن نیرو محرکه همگن و قطعات خودرو کشور، در پاسخ به سئوالم اظهار داشت ، تا کنون یک ریال از بابت بدهی های قطعه سازان پرداخت نشده است. متاسفانه در شرایطی هستیم که سهم استان از تولید قطعات خودرو در کشور از ۲۳ درصد در سال ۸۶ به ۷ درصد در سال ۹۷ رسیده است و دیگر توان وضع موجود را ندارد.
او اظهار داشت قرار بود ۴۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی ها ما پرداخت شود آن هم در قالب تسهیلات اما تا امروز ریالی پرداخت نشده است. البته این فعال عرصه قطعه سازی اظهار کرد حتی اگر این ۴۰۰۰ میلیارد تومان هم پرداخت شود بازهم بخش اعظمی از بدهی ها بر سر جای خودش باقی خواهد ماند و با این تفاسیر قطعه سازی در سال آتی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود.
گفتنی است نحوه پرداخت این رقم نیز به صورت وام های سه گانه است. یعنی تسهیلاتی که در ان خودروساز ضامن وام خواهد و قطعه سازان دریافت کننده وام و دولت نیز منابع مالی را تامین خواهد نمود.
احتمال این امر وجود دارد که این روند در هفته های آتی شروع گردد اما می دانیم که روزهای آخر سال معمولا دوره حسابرسی بانک هاست و اعطای تسهیلات معمولا به بعد از نیمه اول فرودین سال بعد موکول می گردد.
با این حال باید گفت : احتمالا برنده این افزایش قیمت ها تنها خودروسازان هستند چرا مه بصورت نقدی درآمدهای خود را تا ۴۰ درصد افزایش داده اند و هنوز بابت بدهی های خود ریالی پرداخت نکرده اند . البته دولت هم دراین میان دعای خیر مردم را برای خود نصیب کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.