حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود

شناسه : 8740 18 نوامبر 2017 - 4:45 188 بازدید

تبریز ما: سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود. حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور  در یک […]

مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود
پ
پ


تبریز ما: سه ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز اعلام نشده و عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود.

حسین مقدم قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور  در یک برنامه رادیویی با بیان این مطلب گفت:‌ برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید هم مردم و هم مسئولین وارد عمل شوند، در واقع باید کاری کرد مردم به خودروی فرسوده به عنوان کالای سرمایه ای نگاه نکنند و از سوی دیگر مسئولین خودروساز باید کیفیت خودروها را افزایش دهند. در حقیقت برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرها باید هم مردم و هم مسئولین به معضل آلودگی هوا توجه کنند تا بتوانند از آن شرایط بحرانی خارج شوند.
وی افزود: هر چه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود، بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه ای می دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.

قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است. بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.

مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: در حال حاضر در همه بخش ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل و نقل عمومی و … دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر دو الی سه سال عوض شود.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.