حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

گردشگر نه با اجبار بلکه با تبلیغ می آید/ ارج نهادن سرمایه گذاران تبریز باعث حضور دیگر سرمایه گذاران می شود

شناسه : 9317 04 دسامبر 2017 - 7:37 238 بازدید

[ad_1] تبریز ما: سونیا اندیش اعتقاد دارد توسعه و رشد شهر تبریز با روش های فعلی دیگر امکان پذیر نیست زیرا توسعه پایدار با درآمد پایدار محقق شدنی است. نائب رئیس شورا شورای اسلامی شهر تبریز نظرات جالبی در خصوص شهر تبریز ، توسعه، سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار شهری دارد. از سوابق و فعالیت […]

گردشگر نه با اجبار بلکه با تبلیغ می آید/ ارج نهادن سرمایه گذاران تبریز باعث حضور دیگر سرمایه گذاران می شود
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: سونیا اندیش اعتقاد دارد توسعه و رشد شهر تبریز با روش های فعلی دیگر امکان پذیر نیست زیرا توسعه پایدار با درآمد پایدار محقق شدنی است.

نائب رئیس شورا شورای اسلامی شهر تبریز نظرات جالبی در خصوص شهر تبریز ، توسعه، سرمایه گذاری و درآمدهای پایدار شهری دارد.

از سوابق و فعالیت های سونیا اندیش می توان به عضویت در هیئت مدیره و دبیر انجمن صنفی خدمات مهندسی صنعتی آذربایجانشرقی، کارشناسی ارشد مدیریت صنایع، مدیر عامل شرکت فناوران پویش پروژه، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز، مشاور کمسیون اقتصادی مجلس هشتم،  دبیر اتاق بازرگانی تبریز وکار آفرین برتر استان اشاره کرد

ماحصل گفتگوی یک ساعته با این عضو شورای شهر را در زیر می خوانید؛

علی عباسی : خانم اندیش از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم. به عنوان اولین سوال اجازه بدهید در خصوص نظر حضرتعالی را در خصوص ارتباطات رسانه ای و ارتباط مردم با سازمان ها بپرسم؟

سونیا اندیش: ابتدا خدمت شما و همکاران رسانه ای شهرداری و خبرنگاران تلاشگر تبریز ما سلام و خسته نباشید عرض می کنم و آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم با فعالیت های هر چه پربارتر در این راه موفق باشید و در توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرمان از یک سو و ارتباط مستقیم مابین مردم و بدنه شهرداری تبریز از سوی دیگر و شورا و شهرداری از سوی دیگر مسیر راه هموار نمایید.

 

به نظر حضرتعالی وظیفه اصلی یک رسانه و مجموعه خبری چه باید باشد؟

سونیا اندیش: تلاش مجموعه خبری شهرداری باید این باشد که مردم سیستم شهرداری را از آن خود بدانند. از مسئولیت های سنگین این رسانه توجه به این موضوع است در خصوص نحوه تعامل هم به نظرم باید خود رسانه ای ها این روش ها را تعریف کنید و تلاش مجموعه رسانه ای این باید باشد که اعتماد عمومی را به سیستم شهرداری و شورا جلب نمایید. علی الخصوص تبریز ما که رسانه تخصصی شهر، شورا و شهرداری است.

در آستانه تبریز 2018 که در آمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری ها بخصوص شهرداری تبریز کاهش داشته است ، به نظر حضرتعالی سرمایه گذاری داخلی و خارجی تا چه میزان در حل قسمتی از این مشکل تاثیر گذار باشد و شورای شهر در این زمینه چه فعالیت های می تواند انجام دهد تا سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در تبریز استقبال کنند.

در رابطه با بحث جذب سرمایه گذار در شهر به بحث توسعه پایدار تاکید باید کرد. توسعه پایدار غیر فرهنگی در کشور زمانی اتفاق می افتد که شما درآمدهای پایدار تعریف شده باشد. درآمدهای پایدار در کشورهای مختلف سالیان سال است که تعریف شده است مثلا وقتی به یک کشور پیشرفته می روید می بینید که بیشترین حوزه استحصاء درآمدهای شهری متعلق به درآمدهای پایدار است و بالغ بر 85 درصد درآمدهای کشورهای توسعه یافته برای هزینه های شهری و مدیریت شهری (همان شهرداری) را درآمدهای پایدار تشکیل می دهند.

بعضا حتی برخی کشورها بالای 90درصد درآمدهای شهری درآمدهای پایدار شهری است و در بحث صدور پروانه و یا تراکم چیزی حدود 5 درصد و یا کمتر درآمد دارند. اصلا در این نوع کشورها بحث درآمد از فروش تراکم به آن معنایی که ما می شناسیم شاید موضوعیت نداشته باشد.

 

به نظر حضرتعالی نتایج متصور از وجود درآمدهای پایدار شهری چه می تواند باشد؟

سونیا اندیش: وجود درآمدهای پایدار 85  و یا 90 درصدی به این معنی است که شما وقتی درآمد پایدار دارید برنامه ریزی شما بر اساس درآمدهای واقعی و پایدار است و شما قطعا می دانید که بودجه برنامه های پیش بینی شده تامین است. اما متاسفانه بالای 80درصد درآمدهای ما درآمدهای ناپایدار است و تکیه ما بر این درآمدهاست، البته این فقط مخصوص تبریز نیست و در کل ایران اولین و مهمترین و سخت ترین معضلی که شهرداری ها با آن دست به گریبان هستند چون درآمدها ناپایدار است در بهترین شرایط شاید 30 درصد برنامه های شما قابلیت عملیاتی و اجرا شدن داشته باشد.

  بقیه برنامه ها هم چون پیش بینی درآمد داشته اید اما چون رکود صنعت مسکن وجود دارد تراکم بفروش نمی رسد پروانه صادر نمی شود و عوارض هم اخذ نمی شود و در حقیقت ما دیگر نمی توانیم از شهروند درآمد بستانیم، ما باید منتظر بمانیم رکود اقتصادی نباشد و مردم برای ساخت و ساز بیایند و ما در صندوق پول داشته باشیم و برنامه ها را اجرایی کنیم و در غیر اینصورت در عمل نخواهیم توانست کاری انجام دهیم. قابلیت توسعه و برنامه ریزی شهری برای آینده شهر با این روش امکان پذیر نیست با این شیوه نمی توان در زمینه های توسعه فرهنگی، اجتماعی به پیشرفت و توسعه دست یافت.

 

با این توضیحات مهمترین مشکل و یا مسئله مدیریت شهری تبریز را در چه می دانید؟ راه حل چیست؟

سونیا اندیش: عدم وجود درآمد پایدار برای هزینه در شهر اصی ترین مسئله مدیریت شهری است. در این ارتباط به دلیل اینکه مهمترین چالش پیش روی شهرداری ها و مدیریت شهری بحث احصا هزینه ها از محل درآمدهای پایدار است، سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذار و حمایت از سرمایه گذار مهمترین چالش پیش روی ماست و راه حل مشکل هم مواجهه ی منطقی با این چالش است به نظرم اینکه بیاییم منتظر دریافت پول از دولت باشیم به نتیجه نخواهیم رسید. شهرداری ها در دنیا درآمد ایجاد می کنند و تکیه اصلی آنها هم در تامین هزینه هایشان دولت نیست.

 

اشاره فرمودید حضور سرمایه گذار و سرمایه گذاری در شهر مهمترین چالش پیش روی مدیریت شهری است؟ در این راستا چه کار باید کرد؟

سونیا اندیش: طبیعتا در این راستا مهمترین و اساسی ترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم بحث حمایت از سرمایه گذار است. در دنیا برای سرمایه گذاری اصولا و عموما باید بخش خصوصی باید مشارکت کند. بخش خصوصی چه زمانی برای مشارکت و سرمایه گذاری می آید؟ بالاخره بخش خصوصی به دنبال اخذ نفع منطقی از سرمایه گذاری است و باید منافع مورد انتظار تامین شود.

در کنار این منفعت مورد انتظار، طبیعتا بخش خصوصی نیاز به امنیت سرمایه گذاری دارد برای اینکه سرمایه گذار وقتی سرمایه گذار در شهر هزینه می کند و در برنامه های توسعه شهری مشارکت می کند، باید به شما اعتماد کرده و با شما کار کند و با این کار برای شهر و برای خود درآمد ایجاد کند.

این سرمایه گذاری هم برای شهر درآمد و هم اشتغال ایجاد می کند. در این ارتباط حتما باید در حوزه سرمایه گذاری بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذار با با ایجاد امنیت، با تسهیل شرایط سرمایه گذاری ایجاد کنیم. متاسفانه وضعیتی که اکنون در بحث سرمایه گذاری چه در حوزه صنعت و چه مدیریت شهری نتوانسته ایم بستر را به صورت مناسب فراهم کنیم.

 

دلیل اینکه نتوانسته ایم بستر مناسب را فراهم کنیم چیست؟

سونیا اندیش: بروکراسی ما زیاد است و پیچیدگی بروکراسی های اداری ما باعث شده است که سرمایه گذار علاقه مند برای سرمایه گذاری نباشد. وقتی برای انتخاب یک مکان برای سرمایه گذاری می آید، یک سال و حتی دو سال طول می کشد تا انتخاب زمین به نتیجه برسد و در طول این یکی دو سال طرح از حیز انتفاع می افتد و طرح منافع مالی مورد انتظار و تعریف شده خود را از دست می دهد و توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بخشی از مشکل این است. بخش دیگر مشکل هم به عدم همراهی در اخذ مجوز ها و همچنین عدم آماده بودن پکیج ها و بسته های سرمایه گذاری برمی گردد. ما باید بسته های سرمایه گذاری منعطف را آماده کنیم. و این بسته ها را بتوانیم برای اجرا در اختیار مشتاقان سرمایه گذاری قرار دهیم.

باید شرایط را تسهیل کنیم البته بخش عمده این تسهیل هم ایجاد اعتماد برای سرمایه گذار است. ما لازم نیست به سرمایه گذاری خارجی بیش از حد توجه داشته باشیم. من به عنوان یک فردی که هم در عرصه صنعت بوده ام و هم در عرصه سرمایه گذاری فعالیت داشته ام، عرض می کنم اگر ما بیاییم و اعتماد سرمایه گذار داخلی را به شهر جلب و جذب کنیم، می دانید که در سراسر کشور و حتی دنیا تاجران بزرگ تبریزی فعالیت می کنند. اگر بتوانیم اعتماد این تاجران که سرمایه های خوبی هم دارند را به شهرشان عرق و تعصب هم دارند را جذب کنیم، و اینها را برای سرمایه گذاری به تبریز علاقه مند کنید، مطمئن باشید  از جاهای دیگر هم سرمایه گذار می آید

وقتی می گویند که سرمایه گذاران تبریز علاقه مند به سرمایه گذاری در این شهر نیستند، چه انتظاری باید داشته باشیم که ایرانی خارج نشین بیاید و سرمایه گذاری کند. باید در این حوزه ابتدا از سرمایه گذاران خودمان و سرمایه گذاران و کارآفرینان داخلی که بار اشتغال بر روی آنهاست استفاده کنیم و قدردان باشیم، تکریم کنیم و احترام بگذاریم. ارزش دادن ما به سرمایه گذاران حاضر در شهر و توجه به فکر و ایده آنها و به دنبال آن حمایت از آنها باعث خواهد شد دیگر سرمایه گذاران هم کم کم به شهر ما بیایند.

 

خانم مهندس اشاره کردید که بالای 80 و 90درصد درآمد پایدار شهرها درکشورهای توسعه یافته درآمد پایدار است. اگر ما بیایم محل های تامین این درآمدهای پایدار را بررسی کنیم، با توجه به تعدد مراکز مدیریتی و تصمیم گیری در امور شهرها که وجود دارد، و حتی سازمان های مختلف وظایف مترتب به شهرداری را انجام می دهند با این تفاسیر، به نظر حضرتعالی کدام یک از درآمدهای پایداری که در کشورهای پیشرفته برای شهرداری ها مترتب است اما در کشور ما شهرداری ها از این درآمدها بی نصیب هستند؟ به نظرتان در این خصوص آیا کاری صورت گرفته است؟

سونیا اندیش: مسلما در این زمینه ها تحقیقاتی صورت گرفته است. البته این موضوعی که فرمودید دقیقا به نکته مهمی اشاره کردید در بحث طرح مدیریت جامع شهری متاسفانه شهرداری ها نمی توانند به صورت کامل در تمامی حوزه ها وارد شوند و حتی کار عملیاتی انجام دهند. حتی در ارتباط شوراها وقتی به شرح وظایف قانون شوراها مراجعه می کنیم می بینیم، در بحث سلامت، حوزه امنیت، آموزش، فرهنگ، سرمایه گذاری، حمایت از ان جی او ها، و کلی حوزه های دیگر برای شورا وظایف تعریف شده است.

اما اینکه مثلا در حوزه سلامت با وزارت بهداشت دقیقا تداخل وظایف اتفاق می افتد. بدون مجوز وزارت بهداشت مگر می توان در حوزه بهداشت ورود کرد. نهایت ورود شهرداری و شورا به این حوزه تنها می تواند ورود ارشادی باشد و غیر از این نمی توانید ورود داشته باشید. شما نمی توانید به عنوان مدیریت شهری به بیمارستان اعلام کنید که شما باید طرح توسعه داشته باشید و یا فلان وضعیت را اصلاح کنید و یا سرمایه گذار در این حیطه ورود کند.

بحث حوزه آموزش و پرورش نهایتا می توانید در قالب تفاهم نامه در این حوزه ورود کنید و نهایتا می توانید در حوزه جلب حمایت های مدیران استانی را بدست بیاورید و مثلا در شیفت بعد از ظهر مدارس آموزش های شهروندی انجام دهید که این هم منوط به تفاهم و توافق مسئولان استانی است.

خوب بحث عدم وجود مدیریت واحد و یا جامع شهری، یکی از عوامل مهم بازدارنده در عدم ایجاد درآمدهای پایدار شهری است.  وقتی شما مدیریت واحد شهری نداشته باشید وقتی یک طرح را می خواهید در شهر اجرا کنید برای اجرای آن که به نظر می رسد به راحتی قابل اجرا باشد در عمل می بینید که باید از 10 مرجع مختلف حمایت و مجوز بگیرید.

 

حضرتعالی به عنوان نائب رئیس شورا تعامل خوبی با نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی دارید و پیگیری خبرهای مرتبط با حضرتعالی موید این موضوع است اما اینکه تعامل خاصی با نمایندگان مجلس صورت بگیرد که در خصوص افزایش اختیارات و قدرت عمل شوراهای شهر قوانینی به تصویب برسد آیا در این زمینه قدم هایی برداشته شده است یا برداشته خواهد شد؟

سونیا اندیش: به نظرم طرح مدیریت جامع شهری از قوانین بالادستی است و امیدواریم مجلس شورای اسلامی به این موارد ورود کند و دولت نیز به عنوان لایحه به مجلس ارائه کند. در صورت اجرای مدیریت واحد شهری در شهرها قطعا تصدی گری دولت نیز کاهش می یابد این مسئله به چابک سازی و بهینه سازی عملکرد دولت منجر خواهد شد.

 

خانم مهندس در فصل بودجه ریزی قرار گرفته ایم و شهرداری تبریز به زودی بودجه را تنظیم و برای بررسی و تصویب به شورا ارائه خواهد داد. با مد نظر قرار دادن عدم وجود مکفی درآمدهای پایدار شهری و کاهش درآمدهای ناپایدار فعلی، مبنا و شاخص های بودجه سال 97 چگونه خواهد بود آیا در این خصوص راهبرد خاصی در نظر گرفته شده است؟

سونیا اندیش: بحث بودجه و سیاست های کلی بودجه از طرف کمیسیون برنامه و بودجه به شهرداری تبریز ابلاغ شده است سیاست های کلی که شهردار محترم باید بر اساس این سیاست ها باید بودجه ریزی نموده و به شورا تقدیم کنند. در سیاست های کلی به این راحتی و به این سرعت نمی توانیم درآمدهای پایدار و ناپایدار را جداسازی کنیم این اتفاق کم کم و به صورت پلکانی صورت می گیرد ما برای اینکه بتوانیم سیاست های تشویقی و سیاستگذاری برای سال 97 این پیش بینی شده است که به تدریج حضور بخش خصوصی در مباحث و حوزه های شهرداری را ببینیم و کم کم هزینه هایی که شهرداری در این حوزه ها انجام می دهد را به عهده بخش خصوصی بگذاریم تا انجام دهد و این کار نیز کم کم و به تدریج محقق شدنی است.

باید عرض کنم که قطعا عوامل مختلف در ایجاد و پربار نمودن ساختار مورد نظر می توانند کمک کننده باشند فکر می کنم برای رسیدن به توسعه پایدار که درآمدهای پایدار نیاز است باید از روش های پلکانی ولی مداوم استفاده کنیم تا بتوانیم بعد از چهار سال عنوان کنیم که ما توانستیم در این مدت چهار سال توانستیم مثلا 40 درصد درآمدهای پایدار را افزایش دهیم.

کار در این حوزه نیازمند حمایت همه جانبه دستگاههای اجرایی و مدیریتی است. از قوانین بالادستی مجلس شورای اسلامی گرفته تا حمایت دولت در اعطای ضمانت در تسهیلات بانکی، تضمین امنیت، حضور سرمایه گذار باید همه کمک کنند.

 

خانم اندیش شهرداری وظایف روتین از قبیل اداره شهر، توسعه و مدیریت فضای سبز، نظافت شهر و کارهای اجرایی را انجام می دهد اما در زمینه قانون گذاری و ارتباط شورا و شهرداری با نهادهای بالادستی خلائی مابین شورا و مجلس شورای اسلامی به چشم می خورد. تقریبا از اولین دوره آغاز به کار شوراهای شهر، بر اساس طرح ها و لوایح مطرح وتصویب شده در مجلس با تصویب قوانینی، هر سال از اختیارات شورا و شهرداری و حتی منابع درآمدی شهرها شهرها کاسته شده است. در این سالها بسیاری از اختیارات شورا با تصویب قوانینی از حیطه شوراها برداشته شده و این اختیارات بر عهده وزارت کشور و یا سایر نهادها گذاشته شده است. به نظر می رسد خلاء کارکردی وجود دارد که شوراها نتوانسته اند در تصویب قوانین به نفع شهرها و شوراها نقش آفرینی کنند، اینطور نیست؟

سونیا اندیش: شورای عالی استانها اصلا برای تاثیرگذاری در این حوزه تعریف شده است البته من نسبت به عملکرد دوره های قبلی شورای عالی استان واستانها اطلاعی ندارم و نمی توانم اظها نظر کنم اما شورای عالی استانها که شورای عالی کشوری را هم تشکیل می دهند خودشان می توانند به صورت مستقیم به مجلس طرح ارائه دهند و قانون گذار این مسیر مستقیم قانون گذاری را برای این طراحی کرده است که خواسته های شوراها در ارتباط با حوزه اختیارات شورا و شهرداری و اختیارات مدیریت جامع شهری از طریق این کانال به مجلس شورای اسلامی در قالب طرح مستقل بتواند ارائه شود.

 

با توجه به حضور دکتر مسعودی ریحان در راس شورای عالی استان و با مد نظر قرار دادن تجربه حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی به چشم انداز فعالیت این شورا را چگونه می بینید؟

سونیا اندیش: خوب همانطور که خود شما نیز اشاره کردید، ایشان سابقه حضور در مجلس را دارند. ما به شورای استان امیدواریم. مسعودی ریحان به دلیل آشنایی به مجلس شورای اسلامی، نحوه تعامل با مجلس را بهتر می داند و نحوه طرح دادن و همچنین نحوه پیگیری موثر برای مصوب کردن این طرح ها را بهتر می دانند و انشالله امیدوارم این دوره شاهد اصلاح و تقویت هرچه بیشتر قانون شوراها باشیم.

 

شورای پنجم با چهار دوره قبلی شورای تبریز چه تفاوتی دارد و به نظر حضرتعالی در پایان چهار سال این شورا چشم انداز عملکرد شورای پنجم را چگونه می بینید.

سونیا اندیش: بنده معتقد به مقایسه دوره های مختلف شورای شهر با همدیگر نیستم. در خصوص مقایسه شورای پنجم با چهار دوره قبلی شورا باید عرض کنم، چون چهار دوره قبلی در شرایط اجتماعی و اقتصادی مختص زمان خودشان تشکیل یافته اند هر دوره شورا را باید در دوره خود بررسی و یا با شوراهای هم دوره آن در شهرهای دیگر مقایسه کرد. اینکه من بگویم شورای چهارم بهتر است یا پنجم، نه! من چنین حرفی نمی زنم.

 

منظورم بیشتر در خصوص ترکیب اعضای شورا و تفاوت ترکیب فعلی با چهار دوره گذشته شورای تبریز بود؟

سونیا اندیش: خوب در خصوص ترکیب شوراها هم مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی زمان تشکیل هر شورا موثر است و ترکیب را مشخص می کند و نمی توانم بگویم این ترکیب بهتر است یا آن ترکیب. اما در دوره های مختلف نوسان های مختلفی بوده است. در دوره ای حضور متخصص پر رنگ تر بوده در دوره ای دیگر سلیقه مردم بر مولفه ی دیگری بوده است. اعضای شورا با رای مردم می آیند و باید تک تک احاد جامعه و اعضای شورا به خروجی رای مردم احترام بگذاریم.

 

چشم اندازه پایان چهار سال بعدی شورای پنجم را چگونه می بینید؟

سونیا اندیش: بنده به شورای پنجم بسیار امیدوارم. امیداریم خروجی رای مردم و عملکرد شورای پنجم به نفع شهر و شهروندان باشد. با این روشی که شورا در پیش گرفته انشالله شورای موفقی خواهیم داشت.

 

همانطور که می دانید متولی رویداد «تبریز2018» ارگانهای دولتی هستند در این البته نگاه شهروندان به این قضیه اینطور است که گویا همه کارها بر عهده شهرداری تبریز خواهد بود، به نظر می رسد در این خصوص در شورا و در بین نمایندگان مجلس یک مطالبه ملی ایجاد شود به نظر حضرتعالی چه باید کرد تا این موضوع را در مجلس و دولت برجسته تر کرد. البته تا آنجا که خبرها را تعقیب می کنیم تاکنون دولت بودجه خاصی به این مورد اختصاص نداده است.

سونیا اندیش:  واقعیت این است که تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، حالا یک نگاه این است که  اینکه کارهای اجرایی یک طرف موضوع است و موضوع دیگر این است که  با بررسی شاخصه های موجود، کارشناسان اعلام می کنند تبریز 2018 آمادگی پذیرش میهمان را دارد . به همین دلیل تبریز با پتانسیل های موجود و توانمندی هایش به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب می کند. ما باید از این منظر به 2018 نگاه کنیم و نگاه علیحده نباید به موضوع داشته باشیم . 2018 هم یعنی اینکه ما می توانیم تبریز را تبلیغ کنیم و به این شهرمیهمان بیاوریم. وقتی قرار است میهمانی به خانه شما بیاید شما چه کار می کنید؟ خانه را تمیز می کنیدو  مرتب می کنید و اگر فرصت زیاد باشد نهایتا خانه تان را نقاشی می کنید نه اینکه چون قرار است مهمان بیاید خانه را از نو بسازید. به نظر من اینکه حتی می آیند احداث اتوبان را هم به قضیه تبریز 2018 ربط می دهند، در هیچ جای دنیا نمونه ندارد. من در 2016 که قونیه پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بود به آنجا رفتم. آنجا هم کار آنچنانی که ما تصور می کنیم انجام نداده بودند بلکه بهسازی معابر و پیاده رو ها را انجام داده بودند. پیاده روها را تمیز و راحت طراحی کرده بودند که وقتی عبور می کردید واقعا پیاده رو بود. بحث گل کاری و فضای سبز را انجام داده بودند و با کارهای اینچنینی فضای شهر را آماده کرده بودند که شما به عنوان گردشگر مسلمان چند روزی که در این شهر مهمان هستید،  در کنار این از جمله کارهای واقعا مهم که استاندارد سازی خدمات هتل و رستوران ها بود که مشاهده می شد آنجا انجام داده بودند. 

از اول قرار نبود در مجلس بودجه خاصی اختصاص یابد حالا بودجه ای داده اند اما قرار نیست ما امورات جاری خود را متوقف کنیم و منتظر مجلس بمانیم. ما باید تبریز را آماده ورود میهمانان کنیم. این که به مجلس ربطی ندارد. جمع کردن نخاله ها در ورودی های شهر، و تمیزی و استاندارد سازی خدمات شهری و خدمات هتل ها و رستورانها که به مجلس ربطی ندارد این را ما باید انجام دهیم.

 

موضوع دیگری که در این خصوص باید گفت این است که مثلا لازم است در 2018 جشنواره فجر در تبریز اجرا شود یا جشنواره های خاص دیگر که در شهرهای دیگر اتفاق می افتد اما در تبریز نه. گردشگرهای خارجی در لیست سفرشان سفر به تبریز را ندارند. باید کاری شود که معرفی تبریز به توریست ها و تورهای خارج به داخل انجام شود؟

سونیا اندیش: من از شما سوال می کنم؟ شما فکر می کنید معرفی تبریز را چه کسانی باید انجام دهند؟ اصلا وظیفه کدام نهاد است که تبریز توریستی را به دنیا معرفی کند؟ یک نماینده مجلس؟ نباید موضوعات را شخصی سازی کنیم. موضوع این است که چه دستگاههای اجرایی و چه سازمان میراث فرهنگی این وظیفه را دارند. شما الان سری به ارک بزنید آیا واقعا شان ارک رعایت می شود، پسماند و زباله هایی که در نزدیکی این اثر تاریخی هست در شان تبریز است؟ حرف من این است که گردشگر گردشگر را می آورد. گردشگر با اجبار نمی آید بلکه با تبلیغ می آید.

نماینده مجلس و حتی رئیس جمهور هم دستوری نمی تواند بگوید که شما بروید تبریز یا اصفهان. حتی اگر 50 نفر یا 5 هزار نفر را بتوانند ببرند اگر شرایط مناسب نباشد و توریست وقتی برود و ببیند که یک دستشویی و سرویس بهداشتی استاندارد برای رفع حاجت وجود ندارد این آخرین بار خواهد بود که به شهر می آید. وقتی توریست به بازار می رود و جا برای پارک کردن ماشینش پیدا می کند مگر بیکار است که بار دوم هم به شهر بیاید. نه تنها نمی آید بلکه ضد تبلیغ هم می کند که نروید! 

 

پتانسیل ها و وضعیت توریستی تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟ مشکل ما در عدم جلب توریست به تبریز چیست؟

سونیا اندیش: توریست که برای بازدید از سیتی سنتر و یا ساختمانهای مدرن ما نمی آید؟ ما این سیتی سنتر ها را از آنجا کپی کرده ایم. توریست برای خوردن پیتزا نمی آید. توریست برای خوردن کوفته تبریزی و سایر غذاهای سنتی ما می آید. برای گردش و دیدن مکانهای تاریخی، بازار، ارک، ائل گلی و مقبره الشعرا می آید.

اینها حرف های پیچیده ای نیست. من هیچ شهر را با شهر دیگری مقایسه نمی کنم اما بروید ببینید در کرمان خانه های قدیمی را چه کرده اند؟ در یزد خانه های قدیمی راچه کرده اند؟ چرا ما این کارها را نکردهایم؟ چرا ما مجوز  تبدیل خانه های تاریخی به هتل و یا رستوران سنتی و این قبیل فضاهای مورد پسند گردشگر نکرده ایم؟ پس مشکل اصلی ما این است که ما علاقه مند هستیم که دیگران را مقصر نشان دهیم.

الان برای ما خیلی راحت است که هر کدام در موقع بیرون رفتن از اتاق دیگری را متهم و کناهکار بدانیم. اما باید یکی از خود ما و از مسئولان و منتقدان بپرسد شمایی که در صندلی خود نشسته ای؟ شما چه کار کرده ای برای این کار.

 

زمانی که آقای بشیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بودند کارهای بزرگی در تبریز انجام دادند و انصافا هر مجتمع بزرگ فرهنگی در تبریز داریم یادگار حضور وی در اداره کل ارشاد هست. این اتفاق چگونه اتفاق افتاد؟ به نظرم نوع نگاه به تبریز قبلا متفاوت بود. الان وقتی پاسپورت را ورق می زنم نشان و المانی از تبریز در آن به چشم نمی خورد.

سونیا اندیش: حرفتان متین اما ما نگذاشته ایم این المان ها بمانند یا خراب کرده ایم و یا به حال خود رها کرده ایم. البته نه اینکه ما داشته و آثار تاریخی نداریم. بلکه بیشتر از اکثر شهرهای دیگر در تبریز آثار تاریخی داریم اما اینکه چگونه با این آثار رفتار می کنیم مقوله دیگری است. از شما رسانه ای ها گرفته تا من و یا فلان نماینده مجلس و دستگاههای مختلف همه ما برای گردشگری و میراث فرهنگی و برجسته سازی چهره تاریخی و فرهنگی و توریستی شهر تلاش کنیم.

 

خانم مهندس طبیعتا برگزاری رویدادهای مختلف بین المللی فرهنگی، هنری و ورزشی در تبریز می تواند از جنبه های مختلف در 2018تاثیر گذار باشد از جنبه شناساندن تبریز، ورود توریست های ورزشی، هنری به شهر و رونق گردشگری. این موضوعات هم باید مد نظر باشد.

سونیااندیش: بله. خوب مدیران ورزش ما هم باید به این مسائل ورود جدی داشته باشند البته در جایی می خواندم که چند رویداد ملی و بین  المللی قرار است در 2018 در تبریز برگزار شود که قطعا اتفاق خوبی است.

 

به نظر حضرتعالی نگاه شورای شهر به امور بانوان در شهرداری و شورا چگونه باید باشد؟ در این زمینه آیا شورا سیاست گذاری خواهید داشت؟

سونیا اندیش: یک سری برنامه ها و سیاست گزاری ها انجام شده و در این خصوص نیز کمیته ای تشکیل داده ایم و جلسات خوبی هم برگزار می شود، البته این سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها هنوز عملیاتی نشده است. انشالله خروجی های این کمیته عملیاتی شود و بتوانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و برنامه های اجرایی در حوزه های کارآفرینی زنان، مشارکت زنان، 2018 ، حضور زنان در گردشکری و تبریز 2018 و اینکه بانوان در این رویداد چه کارهایی می توانند انجام دهند، و قابلیت های زنان در کارآفرینی. بهره برداری از پتانسیل بالای زنان تبریز در صنایع دستی که پتانسیل بالایی هم هست، داشته باشیم.

الان می دانید که گردش مالی صنایع دستی در توریسم بسیار بالاست. عموما مردم وقتی به جای دیگر سفر می کنند دوست دارند کالاهای بومی منطقه را به عنوان یادگاری خریداری بکنند. در این زمینه نیز باید ورود جدی و کارشناسی شده داشته باشیم. گردشگر دوست دارد صنایع دستی، لباس سنتی، کیف، گلیم، فرش و یا سایر هنرهای دستی، شیرینی جات و سوغاتی ها را خریداری کند. انشالله سعی خواهیم کرد در صنایع دستی، فرش و سایر هنرهای دستی تبریز برنامه ریزی کنیم و از هنرهای بانوان تبریزی در گردشگری نیز استفاده نماییم.

 

شهرداری ها در کشورمان چند مدتی است از نهاد صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شده اند. با این حال در تبریز در این زمینه آنطور که باید در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، معلولان، زنان، گرمخانه ها و ترک اعتیاد ورود خاصی نداشته ایم. نظر حضرتعالی در خصوص این موارد چیست؟ به نظرتان نحوه تعامل شورای شهر و شهرداری با ان جی او هایی که در این زمینه فعال هستند چگونه باید باشد؟

سونیا اندیش: یکی از وظایف شورا حمایت از سازمان های مردم نهاد و ان جی او هاست. وجود نهادهای مردمی به معنی حضور مردم در اداره امور است. من خودم را فرد تشکلی می دانم. در زمان دانشجویی، تشکل ثبت کردیم و فعالیت های خوبی نیز در این تشکل انجام گرفت. بالشخصه به تاثیرگذاری تشکل ها اعتقاد دارم. حضور ان جی او ها در بحث توسعه بسیار کمک کننده است. در دنیا نیز اینطور است در بحث کودکان کار، حمایت از محرومین، مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی، ان جی او های کار آفرینی و ایجاد اشتغال، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، و دیگر زمینه ها، تشکل های مختلف باید حضور داشته باشند و مورد حمایت شورا باشند که انشالله در شورا نیز در این خصوص کارهای خوبی صورت خواهد گرفت. البته کار و ارتباط اجرایی این تشکل ها نیز طبیعتا باید با شهرداری باشد.

خانم مهندس از اینکه وقت خود را در اختیارمان قرار دادید بسیار سپاسگذاریم.

سونیا اندیش: بنده نیز از شما تشکر می کنم موفق باشید.

علی عباسی

 

 

 

 

 

 

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.