حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر افتتاح شد

شناسه : 10638 11 ژانویه 2018 - 4:15 228 بازدید

[ad_1] تبریز ما: سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر دقایقی قبل با اجرای چهار گروه در چهار سالن شهر تهران آغاز به کار کرد. به گزارش تبریز ما، سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای چهار گروه «ارکستر چکاوک»، «ارکستر نیلپر»، «نیما» و «جز و شهر» در چهار سالن، «وحدت»، «رودکی»، «آزادی» و «نیاوران» افتتاح شد. اجرای […]

سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر افتتاح شد
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر دقایقی قبل با اجرای چهار گروه در چهار سالن شهر تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش تبریز ما، سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای چهار گروه «ارکستر چکاوک»، «ارکستر نیلپر»، «نیما» و «جز و شهر» در چهار سالن، «وحدت»، «رودکی»، «آزادی» و «نیاوران» افتتاح شد.

اجرای چکاوک در تالار وحدت

از دقایقی قبل ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته روی صجنه رفته و مشغول اجرای برنامه خود در تالار وحدت است. ارکستر چکاوک آثاری از موسیقی قدیمی‌تر  ایران از جمله آثار ارکستر «گل‌ها» را  با تنظیم‌های جدید اجرا و به مخاطبان موسیقی ارایه می‌دهد. سال گذشته این گروه موفق به حضور در جشنواره نشد که  رضا شایسته در واکنش به این‌ اتفاق طی یک نشست خبری گفت: «ما نفهمیدیم که چه اتفاقی افتاد که به یک مرتبه از جریان جشنواره حذف شدیم. بنده نزدیک به 6 ماه پیش برای حضور در جشنواره تقاضایی را ارائه دادم اما دوستان بدون هیچ دلیلی و فقط با ذکر این توجیه که چطور می‌توانیم سالن را پر کنیم ما را از جدول جشنواره حذف کردند». اما چکاوک به هر ترتیب توانست در جشنواره حضور پیدا کند و تمام بلیت‌هایش را نیز به فروش برساند.

تجربه دوم ارکستر نیلپر

ارکستر «نیلپر» سال گدشته برای اولین در جشنواره موسیقی فجر به عنوان نماینده فستیوال موسیقی معاصر تهران حضور پیدا کرد و امسال دومین تجربه خود در این رویداد را روی صحنه می‌برد. ساختاری سازی ارکستر «نیلپر» بر اساس یک ارکستر زهی برنامه ریزی شده که در برنامه های مختلف به فراخور ساختار موسیقی که در نظر گرفته شده سازهای بادی و کوبه ای نیز به آن اضافه می شود. ارکستر «نیلپر» از سال 83 با مدیریت احسان تارخ و رهبری ارکستر نوید گوهری با تمرکز روی اجرای کلاسیک و معاصر تاسیس شده اما از سال 91 با تمرکز روی اجرای آهنگسازان معاصر ایرانی و بین‌المللی به فعالیت خود ادامه داد. اجرای این گروه هم‌اکنون در تالار رودکی در حال برگزاری است.

زنگ موسیقی محلی جشنواره به صدا درآمد

برج آزادی تهران مانند سال گذشته از گروه‌های موسیقی محلی میزبانی می‌کند. در این دوره هم این سالن به اجراهای بخش موسیقی محلی اختصاص پیدا کرده؛ با اجرای گروه مازنی «نیما» از ساعت 18:30 در این سالن زنگ موسیقی نواحی جشنواره نیز به صدا درآمد.  این گروه به خوانندگی محمد ابراهیم  عالمی  هم‌اکنون در حال اجرای موسیقی محلی مازندرانی هستند. این گروه به سرپرستی کمانچه‌نواز  نام‌اشنای مازندرانی فضل اله دهقان به جشنواره آمده است. دهقان عضوگروه شیدا بوده و گروه موسیقی « نیما » را نیز  از سال 1380 راه‌اندازی کرده است.

روایت خط‌کشی شده از مهد موسیقی کلاسیک

بخش بین‌الملل جشنواره را نیز میشاییل کار اتریشی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح کرد. میشاییل کار اتریشی که برای سومین بار در تهران روی صحنه رفته ، در حال اجرای پروژه «جز و شهر» به همراه مارتین هارمز است. هدف از پروژه موسیقایی «جز و شهر» شناساندن هویت کنونی شهر گراتس به عنوان شهری است که پایتخت موسیقی جَز در اتریش شناخته می‌شود. «جز و شهر» براساس تجربه‌های پژوهش‌محور در مورد این موسیقی در موسسه «جز» دانشگاه موسیقی و هنرهای صحنه‌ای گراتس شکل گرفته و به نوعی روایت خط‌کشی شده هنرمندی از مهد موسیقی کلاسیک جهان محسوب می‌شود.

دیگر اجراهای روز اول

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر که هم‌اکنون در سالن‌های موسیقی شهر تهران در حال برگزاری است از ساعت 21:30 نیز گروه‌های «نوبانگ مهر» (تالار وحدت)،‌ «ژی» (برج آزادی)، «کر فلوت تهران» (تالار رودکی)، «تریو استرینگز و مهیار طریحی» (فرهنگسرای نیاوران)‌ به اجرا برنامه خواهد پرداخت.

به گزارش فارس، سی‌سومین دوره جشنواره موسیقی به ریاست حمیدرضا نوربخش از دقایقی قبل آغاز شد و تا 30 دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.