حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

استقلال منابع آبی، مهم‌ترین ضرورت زیست‌محیطی شهر/«علاج‌ واقعه‌ قبل‌ از وقوع»ساده‌ترین تعریف پدافندغیرعامل

شناسه : 8001 31 اکتبر 2017 - 9:59 232 بازدید

[ad_1] تبریز ما: سرپرست شهرداری تبریز، استقلال منابع آبی را مهم‌ترین ضرورت زیست‌محیطی شهر توصیف کرد و گفت: راهکارهای مهار تنش آبی، بدون استقلال منابع، هزینه به مراتب بیشتری دارند و در صورت بروز بحران‌های طبیعی، می‌تواند خسارت‌های غیرقابل‌جبران داشته باشند. به گزارش تبریز ما، محمدحسین اسحقی در همایش گرامی‌داشت هفته پدافند غیرعامل در سالن […]

استقلال منابع آبی، مهم‌ترین ضرورت زیست‌محیطی شهر/«علاج‌ واقعه‌ قبل‌ از وقوع»ساده‌ترین تعریف پدافندغیرعامل
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: سرپرست شهرداری تبریز، استقلال منابع آبی را مهم‌ترین ضرورت زیست‌محیطی شهر توصیف کرد و گفت: راهکارهای مهار تنش آبی، بدون استقلال منابع، هزینه به مراتب بیشتری دارند و در صورت بروز بحران‌های طبیعی، می‌تواند خسارت‌های غیرقابل‌جبران داشته باشند.

به گزارش تبریز ما، محمدحسین اسحقی در همایش گرامی‌داشت هفته پدافند غیرعامل در سالن اجتماعات شهرداری مرکزی تبریز، با بیان این مطلب اظهار داشت: تبریز در گذشته‌ای نه‌چندان دور بیش از ۲۰ قنات داشت که هر کدام یک اثر مهم طبیعی به شمار می‌رفتند و با آب زلال و زیبای خود، نیازهای آبی شهر و فضای سبز باغ‌شهر تبریز را مرتفع می‌کردند؛ اما متاسفانه طی چند دهه اخیر، در حفظ این قنات‌ها موفق نبودیم.

وی افزود: علی‌رغم تخریب‌های صورت گرفته، در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم از قنات‌های باقی‌مانده حفاظت کنیم؛ به همین منظور کل قنات‌های شهر مطالعه و مالکان‌شان نیز مشخص شده‌است؛ نقشه‌ها، مشخصات فنی و دبی آب‌ قنات‌ها نیز مطالعه شده تا بتوانیم برنامه مدونی برای استفاده بهینه از شرایط موجود قنات‌ها داشته باشیم.

سرپرست شهرداری تبریز تاکید کرد: تا زمانی که تبریز در بحث منابع آبی، به لحاظ عقلی، احساسی و طبیعی به استقلال نرسد و حاکمیتی در این خصوص نداشته‌باشد، مخاطراتی نظیر زلزله و رانش می‌تواند آب شهر را تا دو ماه تهدید کرده و به چالش بکشد.

اسحقی نحوه رفتار با محیط‌زیست را بحث دیگر در حوزه پدافند غیرعامل خواند و افزود: متاسفانه از سال‌های دهه ۷۰ هر جا چاه آبی در شهر  می‌جوشیده، پر شده است؛ هر جا تپه‌ای در پیرامون شهر بوده، تخریب شده و انبوه گرد و خاک وارد شهر شده است؛ باید توجه داشت که هر یک از این‌ها، دخالت‌های نادرست و خطرناک انسان در طبیعت بوده که نتیجه‌اش نهایتاً به خود انسان برگشته و معضلات جدی را به وجود آورده‌است.

وی اضافه کرد: روزگاری در شهری زندگی می‌کردیم که هر خانه تبریزی، چندین درخت داشت، انواع بوته‌ها و گیاهان و پرندگان در شهر حضور بانشاط داشتند؛ اما زندگی مدرن امروز، ارزش‌های زیست‌محیطی را یکی پس از دیگری از بین برده و نتیجه‌اش شده شهری با مشکلات پیچیده و راهکارهایی که به راحتی عملی نمی‌شوند.

سرپرست شهرداری تبریز با بیان این که برای غلبه بر مشکلات، باید به ارزش‌های والای طبیعی در شهرنشینی برگردیم، گفت: در یکی دو سال گذشته شاهد بودیم که برخی از شهرداری‌ها، ایده خلاقی را اجرا کرده‌ و برای استفاده از زیبایی‌های پاییز، از جمع‌آوری برگ‌های خزانی خودداری کردند؛ چنین ایده‌ای ممکن است از نظر عقلی، برخی مشکلات خدماتی را در پی داشته باشد؛ اما از نظر حسی و عاطفی، کاملا قابل دفاع است و می‌تواند منشا تعقل و اندیشه در مدیریت شهر باشد.

اسحقی اظهار داشت: باید چشم‌ها را بشوییم و جزءجزء زندگی را جور دیگری ببینیم، تربیت نسل‌ها، سبک زندگی، رفتارهای شهرنشینی، علاقه‌به‌کار، مسئولیت‌پذیری، نحوه هزینه و عملکرد، استفاده از منابع و طبیعت، همه و همه نیازمند بازنگری و اصلاح ذهنیت‌هاست؛ در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده مسیر موفق‌تری طی کنیم.

وی افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری و تسهیل مدیریت بحران را از اصول پدافند غیرعامل خواند و گفت: ذهنیت‌مان باید در حوزه پدافند غیرعامل، واقعی باشد؛ این اصل مهم، قالباً به حوزه‌های نظامی و سیاسی خلاصه می‌شود، اما مباحث اولویت‌داری هستند که باید عملیاتی شوند و زیرساخت آن دو حوزه را ایجاد کنند.

سرپرست شهرداری تبریز با بیان این‌که علاج واقعه قبل از وقوع، عامیانه‌ترین و ساده‌ترین تعریفی است که باید در جامعه‌مان نهادینه شود، اظهار داشت: صرف‌نظر از تعریف‌های پیچیده، باید مفهوم مهم پدافند غیرعامل را در مباحث شهروندی تثبیت کنیم، در این صورت می‌توانیم مهارت‌ها، ارتباطات و اهداف این اصل مهم را به صورت واقعی در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی پیگیری کنیم.

اسحقی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از ماموریت‌های عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز در ارتباط با بحث پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: پروژه مترو، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، تقاطع‌های غیرهمسطح و حتی بحث فضای سبز، همگی از محورهای پدافند غیرعامل به شمار می‌آیند، به شرط این‌که اولویت‌ها و ضرورت‌های هر بحث را تفکیک و ارزیابی کنیم.

وی تصریح کرد: ریشه تمام این مباحث، در حوزه فرهنگی و واقعیت‌های اجتماعی، قابل تبیین است، از سوی دیگر، ورزش نیز از مفاهیم بنیادین پدافند غیرعامل است که انسان سالم را مهیای ورود به حوزه‌های اجتماعی می‌کند.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.