حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ارزیاب های یونسکو در راه جنگل های ارسباران

شناسه : 7103 07 اکتبر 2017 - 7:36 248 بازدید

[ad_1] تبریز ما: فرماندار شهرستان خداآفرین از حضور ارزیابان یونسکو به منظور ثبت جهانی جنگل های ارسباران به عنوان دومین میراث طبیعی کشور در روز 22مهر ماه جاری در این منطقه خبر داد. به گزارش تبریز ما، امین امینیان  در آخرین جلسه هماهنگی ثبت جهانی جنگل های ارسباران، وجود این جنگل ها برای مردم منطقه […]

ارزیاب های یونسکو در راه جنگل های ارسباران
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: فرماندار شهرستان خداآفرین از حضور ارزیابان یونسکو به منظور ثبت جهانی جنگل های ارسباران به عنوان دومین میراث طبیعی کشور در روز 22مهر ماه جاری در این منطقه خبر داد.

به گزارش تبریز ما، امین امینیان  در آخرین جلسه هماهنگی ثبت جهانی جنگل های ارسباران، وجود این جنگل ها برای مردم منطقه را یک سرمایه بزرگ دانست و افزود: جنگل های ارسباران به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری جزو 15منطقه غنی جهان محسوب می شود که وجود مزیت ها و پتانسیل های غنی آن موجب توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم می شود.
وی بر لزوم تغییر نگرش استفاده از مزیت های این جنگل ها و گسترش مشاغل سازگار با محیط تاکید کرد و افزود: ادامه روش زندگی کشاورزی و دامداری در این محدوده به صلاح نیست و باید با توسعه مشاغل سازگار با محیط از جمله زنبورداری و کشت گیاهان دارویی و فرآوری آنها به بهره مندی بهتر و بیشتر از محیط اقدام شود.
امینیان ادامه داد: باید با احساس مسئولیت بیشتر در راستای حفظ و صیانت از جنگل ها و نیز احیای طبیعت به عنوان ثروت ماندگار برای آیندگان و منبع تامین اکسیژن حیات بشری اقدام شود.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در سال 2025اولین صنعت پردرآمد جهان خواهد بود، گفت: باید از این ثروت خدادادی در جهت بهره مندی بهتر و بیشتر و بهبود وضعیت اشتغال و معیشت اهالی منطقه استفاده کنیم.
امینیان با اشاره به اینکه این جنگل ها در سال 1354 به عنوان ذخیره گاه زیست کره و منطقه حفاظت شده ثبت شده است، اظهار کرد: طرح توسعه روستایی در این مناطق محدودیت قانونی محسوب می شود که ثبت جهانی این جنگل ها هیچ تاثیری در تغییر این قانون نخواهد داشت.
وی از پاکسازی طبیعت و جمع آوری زباله در مسیرهای گردشگری در مناطق حفاظت شده در آستانه ثبت جنگل ها در هفته آینده با همکاری شوراها و اهالی منطقه خبر داد و گفت: باید در مسیرهای گردشگری تابلوهای اضافی جمع آوری شود و با انجام ملاحظات لازم در راستای نتیجه مثبت ارزیابی های یونسکو تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا، مشاور پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران و عضو کمیته ثبت میراث طبیعی کشور نیز در این جلسه، گفت: ثبت جهانی جنگل های ارسباران از اهمیت بیشتری برخوردار است و درآمد مالی از طریق توریست برای مردم منطقه خواهد داشت.
انوشیروان شیروانی یکی از شاخص های جنگل های ارسباران برای ثبت یونسکو وجود 23گونه گیاهی منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: 13گونه این گیاهان در کل ایران وجود دارد اما 10گونه آن منحصر به ارسباران است که یک ویژگی متمایز است.
وی ادامه داد: این جنگل ها از نظر حیات وحش غنی بوده و 25 درصد پستانداران کل کشور و 17 درصد آبزیان و تعداد زیاد پرندگان را داراست.
شیروانی با بیان اینکه توسعه بدون امکانات زیربنایی ممکن نخواهد بود، بر مدیریت صحیح منابع و اختصاص بودجه لازم برای استفاده از منابع داخلی و خارجی به ویژه در روستاهای هدف گردشگری تاکید کرد و افزود: در صورت ثبت جهانی این جنگل ها از اعتبارات ملی برای تغییر نظام معیشتی کشاورزی و دامداری و تامین علوفه برای دام عشایر به منظور حفظ مراتع استفاده می شود.
شیروانی با تاکید بر اینکه در مناطق حفاظت شده امکان تبدیل روستا به شهر وجود ندارد، گفت: وجود روستاها گویای فرهنگ و تمدن و ویژگی های انسانی است که برای گردشگران ارزشمند است.
مسئول ثبت آثار طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، گفت: یکصد اثر ناملموس و 50 اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده و این استان جزو استان های برتر کشور است.
محمد رحمت پور با بیان اینکه شهرستان های خداآفرین و کلیبر از نظر ثبت آثار ملی سیزدهمین شهرستان استان است، گفت: در حوزه ثبت معنوی در روستاها از جمله مراسم تاسوعای حسینی در روستاهای مردانقم و کلوانق خداآفرین و نیز نان سنتی عشایر ارسباران در فهرست آثار ملی اقداماتی انجام شده است.
شهرستان خداآفرین با جمعیت 30 هزار نفر در 210 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.