حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

همه برای توسعه تبریز باید پای کار بیایند /110 سال است بلدیه داریم اما هنوز وارد فاز مدرنیته نشده ایم!

شناسه : 8360 08 نوامبر 2017 - 9:16 457 بازدید

[ad_1] تبریز ما: علی عباسی – در گفته های سخنگوی شورای شهر تبریز نشانه های بسیاری از وجود دغدغه های مشترک اعضای پنجمین دوره شورای شهر تبریز برای توسعه و آبادانی شهر به چشم می خورد. کریم صادق زاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز، متولد سال 1341  تبريز و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت عالی […]

همه برای توسعه تبریز باید پای کار بیایند /110 سال است بلدیه داریم اما هنوز وارد فاز مدرنیته نشده ایم!
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: علی عباسی – در گفته های سخنگوی شورای شهر تبریز نشانه های بسیاری از وجود دغدغه های مشترک اعضای پنجمین دوره شورای شهر تبریز برای توسعه و آبادانی شهر به چشم می خورد.

کریم صادق زاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز، متولد سال 1341  تبريز و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت عالی اجرایی است .

از سوابق فعالیت های اجتماعی وی می توان به دبير اجرائي خانه كارگر در شهرستان تبريز از سال 1371 تاکنون، مسئول امور هماهنگي خانه هاي كارگر مناطق شمالغرب كشور، مشاور عالی و بازرس ویژه سازمانهای کارگری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور، عضو شورای اصلاح طلبان استان آذربایجانشرقی،  سه دوره رئيس و دبير هئيت مديره كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان اشاره کرد.

با این عضو شورای شهر تبریز در خصوص اولویت های شورای شهر، سرمایه گذاری، توسعه شهر و محیط زیست، خدمات شهری و تفاوت شورای پنجم با چهار دوره قبلی شورا گفتگویی داشته ایم.

آنچه می خوانید گزیده گفتگو با این عضو شورای شهر است

 

*آقای صادق زاده از این که وقتتان را در اختیار بنده قرار دادید ممنونم، طبیعتا این روزها تبریز  2018  به یکی از موضوعات مورد بحث و مداقه مردم و مسئولان تبدیل شده است به نظر حضرتعالی نقش گردشگری در اقتصاد شهری تبریز چگونه می تواند تبلور یابد؟

کریم صادق زاده:  بحث گردشگری موضوع مهمی در اقتصاد دنیاست. در حقیقت گردشگری صنعت پر سودی است  . در حال حاضر بیش از هفت هزار و ششصد میلیارد دلار یعنی بیش از ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص در سراسر دنیا از صنعت گردشگری به ‌صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم تامین می‌شود. به‌عبارت دیگر اقتصاد گردشگری در حال حاضر بزرگ‌تر از اقتصاد نفت و انرژی و اقتصاد صنعت IT است.

در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر در کل دنیا شغلشان مرتبط با گردشگری است و پیش‌بینی می‌شود که در ۱۰ سال آینده میزان اشتغال مرتبط با گردشگری در دنیا به مرز ۴۰۰ میلیون نفر برسد.

اما در مورد اقتصاد شهری : گردشگری شهری علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر اقتصاد شهر ، معیشت شهروندان ، توسعه کسب و کارهای خرد و بهبود وضعیت زیر ساخت های شهری دارد ، می تواند به عنوان یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری ، نقش اساسی را در اقتصاد شهر ایفا نماید.

مطالعات جهانی نشان داده که بخش گردشگری روز به روز گسترده تر شده و حتی در شرایط بحران اقتصاد جهانی نیز از رونق برخوردار می باشد.

 

*با این توصیفات، به نظر حضرتعالی گردشگری در تبریز چه چشم اندازی دارد؟

کریم صادق زاده: کلانشهر تبریز علاوه بر برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی ، شمار زیادی از مراکز تفریحی و گردشگری ، موزه ها ، پارک های بازی ، مراکز مجلل اقامتی ، سالن های ورزشی مدرن و … را در خود جای داده است که همه این عوامل می توانند استعداد گسترش گردشگری شهری را در این کلانشهر تعیین نمایند.

از این رو مدیران شهری می توانند با بهره گیری از تجارب متخصصان امر ، مقوله گردشگری شهری را در سبد اقتصاد شهری گنجانده و در سالهای آتی سهمی اساسی در رشد و توسعه اقتصاد گردشگری شهری داشته باشند.

واقعا امروز سازمان گردشگری و توسعه میراث فرهنگی ، چه اندازه توانسته است در شناساندن جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر و استان مان به کشورهای دیگر موفق باشد مردم کشوری مثل ترکیه که در همسایگی ماست و قرابت های فرهنگی و مذهبی نزدیکی به هم داریم ، چقدر شهر تبریز و تاریخ کهن و پرافتخارش را می شناسند ؟!

یک مثالی خدمتتان عرض کنم: در خبرها دیدم که رکورد مسافرت ایرانیها به کشور ترکیه شکسته شد بطوریکه نزدیک دو میلیون نفر به این کشور سفر کرده اند و بدین ترتیب رقم سال قبل در  9 ماه ابتدایی سال 2017 شکسته شده است ، چرا؟ ببینید، در اردیبهشت ماه هر سال ، در کلانشهر استانبول جشن لاله ها برگزار می شود برای برگزاری این جشن ، کلیه معابر ، محله ها ، کوچه ها و خیابانها با لاله تزیین می شود و شهرداری هم برنامه های متنوعی برگزار می کند برای مشاهده این جشن از کلیه نقاط کشور و به این شهر سفر می کنند. این یعنی درآمدزایی و اشتغالزایی ! یعنی درآمدی بالاتر از نفت داشتن !

 

*خوب، چه باید بکنیم؟

کریم صادق زاده: جذب گردشگر با برگزاری کنفرانس و سمینار میسر نیست  با انجام کارهای فرهنگی ، آموزشی ، تعمیر و بازسازی اماکن تاریخی و طبیعی و تبلیغات موثر، خدمت رسانی استاندارد، بالا بردن کیفیت و تنوع خدمات به گردشگران و … امکان پذیر است.

 

*آقای صادق زاده به نظر حضرتعالی  مهمترین اولویت های شورای پنجم در طول 4 سال آینده چه باید باشد؟

کریم صادق زاده: خوب، کارهای زیادی برای انجام دادن داریم ولی مهمترین آنها را می توان نام برد : تکمیل و اتمام پروژهای ناقص از قبیل ، مقبره الشعراء ، میدان آذربایجان ، سالن همایش های بین المللی وراه اندازی کامل مترو شهری بخصوص خط یک مترو از کارهای ضروری است که باید انجام شود.

در کنار این مسائل، شفاف سازی برگزاری مناقصات و مزایده ها و واگذاری ها، عملی و پیاده کردن اقتصاد پایدار  شهری ، متاسفانه شهرداری برای تامین درآمدهای به تراکم فروشی ، یا جرائم کمیسیون 100 و … روی می آورند که کاملا غیر قانونی و مساله دار است  و در کنار این کاهش هزینه ها با محوریت مدیریت مالی هزینه ها ، علی الخصوص در مورد اجرای پروژهای شهری، چابک سازی سازمانی و بازنگری اساسی در بروکراسی پیچیده و آزار دهنده شهرداری، توسعه پارک ها و فضای سبز، توسعه اماکن ورزشی و تفریحی ، توسعه فرهنگسراها از مسائل مهم و اولویت دار شوراست.

 

*بحث هایی در خصوص نحوه استخدام پرسنل و نیروهای شهرداری مطرح است نظرتان در این خصوص چیست؟

کریم صادق زاده: در سالهای گذشته ، به صورت گسترده استخدام های بی ضابطه ای صورت گرفته است که این موضوع ، مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است سیاست ما در این مورد ، اولا حفظ و نگهداشت کلیه پرسنل بوده ، ثانیا افزایش بهره وری پرسنل با سازماندهی و ایجاد ساختارهای مناسب سازمانی کارآمد هدف ماست در کنار آن تدوین دستورالعمل در جهت عملیاتی و اجرا نمودن شایسته سالاری در کلیه انتصابات در مجموعه شهرداری از راه بردهای اساسی شورای پنجم محسوب می شود.

 

*به نظر حضرتعالی مهمترین اولویت های بودجه ای سال آینده شهرداری در سال 97 با مد نظر قرار دادن تبریز 2018 چه باید باشد؟

کرم صادق زاده:  خوب اینکه سازمان همکاری ( OIC ) تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی کرده است موضوع مهمی است. همگان اعتراف دارند که فرصت بی نظیری در اختیار شهر ما قرار گرفته است و انتطار این بود که در شورای شهر دوره قبلی و مدیریت قبلی ، اقدامات لازم صورت می گرفت ولی به جرات می توان تقریبا هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته است . متاسفانه امروز شهر ما در بودجه ریزی ، برنامه ریزی ، مدیریت یکپارچه شهری با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است

به نظرم در بحث بودجه ریزی باید دو بودجه در نظر بگیریم ، یکی بودجه کوتاه مدت و یکی هم برای یک سال پیش رو  برای موضوع تبریز 2018 ضرورت دارد که هم در بحث بودجه و هم در موضوعات مرتبط به صورت شبانه روزی با سرعت و دقت لازم به استقبال این میهمانی بزرگ برویم.

 

* استفاده از سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در شهر موضوع بدیهی و ضروری است بیشتر می خواهم درخصوص موانع ورود سرمایه گذار به تبریز نظرتان را بپرسم.

کریم صادق زاده: قطعا یکی از مهمترین چالش ها و موضوعات مهمی که به یاری خدا باید در این دوره آن را به سرانجام برسانیم ، موضوع جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی است. واقعیت این است که در این موضوع همه باید پایکار بیایند، آقای استاندار محترم ، نمایندگان محترم استان ، اداره محترم اطلاعات ، سازمان محترم دادگستری ، سازمان محترم اقتصاد و دارایی ، مدیران کل و

برای حل این چالش ، ضرورت دارد که ارتباط مستمر و موثری با وزارت خانه های مربوطه داشته باشیم و با ارائه طرح های تشویقی و تسهیل و رفع کلیه موانع سرمایه گذاری و تخفیف قابل توجه در مالیات و دادن تضمین های قانونی لازم گام محکم ، ماندگار و اساسی در جلب بخش خصوصی و سرمایه گذار برداریم.

 

* آیا شورا می تواند در بین دو مقوله  توسعه شهر، ایجاد  فضای کسب و کار و حفظ و ارتقای سطح محیط زیست توازن ایجاد کند ؟

کریم صادق زاده: در کشورهای توسعه یافته ، سالهای خیلی پیش با ایجاد مدیریت واحد شهری ، به مواردی که جنابعالی فرمودید و موارد بسیار دیگر ، جامه عمل پوشانده اند ولی در شرایط فعلی، قطعا توسعه متوازن و همه جانبه ، جزو اهداف بنده و دیگر همکارانم می باشد لازم است چهره آزار دهنده و ناخوشایندی که در برخی مناطق شهری شاهد هستیم را تغییر تیم، این وضعیت حکایت از این دارد که از برخی مزایا و امکانات ، به صورت کم و یا ضعیف برخوردار هستند با آمایش سرزمینی و انجام مطالعات و پژوهش های لازم ، به توسعه متوازن شهری دست یابیم.

 

* با توجه به رکود ساخت و ساز و نبود درآمدهای پایدار و البته ناپایدار راه چاره اداره موفق شهر چیست؟

کریم صادق زاده: هنر هر مدیر موفق و نماینده موفق در این است که در شرایط رکود و بحران ، عملکرد عالی داشته باشد. همانطوریکه در سوالات قبلی هم عرض کردم ، تمامی همکاران بنده و آقای شهردار منتخب هم قول داده اند باید در این مدت بحث سرمایه گذاری را به صورت کامل حل کنیم . در تمام دنیا هم اینگونه است که شهر را خود مردم با مشارکت جدی خودشان اداره می کنند.

 

*منظورتان ورود مردم، سرمایه گذاران و متخصصان به برای گذر از این وضعیت است؟

کریم صادق زاده: بله دقیقا! بنده در اینجا لازم می دانم از کلیه عزیزان و بزرگوارانی که در بخش خصوصی هستند و یا به عنوان سرمایه گذار علاقه مند هستند در شهر تبریز حضور داشته باشند دعوت کنم برای توسعه و آبادانی شهر خودشان تشریف بیاورند و مطمئن باشند که چه در مجموعه شورای شهر و چه در مجموعه شهرداری ، تلاش خواهند کرد تا کلیه شرایط لازم برای کار و خدمت مهیا کنند تا به امید خدا در آینده ای نزدیک ، چهره و سیمای شهر دگرگون شده و با افتخار اعلام کنیم که تبریز هم جزو کلانشهرهای پیشرو و توسعه یافته شده است.

قطعا در چنین شرایطی شاهد رکود در ساخت و ساز و درآمد ناپایدار نخواهیم بود، دوباره تاکید می کنم که در بحث سرمایه گذاری ، همه و همه باید پایکار بیایند.

 

*وضعیت خدمت رسانی به شهروندان توسط شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان وضعیت خدمات شهری در تبریز چگونه باید باشد؟

کریم صادق زاده: در این خصوص انصافا الان در شرایط خوبی هستیم ولی طبیعی است که تا رسیدن به شان نام و جایگاه تبریز ، راه زیادی داریم. خدمات شهری ، حوزه وسیعی است از نظافت و پاکیزگی شهر گرفته تا ناوگان حمل و نقل و ترافیک و آتش نشانی و خدمات عمومی را شامل می شود.

برای پاسخ دقیق به پرسش شما باید عرض کنم در سال 1286 بعد از جنبش مشروطیت ، اولین بلدیه در تبریز تاسیس شد ، دقیقا 110 سال است که ما دارای شهرداری هستیم ، یعنی یک قرن است که وارد فاز مدرنیزاسیون شده ایم ولی هنوز فاز مدرنیته نشده ایم یعنی صاحب مترو نشده ایم ، صاحب ناوگان حمل و نقل عمومی گسترده و جامع نشده ایم .

البته انشالله با همکاری و همراهی تمام سازمانها و نهادهای شهری با مجموعه شهرداری ، فاصله ها را کم خواهیم کرد تا به معنای واقعی به آرمانشهر و جهانشهر ایده ال برسیم.

 

* چهار سال آینده شورا را چگونه تصور می کنید؟

کریم صادق زاده: مطمئن باشید که علی رغم برخی اختلاف نظرهایی که وجود دارد و کاملا طبیعی هم است شورای هماهنگ و هم هدفی داریم. خوشبختانه دقیقا از همان زمان اعلام رسمی نتایج انتخابات در خرداد ماه ، در نهایت صمیمیت و همدلی با برگزاری جلسات متعدد و طولانی به تبیین برنامه ها و اهداف و ماموریت های تعریف شده پرداخته ایم و با یاری خداوند متعال ، گام های اساسی و ماندگاری در توسعه همه جانبه شهری خواهیم برداشت .بنده 4 سال سرشار از موفقیت ، همدلی و توسعه و آبادانی هرچه بیشتر شهرمان را تصور می کنم.

 

* تفاوت شورای چهارم با شورای پنجم را در چه می بینید؟

کریم صادق زاده: حتما در شورای قبلی هم کارهای ارزشمندی صورت گرفته و در آن دوره نیز دوستان بزرگواری حضور داشتند که لازم می دانم از زحمات آنها خالصانه تقدیر و تشکر کنم. بنده فقط همین مطلب را می خواهم عرض کنم که ان شاالله سعی خواهیم کرد شورای پنجم ، شورایی کاملا متفاوت از نظر عملکرد و اثربخشی و بهره وری از هر چهار دوره قبلی باشد.

 

* و شهردار تبریز؟

کریم صادق زاده: آقای دکتر شهین باهر ، فرد متخصص و تحصیلات مرتبط با حوزه شهرسازی را دارند ، ایشان سابقه کار در شهرداری را دارند ، ایشان سابقه حضور در شورای شهر را نیز دارند و این مسئله بسیار است. زیرا این مسئله باعث خواهد شد که ایشان با اشراف کامل به جایگاه هر دو مجموعه به بهترین نحو در راستای ایفای وظایف خود عمل کند.

همه ما وظیفه داریم که از ایشان حمایت کنیم و انتظار هم داریم که به برنامه ها و صحبتهایی که ارائه کرده اند پایبند باشند و به جایگاه شورای شهر احترام گذاشته و همیشه خودشان و مدیران شان را ملزم به پاسخگویی به شورای شهر بدانند. بنده برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

 

* نظرتان راجع به ترکیب اعضای شورا از لحاظ تجربه ، تخصص و سابقه و همچنین عملکرد جمعی شورای پنچم در مقایسه با چهار دوره قبلی شورا چیست؟

کریم صادق زاده: اگر جنابعالی ترکیب چهار دوره قبلی شورا را ملاحظه کنید به صراحت خواهید دید که واقعا این دوره از نظر سن ، تجربه های مدیریتی ، علائق سیاسی ، تنوع تخصص ها ، نسبت به دوره های قبلی خیلی بهتر است که البته این انتخاب را باید به مردم شریف و بزرگوار تبریز تبریک گفت. ما دو نماینده سابق مجلس، اساتید دانشگاه، متخصصان و افراد واقعا دست چین شده را در شورا داریم که طبیعتا وزن شورای شهر را بسیار بالا برده است و طبیعتا انتظارات از این شورا را هم زیاد کرده است.

تمامی 13 عضو محترم ، دغدغه توسعه همه جانبه تبریز را دارند و با یاری و همراهی و پشتیبانی همشهریانم ، ان شاالله که در پایان 4 سال روسفید خواهیم بود.

*آقای صادق زاده از این که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید ممنونم.

کریم صادق زاده: من نیز از حضرتعالی کمال تشکر را دارم. موفق باشید.

پایان

گفتگو: علی عباسی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.