حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

خدمت به عزاداران حسینی، جلوه مقدس خدمات شهری در ایام محرم

شناسه : 6924 02 اکتبر 2017 - 9:13 212 بازدید

[ad_1] تبریز ما: عاشورا و تاسوعای حسینی سال ۹۶ با تمامی فیوضات و عبادات خالصانه تمام دینداران جهان از شیعه و سنی گرفته تا مسیحیان و تمامی مریدان ادیان الهی گذشت با ادای تمام نذرها و عبادات از نذر غذا ها و نوشیدنی ها گرفته تا نذر اهدای خون و لباس به بی بضاعت ها […]

خدمت به عزاداران حسینی، جلوه مقدس خدمات شهری در ایام محرم
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: عاشورا و تاسوعای حسینی سال ۹۶ با تمامی فیوضات و عبادات خالصانه تمام دینداران جهان از شیعه و سنی گرفته تا مسیحیان و تمامی مریدان ادیان الهی گذشت با ادای تمام نذرها و عبادات از نذر غذا ها و نوشیدنی ها گرفته تا نذر اهدای خون و لباس به بی بضاعت ها و قبولی سرپرستی کودکان بی سرپرست و بسیاری از کارهای پسندیده و نیکوی دیگر.

به گزارش تبریز ما، حفظ نظافت و پاکیزگی سطح شهرها، در این میان مسئله ای بود که در سال های گذشته کمتر برای عزاداران حسینی مطرح بود و از ابتدای آغاز ماه محرم امسال، بسیاری با انواع و اقسام طرق از تشکیل کمپین ها، تبلیغات در فضای مجازی و یا به اشتراک گذاردن پیام و حتی تغییر پروفایل خود در شبکه های مجازی سعی در تجدید نظر در برخی از عادات شهروندان در این زمینه کردند که چهره حماسی و والای عاشورایی را خدشه دار می کند.

عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تا حد ممکن، حفظ نظافت و پاکیزگی شهرها، عدم استفاده از بلندگوهای بزرگ که با ایجاد سر و صدای بیش از حد، احیانا باعث اذیت کسانی می شوند که یا در بستر بیماری اند و یا کودک و سالخورده اند و این سر و صدا ها برایشان آزار دهنده است، از جمله ای این موارد بود.

واقعه عاشورا در کنار تمام فرهنگ حماسی و مبارز حق علیه باطل، پیام آور مسایل اخلاقی بسیاری است برخی ها با رعایت این مسایل به پیام مهم عاشورا که همانا حق الناس بود،  عمل کردند چرا که امام حسین قبل از اعزام به نینوا به یاران خود فرمودند که هر کسی از حق الناس دینی بر گردن دارد، آن را ادا کند.

یکی از اصول مهم حق الناس در ایام عزاداری می توان به همین فعالیت پاکبانانی اشاره کرد که در این ایام بیش از توان خود در سطح شهر به صورت ۲۴ ساعته کار کردند تا آیین های عزاداری با شکوه در سیمای و ظاهر شهری تمیز برگزار شود.

ادای حق الناس این عزیزان، رعایت پاکیزگی و عدم ریختن ظروف یکبار مصرف، ته مانده غذاهای نذری و بسیاری از زباله های دیگر بود، که با وجود تبلیغات وسیع، چندان به آن عمل نشد.

عکس های بسیاری که در فضاهای مجازی منتشر شد، گواه این امر بود که پاکبانان لحظه ای با خیال آسوده بر زمین ننشستند و در کنار هر پاکبان، کلی ظروف یکبار مصرف در معابر ، گوشه کوچه و کنار خیابان ها پهن بود این عزیزان مشغول جمع کردن بودند و ثواب واقعی این ایام نیز نصیب این عزیزان شد.

در کنار فعالیت واقعا بی شمار پاکبانان، اقدامات دیگری نیز توسط مجموعه شهرداری برای نظافت شهر انجام می گرفت.

۲۴ ساعته تمام نیرو های خدماتی مناطق ۱۰ گانه شهرداری تبریز در محل های تعریف شده، آماده به کار مستقر شده بودند.

سازمان مدیریت پسماندها به منظور جمع‌آوری و تفکیک پسماندهای خشک تجزیه ناپذیر نظیر ظروف و لیوان های یکبار مصرف، لفافه های بسته بندی مواد خوراکی مانند کیک و کلوچه و بیسکویت  و هزاران عدد کیسه زباله مخصوص تفکیک از مبدأ در بین هیأت های عزاداری توزیع کرد.

به منظور حفظ پاکیزگی محدوده بازار تبریز و مسیر عبور هیأت های عزاداری و دستجات حسینی که همه ساله در ایام سوگواری سالار شهیدان ابا عبداله الحسین (ع) در داخل بازار تاریخی تبریز به ویژه بازار مظفریه به عزاداری و سوگواری می‌پردازند ، از سوی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز اکیپ ویژه پاکسازی محیط بازار تبریز در محدوده بازار مستقر شد.

مجموعه روابط عمومی شهرداری با فضاسازی محیطی و کمک به هیات عزاداری به نحوه ممکن، معاونت حمل و نقل با مدیریت معابر و خیابان های که دستجات حسینی در آن به عزاداری می پرداختند، فعالیت کردند.

یادمان باشد، محرم و صفر سال دیگر تبریز در رویداد ۲۰۱۸ قرار دارد و مطمنا برای سال آینده که به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام محسوب می شویم مهمانان داخلی و خارجی بسیاری خواهیم داشت که تبریز را پایتخت جهان تشیع می دانند و انتظار بالاتری از فرهنگ مردم تبریز نسبت به بقیه شهرها دارند.

چه نیکو می شود برای سال آینده در ایام عزاداری های محرم و صفر نذر کنیم که دیگر هیچ زباله و لوازم یکبار مصرف را به زمین نریزیم. نذر کنیم تا از درون، خود را آراسته سازیم و باعث مزاحمت برای دیگران نشویم. طوری رفتار کنیم که لایق فرهنگ غنی گذشته و تاریخ شهرمان باشد.

مهدیه فرج زاده

 

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.