حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11406 تعداد نوشته های امروز : 0×

طرحLEZ جهت کاهش آلایندگی هوا توسط خودروهاست

شناسه : 9026 26 نوامبر 2017 - 5:34 227 بازدید

[ad_1] تبریز ما: مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز گفت: طرح LEZ سال گذشته در تهران اجرایی شده بود ولی امسال در برخی کلان‌شهرها از جمله تبریز نیز به مرحله اجرا در خواهد آمد. به گزارش تبریز ما به نقل از فارس، امین صدرایی امروز با اشاره به آغاز طرح LEZ در تبریز اظهار داشت: […]

طرحLEZ جهت کاهش آلایندگی هوا توسط خودروهاست
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: مدیرستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز گفت: طرح LEZ سال گذشته در تهران اجرایی شده بود ولی امسال در برخی کلان‌شهرها از جمله تبریز نیز به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به گزارش تبریز ما به نقل از فارس، امین صدرایی امروز با اشاره به آغاز طرح LEZ در تبریز اظهار داشت: این طرح سیاست شهرهای بزرگ بوده که برای جلوگیری از افزایش آلایندگی هوا توسط خودروها در داخل شهر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه منبع آلودگی از خودروها و سوخت خودروها ایجاد می‌شود، بیان داشت: با سیاست کلان دولتی می‌توان کیفیت سوخت و کیفیت خودرو را رقم زد ولی برخی سیاست‌های محلی نیز وجود دارد که محدودیت‌هایی در تردد هرگونه خودرو برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود که طرح LEZ از جمله این طرح‌هاست.

مدیر ستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز اذعان داشت: طرح LEZ سال گذشته در تهران اجرایی شده بود ولی امسال در برخی کلان‌شهرها از جمله تبریز نیز به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی با تاکید به اینکه برخی گمان می‌کنند که معاینه فنی اجباری است در حالی که این‌گونه نیست، تصریح کرد: در حال حاضر نظارت معاینه فنی خودرو از حالت دستی به حالت هوشمند تبدیل شده است و طبق قانون هوای پاک ابلاغ شده در سال‌های پیشین خودروها تا پنج سال از زمان تولید نیازی به معاینه فنی نداشتند در حالیکه در قانون جدید به چهار سال رسیده است.

صدرایی افزود: تمام خودروهای عمومی همانند تاکسی باید هر سال معاینه فنی خود را تجدید کنند.

وی با اشاره به سه عامل اصلی مردودی خودروها در معاینات فنی ابراز کرد: خروج گازهای آلاینده، تنظیم موتور و کنترل کاتالیزور و عیوب ظاهری سه عامل آلایندگی بوده که به شدت در مراکز معاینه فنی کنترل می‌شود.

مدیر ستاد مرکز معاینه فنی شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگان قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی سه عامل آلایندگی را در خودروهای خود کنترل کنند زیرا در هر خودرو علاوه بر اتلاف وقت، هزینه دوباره نیز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دو نوع خودرو در معاینه فنی مطرح است، گفت: خودروهای بنزینی و خودروهای دوگانه‌سوز دو خودروی مورد معاینه مراکز معاینات فنی است که بازبینی، بررسی و هزینه هر کدام متفاوت از یکدیگر است.

صدرایی با تاکید به اینکه به علت وجود سیستم «سیم‌فا» خطاها بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: خودروهای بنزینی در معاینات فنی فقط یک پروسه را طی کرده ولی خودروهای دوگانه‌سوز دو پروسه دارند که باید برای اخذ برگه تائید معاینه فنی طی کنند. 

وی ابراز کرد: هزینه معاینه فنی خودروهای بنزینی ۲۲ هزار تومان بوده که در صورت رد باید ایرادات را رفع کرده و در زمان تعیین شده با پرداخت دوباره ۵ هزار تومان اقدام به تائید معاینه فنی خودرو کنند. 

مدیر ستاد معاینه فنی شهرداری تبریز با اشاره به اتفاقات ناگوار در رابطه با نصب کپسول گاز و انفجار در کشور تصریح کرد: روش معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز به دو صورت است که برای مخازن کمتر از ۶ سال عمر دو پروسه بازرسی چشمی گاز و بازرسی بنزین انجام می‌گیرد که قیمت این بازبینی‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: برای خودروهای دوگانه‌سوز با مخزن بالای ۶ سال عمر نیز علاوه بر دو پروسه باید تست هیدرواستاتیک نیز انجام شود که این تست در دو آزمایشگاه دارای مجوز از اداره استاندارد در داخل شهر انجام می‌گیرد که البته قیمت این تست جدا از هزینه معاینه فنی است.

صدرایی بیان داشت: خودروهایی که ملزوم به اخذ تائیدیه از تست هیدرواستاتیک هستند باید ابتدا دو پروسه بازرسی بنزین و گاز را در مراکز معاینه فنی سپری کرده و سپس با اخذ  معاینه فنی موقت با اعتبار سه ماه به مراکز هیدرواستاتیک رفته و اقدام به اخذ این تائیدیه نیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر تبریز هفت مرکز معاینه فنی وجود دارد که به جز مرکز شماره ۲ که به علت برخی مشکلات تعطیل است مابقی در حال انجام معاینات فنی هستند و ظرفیت بالا برای معاینات فنی تا یک‌هزار و ۲۰۰ خودرو در روز را داریم.

وی افزود: طرح LEZ از ۱۵ آذر در تبریز به اجرا درمی‌آید و رانندگان هر چه سریع‌تر اقدام به اخذ معاینه فنی کنند.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.