حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سرمای زودرس و ضرورت های ایمنی- گرمایشی

شناسه : 7070 05 اکتبر 2017 - 8:43 209 بازدید

[ad_1] تبریز ما: یکی از زیباترین فصل‌ها، فصل پاییز است. فصلی رنگارنگ با میوه های ترش، شیرینش و آب و هوایی در نوسان. که اگر توصیه‌های ایمنی منزل، تغذیه‌ای و سلامتی را به همراه ورزش روزانه رعایت کنیم، با حفظ تندرستی ‌مان می‌توانیم از آن لذت بیشتری ببریم. به گزارش تبریز ما، بار دیگر پاییز […]

سرمای زودرس و ضرورت های ایمنی- گرمایشی
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: یکی از زیباترین فصل‌ها، فصل پاییز است. فصلی رنگارنگ با میوه های ترش، شیرینش و آب و هوایی در نوسان. که اگر توصیه‌های ایمنی منزل، تغذیه‌ای و سلامتی را به همراه ورزش روزانه رعایت کنیم، با حفظ تندرستی ‌مان می‌توانیم از آن لذت بیشتری ببریم.

به گزارش تبریز ما، بار دیگر پاییز دل انگیز، آمدنش را به یکبار با سرمای تند و زردی برگ درختانش خبر داد. فصلی دل انگیز که برای خیلی ها، دوست داشتنی است و با رعایت نکاتی در خصوص تغیرات آب و هوا دل انگیز تر نیز می شود.

فصل لیمو و انار، فصل تمشک و انگور، فصل لباس های پشمی و رنگ های گرم، خنکای ظهر و سردی صبح و عصر  و فصلی سرشار از رویاها و پیاده راه رفتن های زیر درختانی که برگ های خود را بر زمین پهن کرده اند تا صدای خش خش شان در فضا طنین انداز شود، رسیده است به اواسط اولین ماهش رسیده ایم.

پاییز با زیبایی اغوا کننده و بی نظیر طبیعتش برای هر انسانی، به دلیل تغیرات فوری آب و هوایی و ایجاد یک دگردیسی حسابی در طبیعت ، نیاز شدید به یک دگردیسی را در طرز زندگی مان نیز طلب می کند.

در امان ماندن از سرماخوردگی های که اگر یقه گیر آدمی شود مدتها طول می کشد تا رهایی یابیم. از طرف رعایت اصولی ایمن در خانه ها با نصب بخاری و راه اندازی شومینه های که با رعایت نکات ایمنی آسان جلوی خیلی از فجایع گرفته می شود. با نگاهی بر مسائل فنی ماشین، درز پنجره ها و درها، تغیر عادات غذایی، مصرف میوه ها و سبزیجاتی که جبران نیاز بدن به نور خورشید را بگیرند و بسیاری از مسایل دیگر ، مواردی است که در این فصل بسیار مطرح می شود.

چه کنیم تا در فصل پاییز سرما نخوریم؟

شروع فصل پاییز با افت محسوس دما و خشکی هوا همراه است که این امر، افراد مختلف را مستعد سرماخوردگی و ابتلا به برخی از بیماریها می‌کند لذا در فصل پاییز تدابیر خاصی برای حفظ سلامتی در طب سنتی ذکر شده است که با عمل به آن می توانیم از سرما رهایی یابیم.

با شروع فصل پاییز توصیه می‌شود شبها از باز گذاشتن پنجره‌ها و روشن بودن کولر جدا پرهیز شود‌؛ افت دما در نیمه شب زیاد خواهد بود و شانس شروع سرماخوردگی بسیار افزایش می‌یابد.

فصل پاییز با افت و خیز دما در طی روز و شب و احتمال خشک شدن مخاط و تجمع اخلاط مزاحم در مسیر ریه و سینوس‌ها همراه است.

بهترین حالت این است که شبها قبل از خواب حداقل دو لیوان آب جوش استفاده شودتا ترشحات ریوی و سیونسها در شرایط خوبی باشد و بدن بتواند پاکسازی انجام دهد؛ این کار مانع از گلودرد و سرماخوردگی خواهد شد.

استفاده مطلوب از میوه گلابی و دمنوش برگ گلابی در این فصل طبق طب سنتی توصیه می‌شود؛ در این فصل استفاده از میوه گلابی باعث پاکسازی دستگاه گوارش از جرمهای غلیظ می‌شود‌.

توصیه می‌شود روزانه به‌خصوص در میانه روز حداقل یک تا دو گلابی استفاده شود‌؛ استفاده از این میوه جرمهای غلیظ را دفع می‌کند و مانع از تجمع بخارات گرم در کبد می‌شود‌ پس بنابراین می‌تواند از بروز سرماخوردگی همچنین احتقان صفراوی جلوگیری کند.

شروع علائم خشکی در پائیز می‌تواند افت و خیز رطوبت و حرارت را ایجاد کند و این باعث اختلال خواب در بعضی از افراد خواهد شد‌.

برگ میوه گلابی در حال حاضر به وفور وجود دارد‌؛ می‌توانید برگ این میوه را گرفته و خشک کرده و شبها به عنوان دمنوش استفاده کنید تا باعث آرامش شما شده و از اضطراب و دلشوره‌هایی که مختص فصل پائیز و یا شروع غلبه سودا است‌، جلوگیری شود.

حتما به یاد داشته باشیم که در فصل پاییز استفاده از یخ و نوشیدنیهای خنک، ممنوع است.

افسردگی فصلی را از خودمان دور کنیم

در فصل پاییز به دلیل کوتاهی مدت روز، سرما هوا، تغییرات جوی، رنگ طبیعت امکان بروز افسردگی های فصلی افزایش می یابد.

برای دوری از این افسردگی با دوستان و اعضای خانواده خود بیرون بروید و این روزهای سرد را در کنار آنها دلگرم باشید.

این را ما نمی گوییم. نتایج بررسی های محققان دانشگاه تورنتو نشان می دهد افرادی که تنها هستند و از جمع کناره گیری می کنند، بیشتر از افرادی که با مردم هستند احساس تنهایی و افسردگی می کنند و حتی سرما را چندین برابر بیشتر احساس می کنند.

به عقیده محققان زمانی که ما با دوستان و اعضای خانواده هستیم، حواسمان پرت میشود و کمتر متوجه دمای محیط می شویم.

نتایج پژوهش های محققان آمریکایی نشان می دهد که در جمع دوستان بودن و مرور خاطرات خوب باعث می شود که بدنتان گرم شود.

به عقیده این محققان نوستالژی خاطرات و اتفاقات خوب زندگی باعث ایجاد آرامش جسمی می شود و مقاومت بدن در برابر سرما را بالا می برد.

 

کرم مرطوب کننده را فراموش نکنیم

اگر از اگزما رنج می برید و یا اینکه پوستتان خشک است، با شروع فصل سرما باید کرم مرطوب کننده بیشتری بزنید.

خیلی از آقایان تصور می کنند که کرم زدن یک کار زنانه است. اما باید بدانید سرما زن و مرد نمی شناسد و پوست را خشک و بی آب می کند.

پوست های حساس و خشک گرمای بیشتری هم از دست می دهند، به خاطر اینکه گرما خون را به سطح پوست هدایت می کند. کرم مرطوب کننده بزنید و اجازه ندهید پوستتان خشک شود.

با رعایت نکات ایمنی فصل دل انگیز پاییز را غم انگیز نکنیم

با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از همشهریان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست می‌دهند، حوادث ناشی از گازگرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و بالعکس بی‌توجهی و بی‌احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

برای تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با سامانه های گرمایشی نصب شده در محیط های مسکونی دقت لازم صورت پذیرد و به هنگام استفاده از بخاری زیر درب ها و یا کانال کولر برای عبور هوا باز باشد.

رنگ شعله به غیر از آبی علامت خطر است و حادثه سنگین جانی در پی خواهد داشت لذا باید وسیله گاز سوز را خاموش و علت را بررسی نمود.

به هیچ وجه بخاری و شومینه بدون دودکش در محیط های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان هایی مانند انباری، آشپزخانه های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود.

استفاده از لوله های آکاردیونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز بسیار خطرناک است. در نصب بخاری باید از دودکش های گالوانیزه و ضد زنگ با حداقل تعداد زانو، بست فلزی و شیلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.

با ورزش در فضاهای باز پاییزی نشاط و سلامتی، خود را حفظ کنیم

ورزش از جمله فعالیت هایی است که در فصل پاییز توصیه می شود. قبل از هر چیز باید بدانید تحرک بدنی یکی از عواملی است که در حفظ سلامتی افراد تاثیرات فراوانی دارد و افراد باید روزانه در برنامه زندگی خود ساعاتی را به این امر اختصاص دهند. اما با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، افراد ورزش را به خاطر هوای سرد  کمتر می کنند. اما باید بدانید که هر فصلی اصول خاص خود را برای ورزش دارد و مهم تر اینکه فصل پاییز یکی از بهترین فصل ها برای شروع ورزش می باشد.

روزهای پاییز، روزهای خوب و قشنگی است؛ روزهایی که هوا معتدل می‌شود، نه گرم، نه سرد.

وقتی هوا اعتدال دارد یا کمی خنک شده، وضعیت برای ورزش کردن واقعا مهیا می‌شود. حیف است قدر فصل رنگارنگ پاییز را ندانیم و در فضاهای باز زیبا ورزش نکنیم. این روزها خیلی خوب می‌شود در جاهای خوش‌منظره و خوش آب و هوا، به پیاده‌روی، دویدن، بازی و گردش پرداخت. در روزهای برگ‌ریزان پاییز، هوا نسبتا سرد است و آفتاب اصلا ما را آزار نمی‌دهد.

محققان معتقدند که در صورت رعایت نکاتی درباره ی ورزش و فعالیت بدنی در هوای سرد، مقاومت بدن در سایر فصول نسبت به انجام حرکات ورزشی حتی از نوع سنگین بالاتر می رود و بدن بهتر می تواند خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. همچنین علاوه بر بالا رفتن استقامت، قدرت بدنی فرد نیز افزایش می یابد.

اما در این میان نباید فراموش کرد پوشش مناسب هم بسیار مهم و تاثیر گذار است و داشتن یک پوشش مناسب جهت حفظ گرمای تولید شده توصیه می شود.

این پوشش باید طوری باشد که مانع اجرای حرکات ورزشی نشود وفرد را حین انجام فعالیت به دردسر نیندازد.

پوشش هایی مانند کلاه، هدبند، دستکش و همچنین پوشیدن بادگیر در مواقعی که شدت باد زیاد است، مواردی هستند که می توانند تا حد زیادی گرمای ایجاد شده در حین حرکات ورزشی را حفظ نمایند.

البته باید از توقفهای طولانی مدت خودداری  و به طور مدام تحرک داشته باشیم.

نگارنده :مهدیه فرج زاده

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.