حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 9 ذو القعدة 1445 Thursday, 16 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11406 تعداد نوشته های امروز : 0×

روایتی از یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت

شناسه : 10285 01 ژانویه 2018 - 8:00 305 بازدید

[ad_1] تبریز ما: جشنواره سینما حقیقت که یکی از جشنواره های تاثیرگذار سینمایی در ایران است، یازدهمین دوره خود را در مختصاتی به حق بین المللی با مدعوین معتبر اعم از داوران، مدرسان کارگاه های آموزشی و پژوهشی و مستندسازان از پنج قاره جهان در پردیس سینمایی چارسوی تهران برگزار کرد. در این میان فیلم […]

روایتی از یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: جشنواره سینما حقیقت که یکی از جشنواره های تاثیرگذار سینمایی در ایران است، یازدهمین دوره خود را در مختصاتی به حق بین المللی با مدعوین معتبر اعم از داوران، مدرسان کارگاه های آموزشی و پژوهشی و مستندسازان از پنج قاره جهان در پردیس سینمایی چارسوی تهران برگزار کرد.

در این میان فیلم های مستند حاضر در بخش های مختلف جشنواره را نیز نمی توان نادیده انگاشت که به راحتی این امکان را برای مخاطبان ایجاد کرد تا سانس به سانس در معرض تجربه های ناب از گوشه گوشه دنیا قرار بگیرند.

این جشنواره به همت مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و مشارکت شبکه های مستند، 1، 2 و 4 سیما، پردیس سینمایی چارسو و سازمان های فرهنگی هنری شهرداری تهران و تبریز از 19 الی 26 آذر ماه در بخش های مختلف برگزار گردید.
سینما حقیقت در بخش ویژه نکوداشت مستندسازان شهرهای ایران، از سینمای مستند و 20 مستندساز برجسته آذربایجان شرقی تجلیل کرد.
همچنین در حین برگزاری این جشنواره از دو تن از استادان قدیمی تبریز تجلیل شد:
1) مصطفی رزاق کریمی که با 3 فیلم: پرواز هد هد – بانو قدس ایران و خاطراتی برای تمام فصول در بخش های مختلف این جشنواره حضور داشت و فیلم بانو مقدس ایران عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد و افتخاری دیگر بر نام تبریز افزود.
2) سعادتعلی سعیدپور که از قدیمی ترین چهره های مکتب تبریز در عرصه مستندسازی است با همان عرق و تعصب قابل تحسین و قابل انتظار به مختصات جغرافیایی و فرهنگی این خطه زیبا از ایران بزرگ مورد تقدیر قرار گرفت.
به گفته مسئولان برگزاری جشنواره، انتخاب سینمای مستند تبریز فقط به خاطر یک تقارن مساعد زمانی جشنواره با رویداد تبریز 2018 نبوده بلکه تبریز از قطب های فرهنگی کشور است و به خصوص در حیطه هایی مانند ادبیات و موسیقی و … جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد. لیکن برگزاری نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی در این رویداد بین المللی توانست تبریز را در کانون توجه علاقمندان به سینمای مستند ایران و جهان قرار دهد. «تبریز شهری که با تمهید یونسکو قرار است پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 باشد».
ستاد نکوداشت سینمای مستند آذربایجان شرقی در کنار دیگر ستادهای اجرایی جشنواره پذیرای مصاحبت میهمانان خارجی و داخلی، حضور و بازدید مسئولین رده بالای کشوری بوده و در خصوص برنامه های تبریز برای سال 2018 با علاقمندان باب گفتگو را باز کرد.
همچنین در ضیافت شامی که اواسط روزهای برگزاری جشنواره از سوی رئیس مرکز گسترش سینمای مستند تجربی برای مهمانان خارجی تبریزی – داوران و مدرسان کارگاه های جشنواره ترتیب داده شده بود امکان مصاحبت بین فیلمسازان خارجی با مستندسازان تبریزی میسر شد که اشتیاق این فیلمسازان برای حضور در تبریز را به همراه داشت.
آنچه که مسلم است حضور 20 فیلمساز از تبریز در جشنواره و دیده شدن فیلم هایی از لوکیشن های تبریز و پرتره های مذهبی – سیاسی و اجتماعی آن در کنار آموزش مستندسازان در کارگاه های پژوهشی و تخصصی جشنواره نتایج ذیل را به همراه داشت:

1-تشویق و دلگرمی مستندسازان بومی تبریز برای ارتقای کیفی تولیدات آتی
2-ارتقای دانش و تخصص مستندسازان در رویکرد جهانی شدن
3-معرفی پتانسیل های فرهنگی و هنری هنرمندان تبریز
4-معرفی فرهنگ و قابلیتهای ثروتهای انسانی شهر تبریز
5-معرفی مختصری از شهر تبریز و ترغیب ذهن پویای مستندسازان کشوری و جهانی برای بازدید از تبریز.
طی توافقی فیمابین مرکز گسترش سینمای مستند تجربی به مدیریت آقای محمدمهدی طباطبایی نژاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به مدیریت آقای حسین آذرنیا صورت گرفته است کاروان سینما حقیقت در نخستین روزهای سال جدید میلادی و درست با آغاز مأموریت تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری کشورهای اسلامی راهی تبریز می شوند تا در روزهای سرد زمستانی تبریز گرمای سینمای مستند را برای علاقمندان در این شهر به سوغات بیاورند.
با حضور 70 مستندساز برگزیده و مطرح در تبریز لایه های عمیق هویت فرهنگی، قومی و بومی این شهر از دید کاوشگرانه مستندسازان پنهان نخواهد ماند.
مرکز گسترش سینمای مستند قول مساعد داده است که از طرح های برگزیده مرتبط با تبریز که توسط این مستندسازان به مرکز ارائه شود برای تولید و اجرایی شدن حمایت مالی به عمل خواهد آورد.

 

——————–

زهرا صنم نو

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.