حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

جایگزینی محلول‌پاشی به جای نمک‌پاشی جامد در تبریز/ نمک سم سفید مهلک برای انسان و طبیعت است

شناسه : 9431 09 دسامبر 2017 - 7:58 358 بازدید

تبریز ما: معاون خدمات شهری شهرداری کلان شهر تبریز از اجرای طرح محلول پاشی به جای پاشش نمک جامد به معابر برفی تبریز خبر داد. “مسعود برزگر جلالی” از اجرای طرح محلول پاشی به جای پاشش نمک جامد به معابر برفی تبریز خبر داد و افزود: ما امسال نمک پاشی جامد را تبدیل به محلول […]

جایگزینی محلول‌پاشی به جای نمک‌پاشی جامد در تبریز/ نمک سم سفید مهلک برای انسان و طبیعت است
پ
پ


تبریز ما: معاون خدمات شهری شهرداری کلان شهر تبریز از اجرای طرح محلول پاشی به جای پاشش نمک جامد به معابر برفی تبریز خبر داد.

“مسعود برزگر جلالی” از اجرای طرح محلول پاشی به جای پاشش نمک جامد به معابر برفی تبریز خبر داد و افزود: ما امسال نمک پاشی جامد را تبدیل به محلول پاشی نمک کردیم و از ساعت 4 صبح که برف شروع به باریدن کرد، همکاران ما هم محلول پاشی را در سطح معابر و خیابان های تبریز شروع کردند.

وی افزود: این باعث شد از همان ساعات سرد صبح معابر شهر یخ نزند و مردم که صبح از خانه خارج شدند با معابری باز و بدون مشکل روبرو شدند و این برای اولین بار بود که معاونت خدمات شهری تبریز با خریداری دستگاه های مورد نیاز اقدام به تهیه محلول نمکی و استفاده از آن در سطح شهر کرده بود تا از پخش شدن بی اندازه نمک در سطح شهر تبریز پیشگیری شود.

برزگر جلالی اضافه کرد: ما امسال نمک پاشی دستی را به حداقل رساندیم. این روش جدید نتیجه خیلی خوب داد و مصرف نمک 50 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: مهم تر از کاهش مصرف نمک، جلوگیری از آلوده شدن منابع آب و خاک شهر بود که هر ساله با نمک پاشی در فصل زمستان سلامت مردم و محیط زیست شهر تهدید می شد. به گفته کارشناسان 400 سال زمان نیاز است تا آسیب هایی که تا کنون به منابع آب و خاک تبریز به واسطه همین نمک پاشی وارد شده است، جبران شود.

معاون خدمات شهری شهرداری کلان شهر تبریز گفت: سالانه بیش از 50 هزار تن در سظح شهر تبریز نمک پاشی می شد و این به مثابه طوفان نمکی بود که خودمان ایجاد می کردیم. متاسفانه بیماری های ریوی و سرطان ریه در منطقه شمالغرب کشور بیشتر از متوسط کشور است که یکی از دلایل مهم آن همین نمک پاشی معابر شهری است.

برزگر جلالی اظهار داشت: ما امسال 70 درصد معابر شهری تبریز را به طریق محلول پاشی یخ زدایی کردیم و در دفعات بعدی این مقدار را افزایش می دهیم. ضمن اینکه از مردم هم خواهش می کنیم که کمک کنند برف را به نعمت تبدیل کنیم به جای اینکه به بحران تبدیل شود. مردم به همان روال گذشته و سنتی مان خودشان جلوی مغازه ها و خانه های خود را برف روبی کنند و از شهرداری طلب نمک پاشی معابر خود را نکنند.

وی افزود: نمک سم سفید مهلک برای انسان و طبیعت است و ما هر بار تلاش خواهیم کرد مصرف نمک در یخ زدایی معابر تبریز را کمتر کنیم.

برزگر جلالی درباره غلظت محلول نمکی مورد استفاده گفت: درصد نمک این محلول وابسته به میزان بارش برف و درجه سرمای هواست که در این روش مصرف نمک حداقل 50 درصد مصرف کمتر می شود. در سال آینده در برنامه داریم یک محلول دیگر را به جای محلول نمک استفاده کنیم.

وی افزود: امسال برف روبی مکانیزه هم انجام شد و برف معابر به فضای سبز و جوی های آب ریخته شد تا آب حاصل از برف هدر نرود.

معاون خدمات شهری شهرداری کلان شهر تبریز در خاتمه گفت: روش جدیدی که استفاده کردم بسیار جذاب و مفید است، متاسفانه در سال های گذشته به تجهیزات برف روبی کمتر توجه شده به طوری که شهر مشهد دستگاه های برف روبی بیشتری نسبت به تبریز دارد و ما می خواهیم مسئولان شهری را تشویق کنیم تا به این امر و تجهیز ناوگان شهر بیشتر همت کنند. / نصر

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.