حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم در ایستگاه چهارم

شناسه : 10763 14 ژانویه 2018 - 9:44 231 بازدید

[ad_1] تبریز ما : بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم به ایستگاه چهارم رسید. به گزارش  تبریز ما به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم، با هدف بازخوانی نمایش های برگزیده چهار […]

بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم در ایستگاه چهارم
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما : بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم به ایستگاه چهارم رسید.

به گزارش  تبریز ما به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم، با هدف بازخوانی نمایش های برگزیده چهار دوره گذشته و یادآوری آثار برتر توسط همان گروه های نمایشی و با حضور هنرآفرینان این گروه ها برگزار می شود.

کاروان بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با دو نمایش “نئیلیم نئجه ائیلیم” به کارگردانی سعيده حامد و ” دیوار” به کارگردانی حامد منافی کلید خورد و در میان شهروندان تبریزی در مجتمع تجاری اطلس حضور یافت.

نمایش های بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم با رویکرد آموزشی و بررسی معضلات اجتماعی و زیست محیطی، گاه زبان طنز را انتخاب کرده و گاه انتقادی و به بیان آنها می پردازند.

کاروان بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم اجرای نمایش های خود را با مجتمع تجاری فرهنگی اطلس آغاز کرد و در روز دوم نمایش های خود را به مجتمع لاله پارک برد و در روز سوم در مجتمع تجاری ستاره باران شبی به یاد ماندنی برای شهروندان و جشنواره بین المللی تبریزیم رقم زد.

تئاترخیابانی به‌عنوان هنری نمایشی و اصلاحگرا از دیرباز بیانگر دردها، رنج‌ها، خوشی‌ها و ناخوشی‌های طبقات مختلف جوامع بشری بوده است و در این مسیر هنرورزان تئاتر خیابانی از گذشته تا حال برای تلطیف روح خسته و آزرده از کار مردم کوچه و بازار با مدد گرفتن‌ از گونه‌های مختلف نمایشی سرگرم‌کننده، فرهنگی، خلاقی و اجتماعی کوشش بسیار کرده‌اند.

چنانچه تئاتر خیابانی بخواهد به این مهم برسد باید به طور حتم روی مضامینی دست بگذارد که ریشه در سنتها و فرهنگ عمیق جامعه دارد و باید سعی بر احیای آن داشته باشد. تئاتر خیابانی مضامینش را از زندگی شهری و مشکلات روزانه‌ای که مردم با آن دست به گریبانند، می‌گیرد.

نمايش نئیلیم نئجه ائیلیم با توجه به معضلات ترافیکی به عنوان نمونه و مشکلات حاصل از مسافرکشی ماشین های شخصی برای تاکسیرانان و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگى که باعث تصادفات بسیاری در جاده ها می شود، پرداخت.

دیوار عنوان نمایشی است که در سومین جشنواره نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم به نویسندگی و کارگردانی حامد منافی در بخش رقابتی اجرا شده و با استقبال خوب مخاطبان همراه بود.

این نمایش به عنوان تئاتر برگزیده ادوار گذشته در بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم در مجتمع تجاری اطلس در میان شهروندان هنر دوست تبریزی به اجرا درآمد.

 

نمایش دیوار با مفاهیم شهروندی و مسئولیت پذیری در قبال اموال عمومی به گفتگو به زبان هنر با شهروندان فهیم و هنردوست نشسته است.

نمایش دیوار اشاره به مسئولیت پذیری شهروندان در قبال اموال عمومی دارد، بگونه ای که خود شهروندان مانع از ایجاد خرابی های حاصل از رفتارهای ناشایست و ناهنجار در سطح شهر بشوند. 

داستان این نمایش مربوط به دیواریست که هر رهگذری بنا بر اقتضا و نیازهای خود بدون توجه به زیبایی های بصری شهر روی آن را با اعلامیه، شعارهای ورزشی، تبلیغات کاری و … مخدوش می کند. 

این نمایش با بازی امين حاجى اكبرى، حسن بابا زاده در دومین روز از برنامه بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خیابانی و فضای باز تبریزیم اجرا شد. 

نمایش دانه های خوشبختی اجرای دیگری از بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم در سه روز آغازین بود که به داشته های ارزشمندی می پردازد که در اثر بی توجهی از دست می روند.

“دانه های خوشبختی” نمایش برگزیده دومین جشنواره تبریزیم با پیام های زیست محیطی با زبان طنز شهروندان را با خود همراه کرد تا به معضلات مختلف همچون آلودگی هوا، کمبود آب و … بیاندیشیم.

این نمایش با به حراج گذاشتن دریاچه ارومیه به دلیل کمبود آب، حراج کتاب به دلیل پائین بودن سرانه مطالعه کتاب، فروش جرعه ای هوای پاک به دلیل آلودگی جوی و هوای ناسالم در شهرها اشاره کرد تا ارزش این داشته ها را با تلنگری ظریف یادآور شود. 

این نمایش با بازی يوسف اكبرزاده و امين حاجى اكبرى در پنجمین جشنواره بین المللی تبریزیم و در بخش مرور به نمایش در آمد. 

سه روز آغازین بخش مرور پنجمین جشنواره بین المللی نمایش های خبایانی و فضای باز تبریزیم با استقبال پرشور شهروندان مواجه شد و فرصتی برای تعامل میان هنرمندان و اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد تا در کنار سرگرمی و نشاط، دمی به مشکلات اجتماعی و شهری که در رفع آنها هر شهروند می تواند موثر باشد، بیاندیشیم.

این کاروان، نمایش های هنری خود را در روز چهارم ساعت 18 به پارک تاریخی ائل گلی می برد تا شب خاطره انگیز را در میان شهروندان در حافظه خود به ثبت رساند.

 

گزارش: یاسمین مولانا

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.