حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

بازار تبريز تاریخی ترین بافت كهن كشور

شناسه : 10965 20 ژانویه 2018 - 5:11 201 بازدید

[ad_1] تبریز ما: بافت های تاريخی و فرهنگی هر شهر و منطقه ای يكی از مهمترين نشانه های فرهنگی آن است. به گزارش تبریز ما؛ متاسفانه به دليل تغييرات رفتاری از آغاز قرن حاضر، و حضور جدی حكومتها در بطن و متن زندگی شهری، و دخالت آمرانه آنان در كالبد آن و از بين بردن […]

بازار تبريز تاریخی ترین بافت كهن كشور
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: بافت های تاريخی و فرهنگی هر شهر و منطقه ای يكی از مهمترين نشانه های فرهنگی آن است.

به گزارش تبریز ما؛ متاسفانه به دليل تغييرات رفتاری از آغاز قرن حاضر، و حضور جدی حكومتها در بطن و متن زندگی شهری، و دخالت آمرانه آنان در كالبد آن و از بين بردن سرمايه های اجتماعی موجود در آنها كه مهمترين عنصر مديريت جامعه در بافتهای فوق بوده اند، بتدريج اين بافتها كارايی خود را از دست داده و جامعه، پويای موجود در آنها، به تدريج جای خود را به افراد جديد و غالباً بدون انگيزه و علاقه جهت ادامه راه داده اند و طبعاً مشكلات عديده بر كالبد آنها وارد شده است.

ناهنجاري های پديد آمده در اين بافتها از سويی و ظرفيتهای فرهنگی موجود در آنها، مداخله جديد دولت و كارشناسان ميراث فرهنگی را سبب شده و آنان را علاقمند به حضور در اين عرصه نموده، ولی دست اندركاران امر يعنی مردم، و از سوی ديگر كارشناسان و مسئولين در يك چهارچوب نظام مند به مسئله مرمت و احياء نپرداخته اند. از سويی كارشناسان با طرح موضوعات علمی و آكادميكی و بدون توجه به خواستها و منافع مردم و ساكنين بافتها، و مسئولين صرفاً با نگاه مديريتی و آنهم از بالا و آمرانه و از سوی ديگر عدم اعتماد مردم به مسئولين دولتی و شيوه كار و عملكرد آنان باعث شده تا اين مثلث لازم جهت اقدام برای باززنده سازی بافتها، شكل مناسب اجرايی نگيرند و يا در صورت شكل گيری، غالباً ناتوان از يافتن مدلی براي همكاری و اجرای عمليات مرمت و احياء پايدار باز مانند.

بازارتبريز به عنوان يكی از بافتهای كهن كشور متاسفانه در اثر تدابير نادرست مديريتی ، از اوايل قرن حاضر بتدريج بخشی از مديريت جمعی خود را ناچار به آنان واگذاشت، چرا كه با دخالت مامورين و تصميم گيرندگان حكومتی از اوايل قرن حاضر بتدريج سرمايه های اجتماعی بازار روال طبيعی رشد خود را از دست داد و بدليل اين خلا امكان دخالت بيشتر دولتيان فراهم گشت و همينان بخشی از بازار را تخريب و مداخلات عمده ای در پيرامون بازار بعمل آوردند.

بازارها در مشرق زمين ضمن حفظ و بيان تاريخ گذشته، حافظ ارزشهای فرهنگی جامعه نيز می باشند. اين مجموعه ها ضمن حفظ سنتهای ديرين، كه به يقين خود بعنوان عناصر پايداري اين سازه های زيبا می باشند همواره بعنوان فضای شهری مؤثر در حيات شهری، ايفاء نقش نموده اند. از زيباترين و مهم ترين بازارهای تبريز، بازار، كاروان سرا و تيمچه امير است كه در حال حاضر از مراكز عمده تجارت و صادرات فرش و مركز بورس طلا و جواهر و منسوجات است. بازار امير از شلوغ ترين و پرحجم ترين بازار های تبريز و از نقاط ديدنی و گردشگری شهر است. بانی اين بازار و كاورانسرای امير، «ميرزا محمد خان امير نظام زنگنه» است. تاريخ بنای بازار و كاروانسرای امير سال ۱۲۵۵ هجری قمری است و این روزها که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شناخته می  شود بیش از پیش نیازمند رسیدگی مسوولان امر می باشد

لازم است اشاره شود كه مديريت مرمت و احياء بازار تبريز از سالهای گذشته به تدريج در اختيار خود بازاريان قرار گرفته است. به ترتيبی كه نهايتاً در اين اواخر ميراث فرهنگی صرفاً بعنوان راهنما و ناظر بر عمليات مرمت و احياء ايفای نقش می نمايد.

الناز سیاسی – مرمتگر بناهای تاریخی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.