حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ازدواج اجباری ( از رویا پردازی تا بیان واقعیت ها )

شناسه : 32990 14 ژوئن 2020 - 13:42 399 بازدید

در این روزهای سخت و طاقت فرسای پاندمی بیماری کرونا که نه تنها ایران بلکه کل کشور های جهان را تحت الشعاع قرار داده و همه به دنبال رفع طبعات و عوارض ناشی از این ویروس هستند، شوکی بزرگ و غیر قابل باور بر پیکره جامعه و به خصوص قشر جوان وارد شد و آن […]

ازدواج اجباری ( از رویا پردازی تا بیان واقعیت ها )
پ
پ

در این روزهای سخت و طاقت فرسای پاندمی بیماری کرونا که نه تنها ایران بلکه کل کشور های جهان را تحت الشعاع قرار داده و همه به دنبال رفع طبعات و عوارض ناشی از این ویروس هستند، شوکی بزرگ و غیر قابل باور بر پیکره جامعه و به خصوص قشر جوان وارد شد و آن چیزی نبود جز (( طرح ازدواج اجباری )) .

آیا واقعاً در شرایط کنونی ایران که جامعه وکشور سالهاست با انواع و اقسام تحریم و فشارهای اقتصادی و غیراقتصادی کل جهان درگیر است و هر روز به شیوه های مختلف مورد تهدید و ارعاب حتی نظامی قرار میگیریم و اکثر مردم با مشکلات فراوان اقتصادی و روحی، روانی درگیر هستند، نیازی به ارائه و مطرح کردن چنین موضوعات و طرح هایی هست؟

در نگاه اول ارائه این طرح بیشتر جنبه شوخی و طنز به نظر می رسد که برای روحیه دهی و نشاندن لبخند برلبان مردم ارائه شده است.

در کشور ثروتمند و غنی از انواع معادن و ذخایر نفت و گاز و انواع محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و غیر صنعتی همچون ایران که همه، حتی مسئولین هم می دانند،  دادن وام یک میلیون تومانی برای هر خانواده آن هم با کلی اما و اگر و ضمانت قراردادن یارانه افراد برای باز پس گیری آن، دردی از مشکلات خانواده ها دوا نمی کند، پس این چنین به نظر می رسد که ارائه طرح هایی همچون اجباری کردن ازدواج بیشتر حالت شوخی و مورد تمسخر قرار دادن جامعه، به خصوص جوانان را دارد.

جناب حجت الاسلام ادریسی به نظر شما چند درصد از جوانان اگر واقعاً شرایط ازدواج و تشکیل خانواده را داشته باشند، اقدام به این امر مقدس و حتی غریزی نمی کنند؟

جناب حجت الاسلام ادریسی شما به عنوان یک مبلغ دینی و کسی که سال ها در مدارس و حوزه های دینی اقدام به تحصیل علوم دینی و فراگرفتن آیات و روایت پیامبر و ائمه نموده اید، این طرح را از کدام آیه قران یا حدیث و روایتی از سخنان پیامبر یا ائمه استخراج و ارائه نموده اید؟ در کجای دین اسلام به ازدواج اجباری اشاره شده است؟

به نظر حضرتعالی آیا طرح ازدواج اجباری منافاتی با آیه شریفه زیر نخواهد داشت؟

 لا اِکْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یکْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ.

(( در قبول دین، اکراهی نیست. زیرا راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابراین کسی که به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست ))

 

به نظرتان منطقی تر نیست که به جای طرح اجباری کردن ازدواج ، شرایط اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج جوانان  تسهیل شود؟

جناب حجت الاسلام ادریسی با یک نگاه عادی و عمومی نه تخصصی و پرس و جو و صحبت با جوانان مجردی که به گفته شما زمان ازدواج آنها گذشته است و مشمول طرح ازدواج اجباری شده اند، اصلی ترین دلیل ازدواج نکردن جوانان  مشکلات مالی و عدم ثبات اقتصادی و امنیت شغلی را بیان خواهند کرد.

آیا برای رفع مشکلات شغلی و اقتصادی جامعه خصوصاً جوانان نیز طرح و ایده ای دارید؟

آیا برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکار شدن شاغلینی که قبلاً ازدواج کرده اند ولی با بروز بحران کرونا بیکار شده و  با مشکلات فراوان برای تامین نیازهای اولیه خانواده و فرزندان مواجه شده اند هم طرح و ایده ای دارید؟

آیا برای رفع تورم کمرشکن و گرانی و کمبودها که تمام جامعه را فراگرفته و حتی باعث بروز مشکلات فراوان و جدایی بین خانواده ها نیز می شود هم طرح و برنامه ای دارید؟

آیا به نظر حضرتعالی مشکلات جامعه با اجباری کردن ازدواج حل خواهد شد؟

با مشکلاتی که بعد ازدواج به وجود می آید و عمدتاً ریشه در اقتصادی ضعیف خانواده و عدم تامین نیازها و درخواست های زوجه و فرزندان می شود چه باید کرد؟

آیا دولت و مسئولین توانایی حل مشکلات اقتصادی و تضمین برای تامین حداقل نیازهای یک زندگی مشترک را دارد؟

که اگر دارد چرا تا کنون اقدامی نکرده است؟

جناب حجت الاسلام ادریسی طرح ازدواج اجباری به نوعی تفتیش عقاید و ورود به جزئیات مسائل شخصی و خصوصی افراد محسوب می شود و طبق اصل ۲۳  قانون اساسی جمهوری اسلامی تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض قرار و مؤآخذه قرار داد.

و تا زمانی که شخصی عمل خلاف با قانون و یا شرع انجام نداده است،  نمی توان  دیدی  مجرمانه و گناهکار به وی داشت و به نوعی او را مجبور به انجام عملی نمود که با شرایط و تفکرات شخصی فرد منافات دارد، پس اجرای طرح هایی همچون ازدواج اجباری یا مشابه آن سلب آزادی های اجتماعی و مدنی افراد محسوب می شود.

جناب حجت الاسلام ادریسی  جوانان نیز جزوی از آب و خاک ایران هستند و پایبند و شیفته نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری و عاشق پیشرفت و ارتقای ایران در جهان و تمام تلاشمان را در این راستا انجام داده ایم و خواهیم داد،

هرجا مشکلی بود برای رفع آن شتافتیم .

هرجا کمبودی بود در جهت جبرانش تلاش کردیم.

هرجا نیازی به نیروی جوانی و فکر و ایده بود، جوانان در صف اول بودند.

ولی آیا واقعاً جوانان به آن جایگاهی که باید داشته باشند رسیده اند ؟

آیا در این چند دهه اخیر آن اعتمادی که باید به جوانان می شد، شده است ؟

آیا واقعاً طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بدنه ارگان ها و سازمان ها جوانگرایی شده است ؟

ولی پیشنهاد ما به شما این است

به جای ارائه طرح اجباری کردن ازدواج ، طرحی را برای رساندن جوانان به جایگاه اصلی خود، چه از نظر اقتصادی، چه از نظر اجتماعی، چه از نظر سیاسی و چه از نظر شغلی و بسیاری موارد دیگر

جوانان و به خصوص متولدین دهه شصت و هفتاد که اکنون طبق نظر شما زمان ازدواج و تشکیل خانواده آنها گذشته است،  در تمام دوران زندگی از تحصیل و دانشگاه گرفته تا خدمت سربازی و اشتغال  و ازدواج همیشه مظلوم واقع شده اند و کسی برای حل مشکلاتشان طرح و ایده ای ارائه نداده است.

و این را به جد می گوییم که قبل از اجباری کردن ازدواج بهتر است  طرحی برای اجباری کردن مسائل دیگر به خصوص اشتغال و امنیت شغلی و اجتماعی ارائه شود که اگر آنها حل شوند، مطمئن باشید دیگر نیازی به اجباری کردن  ازدواج نخواهد بود.

 

حرف آخر :

جناب حجت الاسلام ادریسی

طبیعتاً شما به عنوان طراح و ارائه دهنده موضوع ازدواج اجباری خود متاهل هستید و ازدواج کرده اید و قدرت و توانایی تامین نیازهای مالی و اقتصادی خانواده را دارید.

ما مشکل اصلی عدم رغبت جوانان به ازدواج را در مشکلات مالی و اقتصادی و عدم وجود امنیت شغلی می دانیم و از شما درخواست داریم تا  صراحتاً اعلام فرمایید میزان درآمد ماهانه شما از کلیه محل های درآمدی که دارید چه میزان است ؟

مطمئنا با اعلام میزان درآمد واقعی شما بسیاری از ابهامات ذهنی جوانان حل خواهد شد و شاید  بخشی از آنها  قبل از اجباری شدن  ازدواج  به این کار اقدام کنند و تشکیل خانواده بدهند.

امید است همه هم میهنان عزیز به خصوص جوانان در زیر سایه الطاف خداوند متعال و آقا امام زمان  همدل و همفکر باشند و برای رساندن ایران اسلامی به قله های موفقیت همت و تلاش نمایند . انشالله

 

مهندس محمد نامور

معاون برنامه ریزی حزب همت استان آذربایجان شرقی  

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.