حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

دکتر شفقی تحلیلگر مسائل سیاسی: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی محقق میشود

شناسه : 13780 04 جولای 2018 - 6:11 662 بازدید

لطفا در خصوص ایران و جغرافیای اقتصادی آن توضیحاتی بفرمایید؟ جمهوری اسلامی ایران با داشتن پتانسیل ها و توان های محیطی و جمعیتی جایگاهی والا در منطقه دارد. ایران با مساحتی بیش از یک میلیون و ششصدهزار کیلومتر مربع بزرگترین کشور منطقه بشمار میاید. این کشور با ۱۵ کشور منطقه همسایه بوده و از این […]

دکتر شفقی تحلیلگر مسائل سیاسی: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی محقق میشود
پ
پ

لطفا در خصوص ایران و جغرافیای اقتصادی آن توضیحاتی بفرمایید؟

جمهوری اسلامی ایران با داشتن پتانسیل ها و توان های محیطی و جمعیتی جایگاهی والا در منطقه دارد.
ایران با مساحتی بیش از یک میلیون و ششصدهزار کیلومتر مربع بزرگترین کشور منطقه بشمار میاید. این کشور با ۱۵ کشور منطقه همسایه بوده و از این حیث پر همسایه ترین کشور جهان محسوب میگردد و با دارا بودن حدود۲۲۰۰ کیلومتر ساحل درجنوب و۷۰۰ کیلومتر در شمال موقعیت ژیوپلیتیکی وژیواکونومیکی ویژه ای برخورداراست.
جمعیت ایران بالنده ترین جمعیت دنیا بوده و با دارا بودن 80 میلیون جمعیت و ترکیب جنسیتی برابر و اکثرا جوان بزرگترین امتیاز را از این حیث دارم باشد.
از دیگر ظرفیت های موجود ایران،میتوان به چهار فصل بودن آن اشاره کرد به گونه ای که در گرمترین فصل سال میتوان دمای زیر صفر را در مناطقی از کشور تجربه نمود و در سردترین فصل سال میتوان گرمترین دما را در نقاطی از آن مشاهده نمود.
کشورهای همسایه ما غالباکشورهایی هستند که حاکمیت سیاسی متزلزلی دارند و از ثبات اقتصادی وسیاسی مقتدری برخوردار نیستند ولی به نوعی در تعامل فرهنگی،قومی و زبانی با ایران بوده و متاثر از اتفاقات درونی ایران و تحت تاثیر آن قرار دارند.پاکستان از همسایگان ایران برداشتن ۱۶۰ میلیون جمعیت به اقتصادی متکی برکشاورزی سنتی استواراست و کشورهای حوزه قفقاز به نوعی اقمار جمهوری اسلامی هستند و فقط به علت تحریم های ظالمانه ،توانسته اند خودی نشان دهند.تنها کشوری که دربین همسایگان، با وجود اینکه تقریبا یک دوم وسعت ایران را داراست دو برابر درآمد سالیانه ایران را داراست ترکیه میباشد.این در شرایطی است که ایران نفت و گاز و آب و هوای مناسب و دارایی هایی دارد که خداوند متعال برای کشور عزیزمان بوجود آورده است ولی ترکیه هیچ کدام ازاین زیرساختهاراندارد.
ایران سوای نفت و گاز ومعادن مختلف طلا و مس و حتی ذغال سنگ را نیز دارا میباشد.وجود معادن ذغال سنگ نیز در ایران جای بسی تامل دارد چرا که با توجه به ویژگیهای زمین شناسی در پهنه ای که نفت و گاز باشد معمولا معادن ذغال سنگ وجود ندارد ولی در ایران این از موهبت های خدادادی است.و در نهایت باید به وجود ۶۴ درصد انرژیها ی فسیلی جهان در خلیج فارس اشاره کردکه دروازه آن تنگه هرمز است این تنگه تحت مدیریت مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران است.

در خصوص علت خصومت کشورهای غربی و بالاخص آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بفرمایید؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جهت گیری هایی که مبتنی بر حاکمیت دینی در کشورمان صورت گرفت این مدل حکومتی به مذاق برخی کشورهای دیگر خوش نیامد و احساس خطر نمودند و این باعث گردید ما را به عنوان دشمن قلمداد کنند چرا که حاکمیت دینی ،دموکراسی موجود در غرب را که پس از سالها خونریزی و بربریت بوجود آورده بودند رازیر سوال برده پایه های دمکراسی مبتنی برمکاتب فلسفی انسانساخت رامتزلزل میکرد. در تفسیر آنها در ازجمهوری اسلامی ایران ،حاکمیت،حاکمیت خدا بر مردم است و این در نظر آنها مبانی حکومت مردم بر مردم را زیر سوال میبرد. لذا با بهانه های گوناگون همچون ، حقوق بشر،انرژی هسته ای و…شروع به دشمنی با جمهوری اسلامی ایران کردند.
این دشمنی ها باعث گردید ما نتوانیم از پتانسیل های محیطی خود به نحو احسنت استفاده نماییم

چه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات پیشنهاد میدهید؟

مقام معظم رهبری طی سالیان گذشته در راستای پیشبرد اهداف نظام ، تئوری اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده اند.در مرحله پیدایش و ظهور این تئوری که به دکترین اقتصادی ایران تبدیل شده است راه حل های اقتصادی مشخص گردید.اما متاسفانه شالوده اقتصاد مقاومتی که مد نظر رهبری بوددر واقعیت مکشوف نشده است.اقتصاد مقاومتی یعنی باید زیرساخت ها را طوری آماده نماییم که با ضربات کوچک از هم نپاشد و باید تمام مسئولین در کشور به دنبال همین باشند و با هم افزایی عامل پیشرفت اقتصاد شوند.در شرایطی که جهت گیری های سیاسی غربی ها مانع از همکاری های فی مابین است،اتحاد داخلی عاملی در جهت برون رفت از مشکلات خواهد بود.
برای اینکه نه جمهوری اسلامی ایران از اعتقادات دینی خود عدول نخواهد کرد ونه غرب بازخواستها هایش عقب می نشیند پس این تقابل همیشه خواهد بود و در نهایت اقتصاد مقاومتی راه کارشناسی برای چنین شرایطی است و اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی محقق میشود و در این راستا ست که مقام معظم رهبری امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری نمودند و در این جهت باید در جهت تحقق شعار سال ایشان،توجه به تولیدات داخلی را بیشتر کنیم.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.