حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سوگند به قلم و هر آنچه می نویسد

شناسه : 13859 05 جولای 2018 - 17:50 426 بازدید

  حسن دشتی ، مدیر مسئول پایگاه خبری – تحلیلی ” تبریز ما ” به مناسبت ” ۱۴ تیر ، روز قلم ” نوشت : چهاردهم تیر ماه به عنوان ” روز قلم ” فرصتی است برای یاد آوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر […]

سوگند به قلم و هر آنچه می نویسد
پ
پ

 

حسن دشتی ، مدیر مسئول پایگاه خبری – تحلیلی ” تبریز ما ” به مناسبت ” ۱۴ تیر ، روز قلم ” نوشت :
چهاردهم تیر ماه به عنوان ” روز قلم ” فرصتی است برای یاد آوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گداشته اند .
چهاردهم تیرماه از سال ۱۳۸۱ پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد .
البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه ای دیرینه دارد . سده ها پیش در ایران باستان ، تیرگان یکی از مهمترین جشن های ایران باستان بوده که آیین های مخصوصی داشته و یکی از آنها پاسداشت قلم بوده است .
یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، هوشنگ ، پادشاه پیشدادی ایران ، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت . مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند .
دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده ، این است که به نوشته‌ ابوریحان بیرونی، ظاهرا چهاردهم تیرماه ، روز ستاره‌ تیر یا عطارد است و چون عطارد ،کاتب ستارگان است ، می توان این روز را روز نویسنده نامید .
در دین اسلام نیز جایگاه قلم چنان بالاست که خداوند به آن قسم می‌خورد: ” ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آن‌چه نویسند”
پس از انقلاب ، نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو این روز تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند ، تا این که سر انجام در پی پیشنهاد انجمن قلم ، ۱۴ تیر ماه از سال ۱۳۸۱ به عنوان ” روز قلم ” نام گذاری شد .
البته محمد رضا سرشار از مسئولان انجمن قلم می گوید : پیشنهاد ما روز نزول سوره قلم بود ، اما ظاهرا روز ۱۴ تیر را که در یکی از کتاب های باستانی مربوط به جشن تیرگان است برای این روز انتخاب کردند . در باره جشن تیرگان نوشته شده است ، ایرانیان باستان از ۱۳ تیر ماه به مدت ۱۰ روز جشن تیرگان برگزار می کرده اند و روز ۱۴ تیر روز عطارد بوده که آن را کاتب دیگر سیارات نامیده اند . مسئولان وقت نیز این مناسبت ایران باستانی را برای روز قلم انتخاب کردند .
در نهایت ۱۴ تیر به نام ” روز قلم ” در تقویم رسمی کشورمان نام گرفته است ، اما این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته شده نیست و در این سال ها برنامه ای چندانی برای معرفی و شناساندن و ارج نهادن این روز در نظر گرفته نشده و اگر برنامه ایی هم بوده باشد ، بسیار کم بوده است .

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.