حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی معمار بنام ایرانی دربار عثمانی/ آوازه ی “اسیرعلی تبریزی” از تبریز تا قلب اروپا

شناسه : 13091 26 آوریل 2018 - 8:24 194 بازدید

تبریز ما: شهردار تبریز در دیدار دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی، با اشاره به جایگاه و نقش تمدن ایران در تاریخ اسلام پیشنهاد کرد تا همایش بین المللی به پاس یاد و نام “اسیرعلی تبریزی” معمار بزرگ ایرانی-اسلامی دربار عثمانی برگزار گردد. به گزارش تبریز ما، دکتر ایرج شهین باهر […]

پیشنهاد برگزاری همایش بین المللی معمار بنام ایرانی دربار عثمانی/ آوازه ی “اسیرعلی تبریزی” از تبریز تا قلب اروپا
پ
پ

تبریز ما: شهردار تبریز در دیدار دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی، با اشاره به جایگاه و نقش تمدن ایران در تاریخ اسلام پیشنهاد کرد تا همایش بین المللی به پاس یاد و نام “اسیرعلی تبریزی” معمار بزرگ ایرانی-اسلامی دربار عثمانی برگزار گردد.

به گزارش تبریز ما، دکتر ایرج شهین باهر در دیدار “خالد ارن” دبیرکل ترک تبار مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: اسیر علی تبریزی، معمار بزرگ آذربایجان و تبریز در عصر صفویه بود که به دنبال جنگ چالدران و اشغال آذربایجان از سوی سلطان سلیم، به استانبول منتقل و در آن شهر منشاء خدمات بسیار بزرگی شد.

به گفته وی، در آن زمان حدود سه هزار تن از دانشمندان، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر تبریز و آذربایجان از سوی شاه عثمانی به این کشور کوچانده شده و منشاء خدمات ماندگاری در تاریخ بشریت شدند.
شهردار کلانشهر تبریز “اسیرعلی تبریزی” را یکی از مهمترین چهره‌های کوچانده شده به سرزمین عثمانی خواند و ادامه داد: هم اکنون بسیاری از بناهای اسلامی بنام از جمله مساجد مهمی از استانبول تا سارایوو در شبهه جزیره بالکان دستاورد بی نظیر این سرمعمار بزرگ قرن دهم هجری و 16 میلادی بوده است.

مهندس شهین باهر با اشاره به آثار بی نظیر هنرمندان این خطه و تاثیر فرهنگ و هنر ایران و تبریز در جهان اسلام یادآور شد: مجموعه شهرداری در استای رویداد تبریز 2018 و معرفی این کهن شهر در عرصه فراملی و نیز تبادل فرهنگی و هنری با جهان اسلام به ویژه سازمان های بین المللی اسلامی آمادگی دارد.

وی اظهار داشت: شهرداری تبریز آمادگی دارد به صورت مشترک نسبت به برپایی کنگره بین المللی “اسیر علی تبریز” در هر یک از شهرهای تبریز، استانبول یا حتی سارایوو همکاری نماید.

شهردار تبریز این اقدام را در راستای معرفی بزرگان فرهنگ و هنر این دیار در عرصه های بین المللی ارزیابی کرد و افزود: رویداد تبریز 2018 می تواند فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط یا ارتقای روابط فی مابین شهرداری و نهادهای بین المللی فرهنگ و هنر اسلامی باشد.

در این دیدار، “خالد ارن” دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی نیز با تبریک انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 گفت: این مرکز به عنوان یکی از بازوان مشورتی سازمان کفرانس اسلامی نقش عمده ای در انتخاب تبریز داشت.

وی تبریز را کهن شهری بزرگ با تاریخ و تمدن تاثیرگذار دانست و افزود: به طور حتم این شهر از نظر تاریخی، فرهنگی و حتی علمی در سطح بین المللی حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

خالد ارن با اشاره به برنامه های مختلف فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی در استانبول و شهرهای مختلف کشورهای اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته جشنواره جهانی خطاطی آیات قرآن از سوی این مرکز در استانبول برگزار شد که در آن 20 خطاط ایرانی در بخش خط نستعلیق مورد تجلل قرار گرفتند.

به گفته وی در سال آینده نیز استانبول میزبان جشنواره بانوان فعال در صنایع دستی کشورهای اسلامی خواهد بود که بانوان هنرمند تبریزی هم می توانند بخشی از این رویداد بین المللی باشند.

دبیرکل مرکز بین المللی پژوهش تاریخ هنر و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه کتابخانه بزرگ این مجموعه با 80 هزار کتاب از جمله منابع مهم فرهنگ و هنر جهان اسلام محسوب می شود از شهردار تبریز درخواست کرد تا کتابهای منتشر شده مربوط به معرفی آذربایجان و تبریز برای تکمیل منابع آن در اختیار مرکز قرار گیرد.

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.