حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

شروع سبز شهردار تبریز، نقطه امید فضای سبز شهری

شناسه : 8771 20 نوامبر 2017 - 4:33 240 بازدید

[ad_1] تبریز ما: توسعه فضای‌سبز در کنار تاثیرات زیست‌محیطی، از شاخص‌های مهم عدالت اجتماعی است. از این رو، اجرای دو پروژه فضای‌سبز همزمان با آغازدوره جدید مدیریت شهری تبریز را با را باید به فال نیک گرفت. اجرای این دو پروژه دارای مفهوم عملی خاصی بوده و امید فعالان زیست‌محیطی را به حفظ و توسعه […]

شروع سبز شهردار تبریز، نقطه امید فضای سبز شهری
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: توسعه فضای‌سبز در کنار تاثیرات زیست‌محیطی، از شاخص‌های مهم عدالت اجتماعی است.

از این رو، اجرای دو پروژه فضای‌سبز همزمان با آغازدوره جدید مدیریت شهری تبریز را با را باید به فال نیک گرفت. اجرای این دو پروژه دارای مفهوم عملی خاصی بوده و امید فعالان زیست‌محیطی را به حفظ و توسعه فضای سبز بیشتر می‌‌کند. این امیدواری وقتی پررنگ‌تر می‌شود که موقعیت دو پروژه جدید فضای سبز را بهتر بشناسیم.

در روزهای گذشته، احداث پارک ستارخان، در یکی از مناطق کم‌برخوردار منطقه 4 آغاز شد. محدوده‌ای در تراکم آپارتمان‌های تازه‌احداث که بهره اندکی از پارک و بوستان دارد. فقر فضای‌سبز در این منطقه موجب شد، دکتر شهین‌باهر، در یکی از نخستین اقدامات خود، دستور تسطیح و آماده‌سازی پارک ستارخان در وسعت ۵هزارمترمربع را ابلاغ کند. با آماده‌سازی شرایط اجرایی، شهردار تبریز کلنگ احداث این پارک را بر زمین‌ زد.  این مراسم که نخستین حضور رسمی شهین‌باهر در برنامه‌های اجرایی شهر به شمار می‌رفت، اگرچه تشریفات و سخنرانی  نداشت، اما با کاشت یک اصله نهال توسط شهردار تبریز همراه بود.  اقدامی که بیش از هر کلام دیگری، حامل پیغام است و حساسیت خاص شهردار به حوزه فضای سبز را نشان داد.

با گذشت چند روز از مراسم کلنگ‌زنی پارک ستارخان، شهرداری منطقه 4  با پیش بینی زیرساخت‌ها، المان‌ها و طرح‌های خاص درختکاری، به این پروژه سرعت داده و سعی دارد تا دو سه ماه آتی آن را تکمیل کند.
دومین پروژه فضای‌سبز در روزهای اخیر، مربوط به آغاز عملیات اجرایی بوستان محله‌ای در گلگشت بود. باغ قدیمی توت در گوشه‌ای از گلگشت، برای هر تبریزی، محلی آشنا است.  اما با توجه به مالکیت خصوصی باغ، احتمال قطع و تخریب ده‌ها اصله درخت تنومند آن، یکی از نگرانی‌های زیست‌محیطی شهروندان  و عموم علاقمندان فضای‌سبز بود. شهرداری منطقه 2 تبریز، با توجه به کمبود فضای سبز در محدوده مرکزی شهر، تملک این باغ ۱۰ هزار مترمربی را در دستور کار خود قرار داد. تملک این باغ، با توجه به شرایط مالی شهرداری و قیمت هنگفت زمین در این منطقه، بسیار حایز اهمیت است. با آماده‌سازی و ایجاد برخی زیرساخت‌ها، باغ توت گلگشت به زودی به عنوان یکی از زیباترین بوستان‌های محله‌ای شهر مطرح خواهد شد.

نکته دیگر در مورد این باغ، این‌که با توجه به تعدد مراکز درمانی در گلشگت، این بوستان محله‌ای می‌تواند بستر مناسبی برای حضور و انتظار بیمارانی باشد که از گوشه‌و کنار شهر و یا از شهرهای دور و نزدیک، وارد گلگشت می‌شود.
تعریض خیابان ۲۵ متری کناری این باغ به ۳۵ متری از پروژه‌های تکمیلی احداث این بوستان محله‌ای است.
نام تبریز، روزگاری به عنوان «باغ‌شهر» در کشور مطرح بود. امروز از آن باغ‌شهر سبز و بانشاط، سرانه دقیقی در دست نیست. فضای سبز شهر تبریز در دو دهه گذشته، رنج بسیار دیدهو  کاربری‌های ویژه فضای‌سبز، یکی پس از دیگری، تغییر داده‌شده است. با این حال، تخصص شهردار جدید و شروع سبز وی، می‌تواند نقطه تحول و امید در  فضای سبز شهر باشد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.