حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

شناسه : 10109 27 دسامبر 2017 - 5:01 663 بازدید

[ad_1] تبریز ما: یکی از اساتید روزنامه نگاری و بزرگان این حرفه می گفت خبر یعنی اضطراب. خبر در ذات خود حاوی اضطراب است و غیر قابل پیش بینی. جمله مشهور اﮔﺮ ﺳﮕﯽ ﭘﺎي ﮐﺴﯽ را ﮔﺎز ﺑﮕﯿﺮد، ﺧﺒﺮ ﻧﯿﺴﺖ، وﻟﯽ اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﺎي ﺳﮕﯽ را ﮔﺎز ﺑﮕﯿﺮد ﺧﺒﺮ اﺳﺖ نشان از غیر قابل پیش […]

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: یکی از اساتید روزنامه نگاری و بزرگان این حرفه می گفت خبر یعنی اضطراب. خبر در ذات خود حاوی اضطراب است و غیر قابل پیش بینی.

جمله مشهور اﮔﺮ ﺳﮕﯽ ﭘﺎي ﮐﺴﯽ را ﮔﺎز ﺑﮕﯿﺮد، ﺧﺒﺮ ﻧﯿﺴﺖ، وﻟﯽ اﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﭘﺎي ﺳﮕﯽ را ﮔﺎز ﺑﮕﯿﺮد ﺧﺒﺮ اﺳﺖ نشان از غیر قابل پیش بینی و خرق عادت را دارد.

و یا این که شما می گویید، فلان اتفاق در فلان نقطه افتاده یا فلان جا حمله تروریستی شده است، خود به خود اضطرابی را در خواننده ایجاد کرده اید.

 اما ما در خبر دو نوع اضطراب داریم. اضطراب اختیاری و اضطراب غیر اختیاری. اگر به ما بگویند که در فلان نقطه شهر حکومت نظامی است اگر بروید دستگیری می شوید، شنونده و خواننده خبر می داند که نباید برود. اختیار دارد که درباره آنچه حادثه آفرین است تصمیم بگیرد.

 اما وقتی می گویید احتمالا  از دو تا ۱۷ هفته دیگر زلزله می آید، شما در خبر خود اضطراب غیر اختیاری ایجاد کرده اید. زیرا من نمی توانم تا ۱۷ هفته آینده زندگی خودم را تعطیل کنم.

 در نتیجه جز این که روز به روز بر اضطراب و استرس من افزوده شود، هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. نه تنها من، بلکه مدیران شهر نیز توانایی فایق آمدن بر زلزله ۷ ریشتری را ندارند.مقامات دولت هم این توانایی را ندارند.

 نتیجه این که من باید زندگی و کار خود و خانواده ام را تا ۱۶ هفته آینده تعطیل کنم و هیچ تضمینی نیست که زلزله در این تاریخ یا بعد از آن بیاید یا نیاید.

 پس چرا ما به جای آن به فکر پدافند غیر عامل، مقاوم سازی خانه و شهر ، ایجاد سوله های نجات بخش باشیم مردم شهر را به سمت اضطراب و تشویشی می کشانیم که برای آن راه حلی نداریم؟

کشور ما در طول تاریخ چنانچه می دانیم منطقه ی زلزله خیزی محسوب می شود که قرار گرفتن کشور روی گسل های متعدد زلزله هر آن، می تواند باعث بروز زلزله ی شود که خسارات بی شماری را سبب شود.

زلزله علی الخصوص در شهرها با بلند مرتبه سازی ها و زندگی در آپارتمان های که چندان در مقابل زلزله بالای ۵ ریشتری مقاوم نیستند فجایع انسانی به بار آورد .

مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله سالهاست در بسیاری از کشورها به یک اصل بدیهی و روتین تبدیل شده چنانچه در کشوری مثل ژاپن با وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر چندان زندگانی مردم فلج نمی شود و خسارات مختصر به بار می آورد.

از طرفی اکنون وضعیت اقتصادی کشورمان که به دلیل تحریم های بین المللی متد های اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفته و چندان بودجه های مکفی برای مقابله با بحران و مدیریت بحران وجود ندارد چه بسا بهتر نیست از همان ابتدای ساخت منزل، آپارتمان و یا برج به فکر مقاوم سازی بیفتیم و علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم؟

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.