تراموای اسبی دردوران جنگ جهانی اول سال هزاردویست و هشتاد شمسی در شهر اولین ها در خیابان قونقا منتهی به راه آهن راه اندازی شد. که موجب تحولی عظیم در حمل و نقل این شهر گردید روی این خطوط واگن های روباز چرخدار با نیروی اسب حرکت می کردند وباعث تحولی بزرگ در حمل و نقل عمومی کلانشهر تبریز شد و بی شک راه اندازی قطار شهری (مترو) جایگاه ویژه ای بین شهروندان تبریز پیدا میکرد که چنین امری تاکنون تحقق نیافته است .
قونقا یا تراموا گونه ای از قطار شهری است که 175 سال قبل ابتدا در اتریش و به طور همزمان در روسیه و سپس در سایر کشورها متداول شد. و نیز تبریز نخستین شهری بود در ایران، که این سیستم حمل و نقل شهری ایجاد گردید و نیز قونقا باشی نام محلی و میدانی در تبریز است که از سمت باغ گلستان به ایستگاه راه آهن منتهی میگردد و این مسیر اصلی قونقا در آن زمان بود. اولین خطوط حمل و نقل ریلی هم در زیر زمین و در معادن به کار می رفت.
مترو یکی از سریعترین و پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی می باشد.
تشویق مردم و اطلاع رسانی مکرر به همراه توسعه آن یکی از اصلی ترین و ضروری ترین کارهایی است که مدیران شهری باید به فکر ان باشند. چراکه انتظار شهروندان از مسئولین شهری به مراتب زیادتر بوده و خواستار بهره برداری از فازهای دیگر میباشند.و نیز ازدیاد تایم کاری تا اخروقت میتواند شهروندان شاغل و سایرین را در برگشت به خانه هایشان همیاری نماید. و این امر موجب عدم استفاده از وسیله های شخصی گردیده وتامین هوای پاک وصرفه جویی درانرژی و سوخت را عامل خواهد شد. اما متاسفانه اکنون صندلیهای مترو خالی از مسافر است و شهروندان تبریزی رغبتی به استفاده از آن آنگونه که باید ندارند. میتوان این موارد را دلایلی برای بیتوجهی عده ای از همشهریان برای عدم استفاده از مترو برشمرد و انشالله با بهره برداری از فازهای دیگر و ازدیاد تایم زمانی شاهد استفاده شهروندان از مترو و پایین آمدن بار ترافیک شهری و هوای آلوده در شهر کلانشهر مان تبریز باشیم.
دکتر بابک شهیدی: قطارشهری وکم توجهی شهروندان تبریزی!!!
تراموای اسبی دردوران جنگ جهانی اول سال هزاردویست و هشتاد شمسی در شهر اولین ها در خیابان قونقا منتهی به راه آهن راه اندازی شد. که موجب تحولی عظیم در حمل و نقل این شهر گردید روی این خطوط واگن های روباز چرخدار با نیروی اسب حرکت می کردند وباعث تحولی بزرگ در حمل و […]
ثبت دیدگاه