حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

در سده‌های اخیر شاعری نداشتیم که کلامش با تاثیر کلام استاد شهریار برابری کند

شناسه : 6382 17 سپتامبر 2017 - 6:42 279 بازدید

[ad_1] تبریز ما: رئیس هیات امنای موزه استاد تبریز ما با بیان اینکه در سده اخیر شاعری نداشتیم که کلامش در حد و اندازه کلام استاد تبریز ما باشد، گفت: به تعبیر مردم تبریز، شعر تبریز ما آخر زیبایی‌هاست. به گزارش تبریز ما به نقل از فارس، علی اصغر شعردوست امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: […]

در سده‌های اخیر شاعری نداشتیم که کلامش با تاثیر کلام استاد شهریار برابری کند
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: رئیس هیات امنای موزه استاد تبریز ما با بیان اینکه در سده اخیر شاعری نداشتیم که کلامش در حد و اندازه کلام استاد تبریز ما باشد، گفت: به تعبیر مردم تبریز، شعر تبریز ما آخر زیبایی‌هاست.

به گزارش تبریز ما به نقل از فارس، علی اصغر شعردوست امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: ‌تبریز ما ملک ادب و سخن ستاره پر تلالویی است که نه تنها در آسمان تبریز بلکه در آسمان ایران و حتی در آسمان ادبیات مشرق زمین می‌درخشد.

وی با بیان اینکه در سده‌های اخیر شاعری نداشتیم که کلامش با تاثیر کلام استاد تبریز ما برابری کند، افزود: به تعبیر مردم تبریز، شعر تبریز ما آخر زیبایی‌هاست.

رئیس هیات امنای موزه استاد تبریز ما با اشاره به اینکه زندگی تبریز ما شبیه به زندگی واقعی خود مردم است که توانسته در دل مردم جای گیرد، گفت: استاد تبریز ما خاطرات زیادی از شب‌های تبریز، باغ گلستان، از ائل‌گلی و فضای صمیمی مردم تبریز دارد که نمونه آن شعر «بهجت‌آباد خاطره‌سی» است که همچنان در ذهن مردم ماندگار است که خود داستان زیبایی دارد.

وی در همین راستا به ابیاتی از شعر «بهجت‌آباد» استاد تبریز ما اشاره کرد و یادآور شد: عشق معنوی تبریز ما از عشق زمینی شروع شده که خود معتقد بود عشق نردبان تعالی است.

شعردوست افزود: تبریز ما وقتی می‌خواست در عنفوان جوانی از دختر مورد علاقه‌اش جدا شود مادر دختر، تبریز ما را مجبور کرد که به وی بگوید هیچ‌گاه به وصال هم نخواهند رسید و از این رو از استاد خواست که با دخترش در پارک بهجت قرار گذاشته و این موضوع را بیان کند.

وی با بیان اینکه پارکی در محله بهجت‌آباد در تهران محل جدایی تبریز ما از دختر مورد علاقه‌اش بود، ادامه داد: تبریز ما از یک روز قبل قرار به پارک بهجت می‌رود تا از دختر مورد علاقه‌اش خداحافظی کند و در آنجا اشعاری زیبا را می‌نویسد.

رئیس هیات امنای موزه استاد تبریز ما بیان کرد: در آن شب قبل جدایی، تبریز ما در پارک می‌گوید که همه در خواب هستند و تنها خدا و من بیدار هستیم و البته گاهی اوقات پرنده شبانگاهی بیدار است که باد برای آن لالایی می‌خواند و از حس و حال خود در آن شب می‌نویسد.

وی ادامه داد: در اشعار بهجت‌آباد، استاد تبریز ما اشاره به خواب خود کرده که در حال سجده بوده و حتی گفته است غمی از اینکه رو به سوی معبود داشته باشم، ندارم.

شعردوست با بیان اینکه تبریز ما عشقی پرگل و شکوفه داشت، بیان کرد: افسوس که عشقش را نسیم و خزان از بین برد.

وی با تاکید به اینکه تبریز ما بی‌تردید آخرین وارث غزل ایران است، اذعان داشت: تبریز ما در همه قالب‌های شعری، اشعار شاهکاری سروده و در شعر فارسی، غزل و در شعر ویژه خود به نام مکتب تبریز ما سرآمد در یک صدسال اخیر بوده است.

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان با اشاره به اینکه استاد تبریز ما در شعر ترکی نه تنها احیاگر بوده بلکه با آفریدن منظومه‌هایی شاهکار و ماندگاری مانند حیدر بابای سلام و سهندیه خود را جاودانه کرده است.

وی تصریح کرد: استاد تبریز ما گشاینده راهی بود که همه گویندگان و سرایندگان شعر ترکی بعد از تبریز ما به اتفاق به تقلید و تبعیت از تبریز ما پرداخته‌اند.

نماینده اسبق مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به دلیل همین ویژگی‌های خاص و ویژه استاد تبریز ما بود که خلاء و فقدان روزی در تقویم سالیانه کشور به نام روز شعر و ادب فارسی احساس شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۹ موضوع انتخاب روز شعر و ادب فارسی را از شورای عالی فرهنگی مطالبه کردم، افزود: در همین راستا انتخاب روز درگذشت استاد تبریز ما در ۲۷ شهریورماه را به نام بزرگداشت استاد تبریز ما و روز شعر و ادب فارسی ایران پیشنهاد دادم که بعد از طی مراحل قانونی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

شعردوست گفت:در حال حاضر ۱۷ سال است که مفتخر به برگزاری چنین مناسبتی در جای جای ایران زمین و در تهران و تبریز و برخی کشورهای منطقه هستیم که برای تبریز ما یادبود برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این روز هم از تبریز ما و هم از شعر ادب فارسی و ترکی تجلیل شده و از شاعران امروزی نیز تجلیل می‌شود و در حقیقت این روز توجه  به مقوله شعر و ادب است.

شعردوست با تشکر از همه افرادی که برای بزرگداشت روز شعر و ادب گام برمی‌دارند، گفت: امید است ۲۷ شهریور امسال همانند سال‌های گذشته با شکوه در کشور برگزار شود و در شأن و مقام استاد باشد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.