حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

اختصاص 900 میلیارد ریال برای طرح های آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی

شناسه : 7151 08 اکتبر 2017 - 7:20 219 بازدید

[ad_1] تبریز ما: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: 900 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی سیستم بهره برداری از آب کشاورزی در قالب سامانه های نوین آبیاری تحت فشار در استان اختصاص یافت. به گزارش تبریز ما به نقل از ایرنا، کریم مهری روز در حاشیه آئین بهره برداری از مرحله اول طرح […]

اختصاص 900 میلیارد ریال برای طرح های آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: 900 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی سیستم بهره برداری از آب کشاورزی در قالب سامانه های نوین آبیاری تحت فشار در استان اختصاص یافت.

به گزارش تبریز ما به نقل از ایرنا، کریم مهری روز در حاشیه آئین بهره برداری از مرحله اول طرح آبیاری تحت فشار سد پارام هریس افزود: مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و 222 هزار هکتار بوده که از این میزان 805 هزار هکتار زیر کشت دیم و 294 هزار هکتار نیز زیر کشت آبی است.

وی با بیان اینکه 123 هزار هکتار اراضی استان نیز زیر کشت محصولات دائمی است، یادآوری کرد: 70 درصد زراعت گندم در استان به صورت دیم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت تجهیز به سامانه های نوین آبیاری را دارد که تا زمان کنونی 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این سامانه ها مجهز شده است.

مهری ادامه داد: سامانه های نوین آبیاری به دو روش بارانی و قطره ای موجب افزایش بهره وری از 50 تا 80 درصد می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه تمام نیازهای دیم اعم از کود، بذر، کاشت، داشت و برداشت متفاوت با زراعت آبی بوده بنابراین نگاهمان باید متفاوت باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: تمامی تشکل های نظام مهندسی و سازمان جهاد کشاورزی باید یافته های علمی را در بخش زراعت دیم به مزارع کشاورزی انتقال دهند.
مهری افزود: توسعه روستاها به 2 عنصر خاک و آب نیاز دارد و اگر به خاک توجه نکنیم به طور قطع آب نیز نخواهیم داشت و اگر به طبیعت روی خوش نشان ندهیم با حوادث غیرمترقبه‌ای مانند سیل و خشکسالی‌های پی در پی روبرو خواهیم شد.

وی حمایت و بالابردن بهره‌وری سطح در بخش‌های کشاورزی و دامپروری را از برنامه‌های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: اگر بحثی در مورد کشت گیاهان دارویی می‌شود به طور یقین مراتع و اراضی شیب‌دار بهترین زمینه برای کشت این محصولات است و در کنار افزایش کشت گیاهان دارویی نیز نیاز به ایجاد صنایع تبدیل خواهیم داشت.
مهری با تاکید بر اینکه روستائیان بیش از این‌ها نیاز به ایجاد رفاه و آرامش دارند، اظهار کرد: اگر چنانچه به رفاه و آسایش روستائیان بیش از پیش توجه نشود بر معضل حاشیه‌نشینی کلان‌شهرهایی مانند تبریز افزوده می‌شود در حالی که ایجاد رفاه برای اهالی روستاها منت نمی‌خواهد بلکه کمی همت و تلاش می‌تواند از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کند.

فرماندار: آبرسانی به 50 روستای هریس با تانکر انجام می شود
فرماندار هریس نیز در آئین بهره برداری از این طرح گفت: به 50 روستای این شهرستان با خودرو حمل آب، آبرسانی می شود که امید است امور آب برای جلوگیری از مشکلات اجتماعی در روستاها برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

صابر تقویمی افزود: مشکل اصلی کنونی کشور و به تبع آن شهرستان هریس کمبود آب است و روستاها از کمبود آب کشاورزی و شرب رنج می برند.

وی با اشاره به 15 مهر روز روستا گفت: توسعه و آبادانی روستاها از اولویت های اصلی دولت است.

فرماندار هریس یادآوری کرد: مسئولان این شهرستان هیچ گاه تلاش های مردم، روستائیان و کشاورزان که در جهت توسعه قدم برداشته اند را فراموش نمی کنند.

تقویمی با بیان اینکه دولت به تنهایی توان حل تمامی مشکلات مردم را ندارد، یادآوری کرد: از کل بودجه کشور تنها 30 درصد برای طرح های عمرانی اختصاص می یابد و راه برون رفت از رکود، ایجاد رونق اقتصادی و کشاورزی در روستاهاست.

وی از اهداف دولت تدبیر و امید را توسعه و آبادانی روستاها عنوان و اظهارکرد: دولت تدبیر و امید تلاش می کند تا روستائیان از خدمات دولت از جمله راه، اجرای طرح هادی روستایی و کمک مالی در ایجاد آبیاری نوین و کشت مکانیزه با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بهره مند شوند.

تقویمی با تاکید بر اینکه انسان سالم و زندگی سالم محور توسعه همه جانبه شهرها و روستاهاست، اضافه کرد: روستای پارام باید از نظر آبادانی الگویی برای سایر روستاها باشد تا در اجرای طرح هادی روستایی خللی وارد نشود.

در این مراسم مرحله اول طرح آبیاری تحت فشار سد پارام به مساحت 122 هکتار با هزینه کرد 16.5 میلیارد ریال در مزارع روستای پارام شهرستان هریس با الگوی کشت پیشنهادی گندم و جو و یکپارچه سازی 328 قطعه زمین زراعی بهره برداری و عملیات اجرایی مرحله دوم این طرح به مساحت 188هکتار با یکپارچه سازی 986 قطعه و هزینه برآوردی 30 میلیارد ریال شروع شد.

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.