حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

کاهش 25 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی و 39 درصدی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ مسدود کردن7200 چاه غیرمجاز

شناسه : 10640 11 ژانویه 2018 - 4:12 299 بازدید

[ad_1] تبریز ما: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: میزان کاهش بارش در مقایسه با مشابه سال قبل 25 درصد و در مقایسه با درازمدت 24 درصد است. به گزارش تبریز ما، غلامرضا هاشمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان اظهار کرد: میزان بارش در حوضه آبریز رودخانه ارس تا آخر آذرماه سال […]

کاهش 25 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی و 39 درصدی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ مسدود کردن7200 چاه غیرمجاز
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: میزان کاهش بارش در مقایسه با مشابه سال قبل 25 درصد و در مقایسه با درازمدت 24 درصد است.

به گزارش تبریز ما، غلامرضا هاشمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان اظهار کرد: میزان بارش در حوضه آبریز رودخانه ارس تا آخر آذرماه سال آبی امسال نسبت به سال گذشته 0.1 درصد افزایش، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 38.9 درصد کاهش و در حوضه آبریز قزل اوزن نیز 23.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت منابع آب استان متوسط کسری مخزن سالانه را 40 میلیون متر مکعب، متوسط کسری مخزن تجمعی را 1192.4 میلیون متر مکعب عنوان و اضافه کرد: از تعداد 25 دشت استان تعداد 20 دشت نسبت به سال قبل دارای افت بوده و بیشترین افت مربوط به دشت مرند با افت 29 سانتی متر و حجم معادل 8.73 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از راه اندازی سامانه استانی پیش بینی و هشدار و مدیریت بحران خشکسالی استان و اجرای طرح مدیریت خطرپذیری خشکسالی خبر داد.

این مسوول توضیح داد: در استان آذربایجان‌شرقی از 24 هزار چاه غیرمجاز 7 هزار و 200 چاه مسدود شده و با اقدامات انجام گرفته در استان سطح سفره‌های آب زیرزمینی برخلاف وضعیت کشور ثابت باقی مانده و کاهش نیافته است.

هاشمی از اقداماتی نظیر برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات  بارندگی‌ها و جمع‌آوری آب‌های سطحی، استفاده از فاضلاب‌های شهری با اعمال مدیریت و نظارت الگوی کشت، اختصاص اعتبارات یا تسهیلات بانکی برای انتقال آب تا مزرعه، توسعه روش‌های آبیاری قطره‌ای تحت فشار و .. یاد کرد.

این مسوول پیشنهاد کرد: کمیته مدیریت بحران خشکسالی متناظر استان در شهرستان‌ها با هدف  شناسایی راهکارهای جدید در مقابله با خشکسالی و بحران کمبود آب در بخش‌های مختلف با توجه به وضعیت، پتانسیل‌ها و نقاط قوت و ضعف هر شهرستان تشکیل شود.

وی تشکیل کارگروه‌های آب و کشاورزی در سطح استان و شهرستان‌ها، برگزاری جلسات با تشکل‌های آب بران، شوراهای اسلامی روستاها قبل از شروع فصل کاشت و آبیاری  و ارائه پیشنهادات در خصوص تعامل با بحران خشکسالی را موثر دانست.

هاشمی گفت: لازم است نشست‌هایی با سازمان صنایع بزرگ نظیر شرکت پالایش و نفت استان، شرکت پتروشیمی تبریز وصنایع کوچک استان(به واسطه شرکت شهرکهای صنعتی استان) در جهت رعایت الگوی مصرف بهینه و اصلاح شبکه توزیع در جهت کاهش تبعات ناشی از خشکسالی احتمالی تشکیل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی بر لزوم برگزاری همایش‌های اطلاع‌رسانی به مسوولان شهرستانی در خصوص وضعیت آب و هوایی استان و شهرستان‌ها و چالش‌های پیش رو تاکید کرد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.