حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نگاه انسان محور به شهر سیاست اصلی شهرداری / ماراتن بزرگ تبریز برگزار می شود

شناسه : 10821 15 ژانویه 2018 - 10:01 226 بازدید

تبریز ما: مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز سیاست اصلی شهرداری را نگاه انسان محور به شهر و توسعه شهری دانست. علیرضا رحیمی در گفتگو با تبریز ما در خصوص سیاست های سازمان ورزش برای برای توسعه ورزش همگانی و ارتقا سطح سلامتی شهروندان، نحوه مواجه با ورزش قهرمانی و برنامه های آتی این سازمان سخن […]

نگاه انسان محور به شهر سیاست اصلی شهرداری / ماراتن بزرگ تبریز برگزار می شود
پ
پ


تبریز ما: مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز سیاست اصلی شهرداری را نگاه انسان محور به شهر و توسعه شهری دانست.

علیرضا رحیمی در گفتگو با تبریز ما در خصوص سیاست های سازمان ورزش برای برای توسعه ورزش همگانی و ارتقا سطح سلامتی شهروندان، نحوه مواجه با ورزش قهرمانی و برنامه های آتی این سازمان سخن گفت.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز اظهار داشت: ذاتا همه مسئولان در مجموعه شهرداری بر اساس قانون شهرداری ها در حوزه های مختلف شهری و امور شهروندی باید مداخله نموده و به صورت مثبت تاثیر گذار باشند.

 

انسان محور توسعه
علیرضا رحیمی اظهار داشت: وظیفه شهرداری تنها ساخت پل و خیابان و جمع آوری زباله نیست. از مجموعه تمامی فعالیت هایی که شهرداری ها انجام می دهند یک هدفی نهایی دنبال می شود و آن زندگی سالم و توام با راحتی و رفاه شهروندان است در این راستا در کشور ما بخصوص در شهر تبریز، انسان محور توسعه در نظر گرفته شده است.

رحیمی افزود: الان در دنیا سلامتی، نشاط و شادی انسانها از مهمترین رکن های شهر خوب به حساب می آید. ورزش بر اساس تحقیقات متعدد علمی بهترین و مهمترین ابزار لازم برای داشتن شهری شاد، سالم و پر نشاط است. در حقیقت هدف نهایی از  تمامی فعالیت ها و خدمات شهری، داشتن شهری شاد، سالم، خلاق و پرنشاط است. 

مدیرعامل سازمان ورزش گفت: از نظر علمی ورزش مهمترین ابزار برای رسیدن به سلامتی است به همین منظور ابعاد مختلف ورزشی که مکمل یکدیگر هستند باید مورد توجه قرار گیرد ورزش و پایه یا همان ورزش مدارس و دانش آموزی ورزش همگانی ورزش کارمندی و در نهایت ورزش قهرمانی و یا نوک قله ورزشی باید توأمان مورد توجه باشند

 

شهرداری و ورزش قهرمانی / اسم تبریز در میادین ملی و بین المللی مطرح می شود

علیرضا رحیمی در خصوص ورزش قهرمانی و نحوه ورود شهرداری به این مقوله افزود: اینکه آیا شهرداری میتواند به ورزش قهرمانی ورود کنند یا نه سوالی است که باید بتوانیم به صورت منطقی و قانونی به آن پاسخ دهیم. خوب، شهرداری می تواند به ورزش قهرمانی ورود نماید، اما وظیفه ذاتی ما این است که ابتدا به شهروندان خدمات ورزشی ارائه دهیم و بعد از آن اگر امکان بود و شرایط مهیا بود به ورزش قهرمانی نیز ورود کنیم.

شهرداری تبریز در طول بیست سال اخیر چنین کرده است یعنی در کنار توجه به ورزش پایه به ورزش قهرمانی نیز ورود داشته است شهرداری تبریز در طول سالهای گذشته مقام های مختلفی کسب کرده است در کنار آن توسعه سرانه ورزشی شهر توسط شهرداری تبریز طوری بوده است که این نهاد مشخصا همراه سایر سازمان ها در توسعه زیرساختها حرکت کرده و حتی جور سایر سازمانها را هم کشیده است.

باید توجه داشت وقتی شهرداری تبریز ورزشکاران و تیم های مختلف را در حوزه قهرمانی حمایت و ساپورت کرده است این اسم تبریز بوده است که در میادین مختلف کشوری و جهانی مطرح شده است البته در این راستا در دوره جدید نیز برای ورزش قهرمانی و استفاده از پتانسیل قهرمانان و استعدادهای ناب ورزشی برنامه های گسترده ای مدنظر داریم.

 

توسعه ورزش همگانی جهت گیری اصلی سازمان ورزش

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز در خصوص جهت گیری اصلی سازمان ورزش گفت: با این حال بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و تعامل و تمایل اعضای شورا و شهردار محترم جهت گیری اصلی سازمان ورزش توجه بیش از پیش به توسعه ورزش همگانی و شهروندی خواهد بود.

علیرضا رحیمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته خود، در هیئت مدیره سازمان ورزشی بوده است گفت: طبیعتا سازمان ورزش شهرداری تبریز به دنبال اجرای برنامه‌های مفصل در زمینه توسعه ورزش شهروندی و همگانی خواهد بود فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تمامی ورود تمامی شهروندان به ورزش از اهداف اصلی ماست. شهر باید از داشته های خود برای سلامت تمامی شهروندان استفاده نماید.

رحیمی با اشاره به اینکه باید از تمامی داشته ها برای مناسب سازی فضای شهری برای ورزش استفاده کنیم گفت باید طوری برنامه‌ریزی شود که به صورت واقعی ورزش وارد سبد خانواده ها بشود و شرایط انجام ورزش برای تمامی شهروندان تسهیل شود.

 شهرداری یکسری امکانات ورزشی در اختیار دارد که می‌توان از آنها برای نهادینه کردن امر ورزش در بین کودکان و نوجوانان و کل شهروندان استفاده کرد.

 

کمپ آموزشی استعداد یابی در رشته های مختلف ایجاد می شود

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز یکی دیگر از برنامه های سازمان ورزش را اختصاص سالن های ورزشی شهر به کمک استعداد یابی و آموزشی ورزش های مختلف دانست:

یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان ورزش این است که سالن های چندمنظوره ورزشی را به عنوان کمپ های چندمنظوره ورزشی در نظر گرفته ایم در این سالن‌ها تست های استعدادیابی در زمینه رشته های مختلف ورزشی انجام می گیرد و به صورت آکادمی های تخصصی در رشته های مختلف ورزشی کلاس های آموزشی دایر خواهد بود.

وجود پرسنل ورزشکار و آشنا به علوم ورزشی این امکان را برای سازمان ورزش شهرداری مهیا نموده است که از توان و تخصص آنها برای آموزش و پروراندن استعدادهای ورزشی در رشته‌های مختلف استفاده کنیم و برای آموزش نوجوانان در سالنهای ورزشی شهرداری از آنان استفاده کنیم و اگر در جایی هم نیاز باشد از بیرون مربی خواهیم آورد تا مقوله ورزش را در بین شهروندان ترویج نماییم.

 

استفاده از خروجی آکادمی ها و تیم های پایه در تیم های ورزشی

مدیرعامل سازمان ورزش گفت: باید طوری برنامه ریزی شود که بعد از استعداد یابی و پروراندن این استعدادها، آنان را به تیم های مختلف شهرداری تبریز تزریق کنیم.

وی با اشاره به اینکه از خروجی آکادمی های مختلف ورزشی در تیم‌های پایه شهرداری تبریز خواهد شد گفت: به دنبال کسب درآمد ۲ -۳ میلیاردی از سالنهای ورزشی نیستیم بلکه این هدف را دنبال می‌کنیم که در کنار تعریف کار مفید برای پرسنل و به پروراندن و آموزش استعدادهای شهروندان کودک و نوجوان همت بگماریم طبیعتا حضور هزاران کودک و نوجوان در سالن های شهرداری و سوق دادن آنان به ورزش و سلامتی ده ها و صدها میلیارد تومان برای شهر آورده خواهد داشت.

علیرضا رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه با برنامه های اجرا شده برای آموزش و استعدادهای ورزشی نوجوانان و کودکان شهر شاهد نسل جدیدی از شهروندان ورزشکار خواهیم بود افزود: به دنبال این هستیم که علاوه بر ارائه آموزش‌های آکادمیک به استعداد های شهر، در زمینه تامین البسه ورزشی ورزش آموزان در نقاط کم برخوردار نیز ورود کنیم.

 

جاده 6 کیلومتری سلامت ایجاد می شود
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان را تعریف و ایجاد جاده سلامت تبریز دانست و افزود: به دنبال ایجاد جاده‌ای به طول ۶ کیلومتر با نام جاده سلامت هستیم که شهروندان بتوانند در این جاده پیاده روی و ورزش بپردازند.

وی ادامه داد: البته در کنار مسیر پیاده روی جاده سلامت مسیری نیز برای دوچرخه سواری تعریف می شود و در کنار این دو ورزش، شهروندان ورزش های دیگری که تمایل دارند و امکان پذیر است را نیز انجام خواهند داد.

علیرضا رحیمی افزود: مسیر کنار بستر رودخانه میدان چایی برای ایجاد جاده سلامت بهترین مسیر است و در این مسیر با کمترین هزینه امکان ایجاد این جاده مهیا است.  قسمتی از این جاده با تارتان پوشانده می‌شود تا پیاده روی و ورزش در این مسیر انجام گرفته قسمت دیگری نیز برای دوچرخه‌سواران تعریف خواهد شد.

کمپین تبلیغی برای تشویق شهروندان به ورزش ایجاد تشکیل می شود

مدیرعامل سازمان ورزش در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت تبلیغ، تشویق و اطلاع رسانی برای ترویج ورزش در بین شهروندان گفت: به دنیال ایجاد کمپین و تبلیغ برای جلب و جذب شهروندان به ورزش همگانی هستیم.

رحیمی با اشاره به اینکه مدیریت افکار عمومی مسئله مهمی در شهر است گفت وقتی به دنبال این هستیم که چیزی را در افکار عمومی تغییر دهیم باید بتوانیم با استفاده از کمپین های تبلیغاتی و راهکارهای دیگر در این مسئله ورود داشته باشیم خوشبختانه من به عملکرد اداره کل روابط عمومی شهرداری تبریز و سازمان ورزش در این مورد خوش‌بین هستم.

 

ایجاد ایستگاه سلامتی در 30 نقطه از شهر

علیرضا رحیمی در خصوص ورزش همگانی و برنامه‌های سازمان ورزش در این مورد به ایجاد ایستگاههای سلامتی اشاره کرد گفت:  بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به دنبال اجرای ورزش همگانی و صبحگاهی در 30 نقطه از شهر هستیم.

رحیمی گفت: در نظر داریم در ۳۰ نقطه از شهر روزانه ورزش صبحگاهی برگزار کنیم و برای با نشاط تر نمودن این برنامه ها با استفاده از مربیان مجرب و همچنین موسیقی های ورزشی فضای با نشاط در ۳۰ نقطه شهر ایجاد خواهد شد.

طبیعتاً در این ایستگاه ها مردم با امنیت و آرامش و استفاده از مربیان متخصص ورزش خواهند کرد ایستگاه سلامتی در همان مسیر جاده سلامت ایجاد خواهد شد.

 

ورزش بانوان اولویتی فراموش شده

 علیرضا رحیمی توجه ویژه به ورزش بانوان و توسعه و ترویج ورزش در بین بانوان را دارای اهمیت دانست و گفت: ورزش بانوان یکی از ابزارهای اصلی برای ارتقای سطح سلامت بانوان در شهر است که متاسفانه در این زمینه شرایط مناسبی در شهر وجود ندارد.

متاسفانه به دلیل عدم تحرک و ورزش، پوکی استخوان، آرتروز، بیماری‌های اسکلتی و دیابت یکی از مشکلات عدیده بانوان شهر است که طبیعتاً ابزار پیشگیرانه و سلامت بانوان ورزش خواهد بود و در این راستا به دنبال توسعه و سوق دادن بانوان شهر به ورزش همگانی هستیم.

ورزش قهرمانی انگیزه ای برای بانوان شهر
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز در خصوص برنامه‌های این سازمان برای ورزش قهرمانی در حوزه نیز گفت: طبیعتا ورزش قهرمانی مهم و نقطه اوج ورزش است اگر ورزش قهرمانی را از چرخه ورزش حذف کنیم انگیزه ای برای بانوان، جوانان، کودکان و نوجوانان برای تداوم نخواهد بود.

وی ادامه داد : قطعا برنامه ویژه ای برای توسعه ورزش بانوان و همچنین ورزش قهرمانی در حوزه بانوان خواهیم داشت.

رحیمی با اشاره به اینکه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی در حوزه بانوان کم هزینه است: گفت اولین جایی که بعد از حضور در سازمان ورزش رفتم محل تمرین تیم والیبال بانوان بود .

بخش خصوصی در هر موضوعی وارد شده موفق عمل کرده است
علیرضا رحیمی بخش خصوصی را مکمل فعالیت های برای توسعه ورزش دانست و گفت: بخش خصوصی بخش و ابزاری مهم برای توسعه زیرساخت ها و همچنین فعالیت در حوزه های مختلف ورزش است . بخش خصوصی در هر حوزه ای که ورود کرده است موفقیت حاصل شده است.

طبیعتاً بخش خصوصی وقتی وارد موضوعی می‌شود مخاطبش را می شناسند اگر از قوانین موجود استفاده کنیم و مانند خیرین مدرسه ساز یا خیرین سلامت خیرین ورزشی نیز ایجاد کنیم شاهد نتیجه بخش بودن عملکرد آنان در حوزه ورزش و سلامت نیز خواهیم بود.

 

ورزش باعث پیشگیری از بسیاری از مشکلات اجتماعی

علیرضا رحیمی در ادامه سخنانش گفت: با توسعه ورزش راهکار مناسبی برای غلبه بر بسیاری از مشکلات اجتماعی است و در این راستا باید بیشترین انرژی را برای ترویج و توسعه ورزش بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه به مدیریت تیمی اعتقاد دارم گفت: نگاه اصولی مدیریت، نگاهی علمی و مشارکتی است و باید نظرات تمامی صاحبان حق را در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مد نظر داشت باشیم آنان را در کارها ارتباط دهیم تا موفقیت کامل حاصل شود.

رحیمی با اشاره به اینکه مشکل خاصی در سازمان ورزش وجود ندارد افزود: در این سازمان پرسنل خوب و با تجربه حضور دارند که با انرژی مضاعفی برای پیشبرد اهداف سازمانی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست گذاری اصلی سازمان ورزش در شورایی با نام شورای سازمان انجام می گیرد، گفت: بالاترین مرجع تصمیم گیری و سیاستگذاری در سازمان ورزش شورای سازمان است در چند سال گذشته بالاترین هزینه ها برای فوتبال فوتسال والیبال و بسکتبال هزینه شده است اما باید نگاه کنیم و ببینیم سیاست هایی که در پیش داشتیم گرفته ایم آیا در این رشته‌ها نتیجه بخش بوده است؟

وی در خصوص تیم فوتبال شهرداری تبریز گفت: ذهنیت بنده این است که در فوتبال تبریز، تراکتورسازی در حال حاضر حرف اول و آخر را می‌زند پیش از این ماشین سازی تبریز نیز در شهر دارای محبوبیت بوده است و زحمات زیادی برای تیم شده است.

 از ۲۰ سال پیش شهرداری تبریز در زمینه فوتبال هزینه کرده است. هرچند برای تیم شهرداری زحمات زیادی کشیده شده است ولی نتوانستیم مخاطب و هواداری برای این تیم بدست بیاوریم.

 

والیبال شهرداری با هوادار و موفق است

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز گفت: خوشبختانه والیبال شهرداری تبریز مخاطبان بسیاری پیدا کرده است و علاقمندان زیادی تیم والیبال شهرداری تبریز را حمایت و پیگیری می‌کنند علاوه بر آن در شهر تبریز تیم معادل والیبال شهرداری را نداریم به نظرم در این جا باید به صورت علمی بررسی کنیم که آیا حمایت های ما از تیم برای شهر موثر و مفید است یا نه؟ در خصوص تیم والیبال این حمایت ما قطعا مفید است.

البته این را هم باید بگویم که تمایل سیاستگذاران بر این است که کم‌کم ورزش قهرمانی محدود شود البته نه سلیقه ای بلکه با کار کارشناسی و علمی  باید به سمت محدودیت ورزش قهرمانی در شهرداری حرکت کنیم.

تمایل کلی در مجموعه بر این است که اگر ما از رشته ای در ورزشگاه قهرمانی حمایت می‌کنیم باید این حمایت ما قابل دفاع و دارای نتایج درخور باشد تا هم بیت المال ذخیره شود و هم نتایج مستمری در شهر داشته باشیم.

 

فوتبال شهرداری با بازیکنان بومی و استعدادهای منطقه

علیرضا رحیمی رحیمی در خصوص تیم فوتبال شهرداری تبریز نیز افزود: در فوتبال به دنبال این هستیم که با استفاده از بازیکنان بومی در مسابقات شرکت کنیم.

 البته برای این کار در تیم های رده پایین به دنبال کشف و تربیت استعدادها و بازیکنان هستیم که خروجی بازیکنان فوتبال محلات را در تیم های بزرگسالان استفاده کنیم و طبیعتاً نگاه به استعداد استعدادیابی نگاهی آکادمیک و علمی خواهد بود.

 

ماراتن بزرگ تبریز برگزار می شود / پخش ماراتن تبریز از شبکه های بین المللی

علیرضا رحیمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تبریز در ادامه سخنانش از برنامه ریزی گسترده برای برگزاری ماراتن بزرگ تبریز از سال آینده در تبریز خبر داد.

سال آینده ماراتن تبریز در کلانشهر تبریز برگزار خواهد شد تا کنون ماراتنی به معنای واقعی در ایران برگزار نشده است و ما برای اجرای این ماراتن برنامه ریزی گسترده ای انجام داده ایم که انشالله برنامه ای در راستای جلب گردشگر ورزشی به شهر خواهد بود

مسیر این ماراتن از مسیر های تاریخی و مدرن تبریز خواهد بود و این رویداد یک بهترین حادثه برای تبلیغ بین المللی شهر تبریز خواهد بود.

پیش بینی می‌کنیم حداقل هزار نفر ورزشکار خارجی در این مراسم حضور داشته باشند  هرچند بر اساس پیش‌بینی‌ها مخاطب خارجی در این برنامه بسیار خواهد بود اما برخلاف تصور از این ماراتون و برنامه ورزشی هزینه بسیار کمی خواهد داشت.

پخش این ماراتن در شبکه های بین المللی یکی از مهمترین اهداف ماست که پیگیری واجرای برنامه و پخش آن از شبکه های مطرح را در برنامه ها داریم.

 

میزبانی تبریز از لیگ جهانی والیبال

مدیرعامل سازمان ورزش از پیگیری ها برای برگزاری چند مسابقه از مسابقات جهانی لیگ والیبال در تبریز خبر داد:

پیگیری برگزاری چند مسابقه لیگ جهانی والیبال در تبریز نیز از دیگر برنامه‌های سازمان ورزش است. البته لازمه آن تغییر پوشش سالن پور شریفی است که با توافقی که با سازمان ورزش انجام داده ایم این مهم صورت خواهد گرفت.

 لیگ جهانی والیبال به صورت مستقیم توسط چندین شبکه در کل دنیا پخش می‌شود و اگر تعدادی از این مسابقات در تبریز برگزار شود موقعیت خوبی برای تبلیغات خواهد بود.

اهداف سازمانی برایم خیلی مهم است، برای رسیدن به این  اهداف بر رووحیه ورزشکاری کارکنان سازمان ورزش حساب ویژه ای باز کرده ام و در این راه دست به دست هم خواهیم داد تا برای شهرمان موثر باشیم. حمایت از ورزش همگانی و پایه اولویت هایمان در عرصه ورزش خواهد بود و در کنار این اولویت های در صورت وجود توان مالی و ساختاری از ورزش قهرمانی حمایت خواهیم کرد. البته لازم به ذکر است که ورزش قهرمانی را از ورزش پایه نمی توان جدا کرد. ورزش پایه موتور مولدی است که با پیشرفت آن می توان به ورزش قهرمانی رسید.

هدف اصلی شهردار و اعضای شورای شهر و همچنین بنده حمایت از ورزش همگانی وایجاد بسترهای عمومی سهل الاستفاده ورزشی با استفاده از پتانسیل های ورزشی موجود در مناطق مختلف شهرداریها جهت توسعه و ارتقاء ورزش همگانی و تاحدی ارزان است  . سالنهائی که در اختیار این سازمان است جهت ایجاد آکادمیهای رشته های ورزشی برای پرورش استعدادهای ورزشی اختصاص خواهد یافت . حتی المکان سعی خواهد شد در جای جای شهرمان بسترهائی را جهت استفاده اسان و ارزان و همگانی از تجهیزات ورزشی برای عموم شهروندان ایجاد کنیم .

مصاحبه: علی عباسی – نقی فرشباف

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.