حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

مصوبه دولت برای تخصیص ۴۱ هکتار زمین به حاشیه‌نشینی تبریز هیچ‌وقت محقق نشد

شناسه : 10475 06 ژانویه 2018 - 4:31 165 بازدید

تبریز ما: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، مشکل زمین را از موانع توانمندسازی حاشیه‌نشینی تبریز عنوان و خاطرنشان کرد: در مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهور وقت در سال ۸۷ مقرر شده‌بود ۴۱ هکتار زمین برای حاشیه‌نشینی تبریز تخصیص داده‌شود، اما متاسفانه آن نوع مصوبه هیچ‌وقت محقق نشد. به گزارش تبریز ما، محمد عزتی با بیان […]

مصوبه دولت برای تخصیص ۴۱ هکتار زمین به حاشیه‌نشینی تبریز هیچ‌وقت محقق نشد
پ
پ


تبریز ما: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، مشکل زمین را از موانع توانمندسازی حاشیه‌نشینی تبریز عنوان و خاطرنشان کرد: در مصوبه سفر استانی رئیس‌جمهور وقت در سال ۸۷ مقرر شده‌بود ۴۱ هکتار زمین برای حاشیه‌نشینی تبریز تخصیص داده‌شود، اما متاسفانه آن نوع مصوبه هیچ‌وقت محقق نشد.

به گزارش تبریز ما، محمد عزتی با بیان این‌ مطلب اظهار داشت:  با توجه به عدم تحقق مصوبه سال ۸۷، دولت در قالب ۱۰ درصد سهم شهرداری از اراضی تفکیکی دولتی، حدود ۶ هکتار به این موضوع اختصاص داده‌است.
وی اضافه کرد: خواسته شهرداری تبریز و مصوبه ستاد بازآفرینی شهرستان، تحویل این سهم به صورت رایگان است؛ چرا که این سهم، تنها مربوط به ساخت‌وساز نیست بلکه طبق مصوبه، به اجرای فضاهای فرهنگی، آموزشی، خدماتی و عمومی، اختصاص یافته و ارزش افزوده آن، صرف سایر بافت‌های ناکارآمد خواهدشد.
عزتی با بیان این‌که بافت‌هایی از قبیل زیر دکل‌ها، حاشیه اتوبان‌ها و مسیل رودخانه‌ها، در طرح تفصیلی کلان‌شهر تبریز، سامان‌دهی نشده‌است، افزود: حدود ۵۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین در ضلع شمالی شهر تبریز با جمعیت ۱۵ هزار نفر هست که باید مدیریت شود؛ دغدغه ستاد بازآفرینی شهرستان تبریز نیز همین معضل است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، در ادامه با اشاره به این‌که سند بازآفرینی شهری، مصوبه هیئت‌وزیران، سیاست‌های نوسازی بافت‌های مشکل‌دار را با پیش‌بینی سه ستاد ملی، استانی و شهرستانی مورد توجه قرار داده‌است، اظهار داشت: مطابق این سند، ریاست ستاد ملی با وزیر راه و شهرسازی، ریاست ستاد استانی با استاندار و ریاست ستاد شهرستانی بر عهده فرماندار شهرستان است که البته شهردار نیز دبیری این ستاد را بر عهده دارد.
وی با بیان این‌که پیش از این، اهداف این سیاست‌ها، محدود به بافت‌فرسوده و حاشیه‌نشین بود، یادآور شد: با ورود بافت‌های ناکارآمد به محدوده‌های داخلی شهرها، اصطلاح «حاشیه‌نشینی» در مباحث شهری، منسوخ شده، بعلاوه اِلحاق بافت‌های روستایی به شهرها، مشکلات کالبدی، اجتماعی و ترافیکی در پی داشته است؛ با توجه به همین مشکلات، سیاست‌های بازآفرینی شهری که پیش از این، تنها به بافت‌های ‌فرسوده و حاشیه‌نشین اختصاص داشت، به عموم بافت‌های نامارآمد و مسئله‌دار، تسری یافته‌است.
عزتی با بیان این‌‌که شهرداری تبریز در قالب مشارکت‌های مستقیم، دو پروژه «۱۷۱ واحدی شهرک ارم» و «۶۰۰ واحدی شهرک اندیشه» را اجرا کرده‌است، گفت: این دو پروژه از نظر مداخله مستقیم اجرایی در بافت حاشیه‌نشین، یک طرح پایلوت ارزشمند در کشور به شمار می‌رود، اما رفع مشکلات بافت های ناکارآمد و ایجاد اتفاق جدی در این بافت‌ها، نیازمند عزم جهادی تمام دستگاه‌های اجرایی است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، تصریح کرد: طبق سند بازآفرینی شهری، دولت باید تسهیلات لازم برای توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌نشین را ارائه بدهد، اما بهره بالای این وام‌ها موجب شده ساخت‌وسازها و طرح‌های توانمندسازی با چالش مواجه شود.
وی با اشاره به تسهیلات مختلف شهرداری تبریز در پروژه‌های حاشیه‌‌نشینی و بافت‌فرسوده، از جمله ارائه پروانه رایگان در تراکم مجاز اظهار داشت: به تجربه ثابت شده که در کنار حمایت‌های شهرداری، هر بار دولت نیز وام‌های نوسازی را کاهش داده، ساخت‌وسازها رونق داشته‌است؛ صدور بیش از ۲۰هزار پروانه ساختمانی در اوایل دهه ۹۰ موید همین نکته است.

تبریز با بیش از ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین، دومین وسعت بافت ناکارآمد شهری را در کشور دارد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.