حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

به فکر تامین انسولین برای دیابتی‌ها باشیم!

شناسه : 50766 29 نوامبر 2020 - 12:32 223 بازدید
علاوه بر کیت و دستگاه تست قندخون، انسولین به‌ مثابه هوا برای بیماران دیابتی است و باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.
به فکر تامین انسولین برای دیابتی‌ها باشیم!
پ
پ

به فکر تامین انسولین برای دیابتی‌ها باشیم!

علاوه بر کیت و دستگاه تست قندخون، انسولین به‌ مثابه هوا برای بیماران دیابتی است و باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزما، دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن به طور مؤثر از انسولین تولید شده نمی‌تواند استفاده کند.

در واقع، دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های “بتا” واقع در لوزالمعده ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن کاهش قند خون است، لوزالمعده نیز یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار دارد که بالا بودن قندخون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌گردد.

بسیاری از مرگ دیابتی ها که برخی مواقع شنیده می شود از طریق انجام فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن ایده ال، داشتن رژیم غذایی سالم، خود مراقبتی، آموزش و درمان مؤثر قابل پیشگیری بوده و هیچگونه نگرانی را در پی نخواهد داشت.

هنگامی که قند خون بالاتر از حد طبیعی می رود، منجر به آسیب و التهاب اعصاب و عروق خونی می گردد لذا عوارض بیماری دیابت در صورت عدم کنترل قند خون، خود را نشان می دهند.

در افراد سالم عملکرد طبیعی هورمون انسولین در بدن، میزان قندخون را کنترل می کند اما وقتی فرد، مبتلا به دیابت می شود عملکرد این هورمون به نوعی مختل شده و در نتیجه، نیاز به روش های درمانی برای بازگرداندن بدن به حالت طبیعی و کنترل قندخون وجود دارد.

این راهکارها شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، دارو درمانی و کاهش استرس می باشد که رعایت مجموعه آنها می تواند تا سالیان سال زندگی یک فرد دیابتی را در حد یک فرد سالم و بدون عوارض بیماری نگاه دارد.

▪️فضای بدون استرس می تواند به زندگی دیابتی ها در دوران کرونا آرامش بخشد!

دنیا با یک همه گیری دیابت مواجه بوده و این بیماری در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران در حال گسترش است به طوری که بیش از ۹۰ درصد از بیماران دیابتی مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ می باشند، لذا دیابت نوع ۲ دیابتی است که با سبک زندگی و با زمینه های خانوادگی رابطه بسیار تنگاتنگی دارد.

متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی، پیشرفت دیابت نوع ۲ در کشورمان شدت یافته است زیرا زندگی مردم ما به سمت ماشینی شدن پیش می رود که نتیجه آن نیز چیزی جز کم تحرکی و مصرف بیش از حد مواد قندی نیست.

اما کشورهای اروپایی و توسعه یافته تا حدود زیادی با اصلاح سبک زندگی خود، توانسته اند افزایش شیوع دیابت را مهار نمایند زیرا آنها دریافته اند که مقوله آموزش و پیشگیری بهتر از درمان است.

مدیریت دیابت در بیماران مبتلا به این عارضه، از نظر روانی می تواند به اندازه مدیریت جسمی تاثیر داشته باشد، زیرا بررسی ها نشان می دهد که استفاده از روندهای درمانی مشاوره ای، به ویژه مشاوره آنلاین در روزهای دورکاری کرونایی می تواند در کاهش علائم افسردگی در مبتلایان به بیماری دیابت نقش زیادی داشته باشد.

در مشاوره آنلاین، دسترسی به خدمات روان شناسی خاصی که توسط روان شناسان ارائه می گردد مدیریت دیابت را افزایش می دهد لذا در دوران کرونایی هم که استرس های آن بر دیابت غلبه کرده است ایجاد فضای بدون استرس می تواند به زندگی دیابتی ها آرامش لذت بخشی را اعطا نماید.

▪️اعمال سهمیه ماهانه انسولین برای مسئول تصمیم گیر یک حرف ساده است!

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان فعالیت خود را از سال ۸۲ زیر نظر اساتید و پزشکان دانشگاهی ادامه می‌دهد گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر بیمار دیابتی را تحت پوشش داشته و سابقاً کلاس‌های آموزشی را هر هفته به صورت رایگان برگزار می‌کردیم اما اکنون به علت شیوع ویروس کرونا کلاسها به صورت مجازی تشکیل می شود.

“هاشم هاشمی آذریان” با ذکر این نکته که پزشکان یافته های علمی جدید را برای بیماران ارائه داده و با بررسی مشکلات آنها حتی دارو تجویز می‌کنند ادامه داد: برای اعضای انجمن کارت‌های هوشمند دو زبانه صادر کرده‌ایم تا بتوانند از خدمات مراکز درمانی، داروخانه‌ها و پزشکان منتخب استفاده نمایند که بدون نوبت و با تخفیف ویژه انجام می گیرد این کارت ها برای اولین بار در منطقه شمال غرب کشور صادر شده و با ثبت کلیه اطلاعات بیمار در آن، می تواند در مواقع ضروری کار امدادرسانی نیروهای اورژانس را تسهیل نماید.

وی عمده وظیفه انجمن دیابت را، اطلاع رسانی و آموزش بیماران دیابتی دانست و افزود: زیرا بحث آموزش اولی تر از درمان است اما متاسفانه در جامعه ما به مباحث آموزشی توجه نشده و به همین علت، هزینه های سرانه درمان روز به روز رو به افزایش می‌باشد در صورتی که اگر بر روی امر پیشگیری متمرکز شویم می توان به راحتی از تبدیل بیماران دیابتی به وضعیت حاد جلوگیری به عمل آورد.

هاشمی اضافه کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا پّک های رایگان تغذیه رژیمی و اقلام بهداشتی شامل ماسک، ضدعفونی کننده دست، الکل و غیره به ارزش کلی ۱۰۰ میلیون تومان به بیماران دیابتی تحت پوشش انجمن اهدا شده است اما از آنجایی که انجمن دیابت استان هنوز برای اکثر بیماران دیابتی ناشناخته مانده باید اطلاع رسانی های لازم، جهت تحت پوشش قرار دادن سایر مبتلایان و بهره مندی از خدمات رایگان این مجموعه قرار گیرند.

وی با ذکر این نکته که سال گذشته بدون کمک های دولتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای امور پزشکی بیماران دیابتی هزینه کرده ایم گفت: باید از اعضای هیئت مدیره انجمن و پزشکان دلسوز‌ تقدیر نمود زیرا بیماران هر سوالی داشته باشد به صورت آنلاین با کارشناسان انجمن در ارتباط بوده و راهکارها و راهنمایی های لازم به آنها ارائه می گردد زیرا پزشکان و داروخانه‌ها فرصتی برای راهنمایی و تشریح مصرف داروها نداشته و باید نوع تزریق انسولین آموزش داده شود تا اکثر بیمارانی که آگاهی لازم را ندارند خودسرانه به تزریق انسولین و سایر اقلام دارویی نپردازند!

هاشمی اظهار کرد: هیچگونه توقع مالی از دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی و درمانی نداریم و با مساعدت خیرین می‌توان فعالیت‌ها را تداوم بخشید، علیرغم اینکه کسی دستگیرمان نیست حداقل سنگ اندازی نکنند! اجازه بدهند امور مربوط به آموزش و اطلاع‌رسانی مبتلایان به دیابت را به درستی انجام دهیم زیرا امروزه مشکلات بیماران دیابتی فراگیر شده و حدود ۱۰ درصد از جمعیت جامعه را در بر می گیرد لذا ضروری است راه را برای کمک به امر آموزش و اطلاع‌رسانی آنها هموار کنیم.

وی مشکلات تهیه انسولین در بیماران دیابتی را فشار فزاینده دیگری به بیماران دانست و بیان کرد: علاوه بر کیت و دستگاه تست قندخون، انسولین به‌ مثابه هوا برای بیماران دیابتی است و باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد زیرا انسولین امید به زندگی دیابتی هاست و اگر یافت نشود نمی‌توانند برای ادامه زندگی امیدوار باشند.

مدیرعامل انجمن دیابت آذربایجان شرقی که خود نیز یک دیابتی است افزود: اعمال سهمیه ماهانه انسولین برای آقای مسئول تصمیم‌گیر یک حرف ساده است در حالی که برای بیماران شهرستانی دشواری‌های بسیاری داشته و موجب آزار و اذیت آنها می‌شود در حالی که ارائه سهمیه سه ماهه حداقل زمان مناسبی است که می‌تواند برای آن تصمیم‌گیری کنند و جلوی هزینه‌های سرسام آور بیماران دیابتی جهت تهیه انسولین گرفته شود.

هاشمی تاکید کرد: متاسفانه کسی که تصمیم کلان در حوزه درمان اتخاذ می کند ظاهراً اطلاع ندارد خانواده‌ای که دو نفر یا بیشتر مبتلای دیابتی دارد و تامین مالی برایشان دشوار است چگونه باید گذران عمر کنند!

شهرام صادق زاده

 

 

منبع:  تبریز   من

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.