حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

بزرگترین بازار جهان، عنوان شایسته بازار تبریز

شناسه : 10457 04 ژانویه 2018 - 3:27 231 بازدید

تبریز ما: بازار تاریخی تبریز میزبان هنرمندان مستندساز یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» بود. به گزارش تبریز ما، مهمانان هنرمند شهر تبریز با حضور در بازار تبریز از بزرگترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته آجری جهان بازدید نمودند. هنرمندان در بازار تبریز با بخشهای مختلف این مجموعه دیدار نموده و از این […]

بزرگترین بازار جهان، عنوان شایسته بازار تبریز
پ
پ


تبریز ما: بازار تاریخی تبریز میزبان هنرمندان مستندساز یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» بود.

به گزارش تبریز ما، مهمانان هنرمند شهر تبریز با حضور در بازار تبریز از بزرگترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته آجری جهان بازدید نمودند.

هنرمندان در بازار تبریز با بخشهای مختلف این مجموعه دیدار نموده و از این مجموعه که به عنوان یکی از آثار جهانی کشور در سازمان یونسکو به ثبت رسیده، بازدید کردند.

تیمچه مظفریه، به عنوان یکی از زیباترین بخشهای بازار و مقصد بیشتر گردشگرانی که کشت و گذار در بازار را دوست دارند، میزبان این گروه هنرمند بود؛ همچنین مهمانان هنرمند مستندساز تبریز ضمن دیدار از مجموعه بازار، با پیشه وران، فروشندگان، اهالی و کسبه نیز به گفتگو پرداختند و تلاش نمودند دیدگاه کاملتری نسبت به فعالیت و جریان زندگی در این مجموعه به دست آورند.

مجموعه بازار تاریخی تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌ عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. بازار تبریز از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که معماران زبردست آن را بازسازی کردند و بازار کنونی مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است. بازار تبریز که در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، با طولی معادل یک کیلومتر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های به‌ هم‌ پیوسته و مسقف دنیاست.

طاق‌ها و گنبدهایی با کاربندی‌های زیبا و ارتفاع بلند، سازه‌های آجری به‌ هم‌ پیوسته، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها و وجود تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار سراهای بازرگانی جای گرفته‌اند، این بازار را به‌عنوان نمونه‌ای عالی از محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به یادگار گذاشته‌اند.

بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن‌بطوطه، مارکوپولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند. شاردن فرانسوی آن را عالی‌ترین بازارهای آسیا دانسته و با اظهار شگفتی از گنبدهای زیبا و طاق‌‌های دیدنی، بازار هشت گوش و وسیع قیصریه را زیباترین بخش بازار عنوان کرده است”. ابن‌بطوطه ” سیاح مشهور که در سال ۷۳۱ ه. ق. وارد تبریز شده” می‌گوید : « بازار تبریز یکی از بهترین بازارهایی بود که من در همه شهرهای دنیادیده‌ام … من به بازار جواهریان رفتم، بس که از انواع جواهرات دیدم چشمم خیره گشت»”. تاورنیه نیز در سال ۱۰۴۶ ه. ق. از بازار تبریز دیدن کرده و آن را ستوده است .

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.