حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

آبیاری فضای سبز تبریز با تانکر حدود 80 درصد کاهش یافته است

شناسه : 9202 02 دسامبر 2017 - 6:21 309 بازدید

تبریز ما: مسئولان شهری تبریز اعلام کرده‌اند که آبیاری فضای سبز و درختان با استفاده از تانکر از سال 94 کاهش یافته است اما با این حال در برخی مناطق شهری می‌توان رد پایی از این روش آبیاری را مشاهده کرد. به گزارش تبریز ما، تانکرهای آب با مخازن 14 تا 20 هزار لیتری با […]

آبیاری فضای سبز تبریز با تانکر حدود 80 درصد کاهش یافته است
پ
پ

تبریز ما: مسئولان شهری تبریز اعلام کرده‌اند که آبیاری فضای سبز و درختان با استفاده از تانکر از سال 94 کاهش یافته است اما با این حال در برخی مناطق شهری می‌توان رد پایی از این روش آبیاری را مشاهده کرد.

به گزارش تبریز ما، تانکرهای آب با مخازن 14 تا 20 هزار لیتری با لوله‌های قطور که آب از این لوله‌ها با سرعت خارج و به پای گل‌ها و گیاهان ریخته می‌شود باعث از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی می‌شود. علاوه بر این که خاک بستر فضای سبز نیز به شدت فرسایش پیدا می‌کند.

 با یک حساب سر‌انگشتی می‌توان دریافت که این شیوه آبیاری شهرداری را متحمل هزینه‌های هنگفتی برای نگهداری فضای سبز می‌کند. این در حالی است که ترافیک و راه بندانی که به دنبال حرکت کند تانکرهای حامل آب در خیابان‌ها ایجاد می‌شود نیز یکی دیگر از مشکلات شهری است.

 

صرفه جویی ۵۰۰ هزار مترمکعبی آب خام

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز در این زمینه می‌گوید: آبیاری فضای سبز تبریز با تانکر حدود 80 درصد کاهش و به جای آن آبیاری به شیوه شبکه‌ای و قطره‌ای افزایش یافته است.

 «محمدحسین حسن‌زاده» ادامه می‌دهد: برای صرفه‌جویی مصرف آب در فضای باز، اقدامات زیادی از جمله کاهش آبیاری زمین‌های چمن کاری شده از 180 روز آبیاری در سطح شهر به 100 روز انجام شده است.

وی تأکید می‌کند: در طول دو سال اخیر شهرداری تبریز سعی بر این داشته تا چمن‌کاری گسترده در فضاهای سبز را کاهش دهد؛ چرا که مصرف آب برای آبیاری چمن بالاست و از این رو برای کاشت درختچه‌ها در پارک‌ها و خیابان‌ها برنامه‌ریزی دقیقی شده است.

وی عنوان کرد: با اقدامات انجام شده در دو سال اخیر گام مثبتی در جهت کاهش مصرف آب برداشته شده است، به طوری که 3 میلیون متر مکعب میزان آب مصرفی فضای سبز در طول دو سال کاهش یافته است.

 به گفته حسن‌زاده، پرهیز از آبیاری‌های دستی، اجرای فناوری‌های آبیاری، انتخاب گونه‌های مقاوم درخت و گل موجب شده در دو سال اخیر، ۵۰۰ هزار مترمکعب در مصرف آب خام شهر صرفه‌جویی شود.

کارشناسان آب معتقدند که لوله گذاری و سیستم آبیاری مدرن در مقایسه با شیوه سنتی آبیاری با تانکر به میزان دو برابر موجب کاهش مصرف آب و هزینه‌های مربوط به آن می‌شود.

علاوه بر این، حمل آب با تانکر و آبیاری فضای سبز به شیوه سنتی باعث ایجاد سر و صدا و به هم خوردن آرامش روحی و روانی ساکنان می‌شود.

آبیاری فضای سبز با تانکر، امری متداول در سالهای قبل

آبیاری فضای سبز با تانکر یکی از خدماتی است که طی سالهای قبل امری متداول در  مدیریت شهری برای حفظ فضای سبز بود. این تانکرهای آب، هفته‌ای دو یا سه بار با حرکت در کنار خیابان‌ها و معابر، آب را با فشار زیاد در کنار درختان خالی می‌کردند.

 زمانی که فضای سبز شرق تبریز آبیاری می‌شود به علت شیب تبریز به سمت غرب، آب  از  عمق چند متری این منطقه بیرون می‌آید، سپس از این منطقه برداشت و به سمت مناطق دیگر تبریز حمل و برای آبیاری مصرف می‌شود.

آبیاری با این روش معایب زیادی دارد و بنا به گفته کارشناسان علاوه بر هزینه‌های زیاد، موجب آسیب به ریشه درختان، رشد علف‌های هرز و آلودگی محیط اطراف می‌شود.

از منظر کارشناسان فنی حوزه کشاورزی با توجه به بحران کمبود منابع آبی، در این روش، آبیاری فضای سبز با تاخیر انجام می‌شود و به دنبال آن گیاهان کاشته شده در فضای سبز شهری، ضعیف می‌شوند و مقاومت آنها نسبت به آفات کم می‌شود. عارضه مهم دیگر این روش آبیاری، این است که رشد گیاه و طول عمر مفید آن کاهش می‌یابد و گیاه یا درخت در طول دوره رشد و زندگی با انواع و اقسام بیماری‌ها و آفات مواجه می‌شود.

 

   لوله‌گذاری آب خام در  ارتفاعات تبریز

شهردار منطقه یک از آغاز اجرای پروژه لوله گذاری آب خام در سطح این منطقه و ارتفاعات کوی ولی‌عصر(عج) تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: عملیات لوله‌گذاری با هدف صرفه جویی در مصرف آب، به ویژه در هنگام آب‌رسانی به فضاهای سبز و درختان سطح منطقه انجام می‌شود.

به گفته «محمد علی مولاخواه» این پروژه از چهارراه شریعتی – ولی‌عصر(عج) آغاز و تا ضلع غربی میدان فهمیده ادامه می‌یابد و طول آن حدود یک کیلومتر است.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.