چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۴۰۴ /
6827
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
439 بازدید
۰

عمر بر باد رفته در ترافیک

[ad_1] تبریز ما: با رشد و توسعه کلانشهرها و عدم ‌توسعه متوازن حمل‌ونقل عمومی، شاهد استفاده بیش از پیش مردم از وسایل نقلیه شخصی شده‌ایم. به گزارش تبریز ما به نقل از شرق،  با رشد و توسعه کلانشهرها و عدم ‌توسعه متوازن حمل‌ونقل عمومی، شاهد استفاده بیش از پیش مردم از وسایل نقلیه شخصی شده‌ایم. […]



[ad_1]


عمر بر باد رفته در ترافیک

تبریز ما: با رشد و توسعه کلانشهرها و عدم ‌توسعه متوازن حمل‌ونقل عمومی، شاهد استفاده بیش از پیش مردم از وسایل نقلیه شخصی شده‌ایم.

به گزارش تبریز ما به نقل از شرق،  با رشد و توسعه کلانشهرها و عدم ‌توسعه متوازن حمل‌ونقل عمومی، شاهد استفاده بیش از پیش مردم از وسایل نقلیه شخصی شده‌ایم.

در اغلب کشورهایی که در مسیر توسعه، روند صنعتی‌شدن را طی می‌کنند، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی رشد مطلوبی ندارد و این پدیده منجر به تجمع وسایل ایاب‌و‌ذهاب، به‌خصوص در مراکز شهر‌ها و اطراف ساختمان‌های دولتی و اداری شده است.

درشهرهای بزرگ هر روز زمان زیادی از عمر گرانبهای شهروندان درترافیک طاقت‌فرسای شهری هدر می‌رود. شاید یکی از بهترین راه‌حل‌های این معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی؛ آموزش فرهنگ ترافیک باشد و در این راستا بهتر است تا کسب مهارت آمدورفت در زندگی شهری از طریق آموزش‌های بنیادی و فرهنگی از سنین پایین و از مهدکودک‌ها، دبستان و سپس دبیرستان شروع شود تا سبک زندگی و فرهنگ شهرنشینی در رفتار و عملکرد افراد که نخستین عناصر تشکیل‌‌دهنده ترافیک هستند، متجلی شود.

کودکانی که امروز با معنا و شیوه رفتار ترافیکی آشنا شده‌اند، فردا رانندگانی خواهند بود که هرگز از خودرو جز در مواقع ضروری استفاده نمی‌کنند و آن را ابزاری برای تفریح، سبقت‌گرفتن و جلوه‌گری نخواهند شناخت. اخذ گواهینامه رانندگی به معنای پایان‌ آموختن چگونه راندن نیست بلکه آغازی برای آموزش مداوم و کسب مهارت فنی، رانندگی توأم با متانت، خویشتنداری، دقت و احترام به دیگران است.

به موازات فراهم‌کردن زیرساخت‌های پرورشی و فرهنگی وظیفه حاکمیت است تا حمل‌ونقل ریلی و هوایی، جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را با تکیه بر اصول مهندسی ترافیک طوری طراحی و احداث کند که از کیفیت ایمنی و ضریب اطمینان مطلوب برخوردار و به نشانه‌های شناخته‌شده بین‌المللی نیز مجهز باشند.

از مهمترین معضلات شهرهای بزرگ ترافیک و آلودگی‌های محیطی ناشی از آنست، به‌طوری که روزانه هزاران ساعت از وقت ارزشمند شهروندان پایتخت‌نشین در ترافیک هدر می‌رود و سلامتی آنان به دلیل آلاینده‌های حاصل از دود خارج‌شده از اگزوز موتورسیکلت‌ها، خودرو‌های شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دولت‌های مختلف برای حل این مسأله راه‌های مختلفی نظیر گسترش خطوط مترو، ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مداخلات فیزیکی در بزرگراه‌ها و سختگیری در قوانین راهنمایی و رانندگی را پیموده‌اند، اما افزایش مهاجرت به شهرها، تمایل مردم به داشتن خودروهاى شخصى براى هر یک از افراد خانواده، عدم‌ تقویت حمل‌ونقل شهرى، توجه وافر تسهیل عبورومرور خودرو‌ها به جای بهبود شرایط رفت‌وآمد انسان‌ها در شهر و به ایجاد محور‌های ماشین‌رو به جای پیاده‌رو و از همه مهمتر، عدم توجه به روش‌های نوین ایاب‌وذهاب و بدون تولید آلاینده‌های محیطی، شهرهاى بزرگ را به پارکینگى عظیم تبدیل کرده است.

این‌روزها که با بازگشایی مدارس اهمیت حل معضل ترافیک مجددا در دستور کار شهرداری و سایر سازمان‌ها قرار گرفته است، بد نیست تا نگاهی به راه‌حل‌های احتمالی این معضل بیندازیم و ببینیم چگونه می‌شود مسأله ترافیک را در شهرهایی مثل تهران حل کرد؟ با تغییر مدیریت شهری، چه توقعی برای حل معضل ترافیک وجود دارد؟ حل معضل ترافیک آن هم در شرایطی که شهرداری نه‌تنها توان مالی کافی برای خرج‌های اضافه ندارد، بلکه به دلیل گشاده ‌دستی‌های بی‌حدوحصر دوره‌های گذشته، بعید است حداقل در کوتاه‌مدت بتواند راه‌حل‌های پرهزینه را بیازماید.

امروز علاوه بر گسترش خطوط مترو و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌باید به فکر استفاده از دوچرخه، موتورسیکلت‌های برقی، خودرو‌های هیبریدی و از همه مهمتر، تنگ‌کردن فضای مرکز شهر برای خودرو‌های تک‌سرنشین و موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز باشیم.

توسعه پیاده‌رو‌ها، اختصاص مسیر عبور دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی در تمامی معابر عمومی، الزام جایگزین‌کردن دوچرخه و موتورسیکلت برقی در سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون ادارات پست، رستوران‌ها و اداراتی که از پیک‌های موتوری استفاده می‌کنند، می‌تواند گام بزرگی برای جلوگیری از بغرنج‌ترشدن ترافیک باشد.

تشویق کارخانجات خودروسازی به تولید و مونتاژ یا واردات خودرو‌های برقی تک یا دونفره، موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و تأمین منابع مالی توسعه مترو و ناوگان ریلی از محل سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌تواند مسیر حل معضل آلودگی هوا و ترافیک را تسهیل کند.

البته از همین امروز مدارس ما می‌باید محل آموزش فرهنگ ترافیک به دانش‌آموزان و والدین آنها باشد، پدرومادری که با پارک خودروی خود در کوچه و خیابان‌های نزدیک به مدارس آن هم در دو یا سه ردیف و با موتور روشن، فرزندان خود را پیاده و سوار می‌کنند، نیازمند آموزش فرهنگ عبورومرور هستند.

رسانه‌های دیداری، شنیداری، مجازی و نوشتاری، رسالت ترویج فرهنگ رانندگی صحیح، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را هر روز در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

همه ما می‌توانیم به نوبه خود برای حفظ سرمایه‌های ملی و انسانی خود تا می‌توانیم روش‌های ساده و قابل ‌دسترس را برای بهبود هوایی که نفس می‌کشیم و بازشدن مسیری که از آن عبور می‌کنیم را بکار بریم و از خودرو شخصی جز در زمان اجبار و ضرورت بدون جایگزین، استفاده نکنیم.
 

ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران

[ad_2]

منبع : shahryarnews
منبع خبر «» است و آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6827 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989142578922  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
8 سال پيش [ 59633 بازدید ]
8 سال پيش [ 34814 بازدید ]
8 سال پيش [ 20113 بازدید ]
6 سال پيش [ 19701 بازدید ]
5 سال پيش [ 13429 بازدید ]
8 سال پيش [ 13169 بازدید ]
8 سال پيش [ 12028 بازدید ]
6 سال پيش [ 10318 بازدید ]
8 سال پيش [ 9788 بازدید ]
7 سال پيش [ 9169 بازدید ]
6 سال پيش [ 8772 بازدید ]
4 سال پيش [ 8516 بازدید ]
4 سال پيش [ 8057 بازدید ]
5 سال پيش [ 7408 بازدید ]
7 سال پيش [ 7377 بازدید ]
3 سال پيش [ 7233 بازدید ]
4 سال پيش [ 7074 بازدید ]
4 سال پيش [ 7043 بازدید ]
5 سال پيش [ 7026 بازدید ]
3 سال پيش [ 6012 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 352 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 448 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 426 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 343 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 350 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 448 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 351 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 336 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 431 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 282 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 314 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 310 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 270 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 317 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 322 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 270 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 276 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 283 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 269 بازدید ]
عصر تبریز 22 روز پيش [ 152 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 355 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 627 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 24 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 354 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 409 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 888 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 827 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 677 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 452 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 684 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 1604 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 128 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 663 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 765 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 407 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 459 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 542 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 525 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 64 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 سال پيش [ 25 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید