حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

یک دهه فرهنگ، یک دهه تبریز

شناسه : 6568 21 سپتامبر 2017 - 12:57 239 بازدید

[ad_1] تبریز ما: تبریز، شهر شعر و شور و شعور، شهر اولینهای ایران زمین، شهری که خاطراتش را با خاطرات مردمانش گره زده و رو به فرداها ایستاده است؛ گذرگاه تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینی که همواره بلندای کوه‌هایش، آبی‌ آسمانش، طراوت دشتهایش، برکت درختانش، گوهرهای خفته در نگاهش و سرانگشتان کیمیاساز هنرمندانش اعجازگرانه به […]

یک دهه فرهنگ، یک دهه تبریز
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: تبریز، شهر شعر و شور و شعور، شهر اولینهای ایران زمین، شهری که خاطراتش را با خاطرات مردمانش گره زده و رو به فرداها ایستاده است؛

گذرگاه تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینی که همواره بلندای کوه‌هایش، آبی‌ آسمانش، طراوت دشتهایش، برکت درختانش، گوهرهای خفته در نگاهش و سرانگشتان کیمیاساز هنرمندانش اعجازگرانه به خلق زیبایی پرداخته است.

شهرتبریز است کوی دلبران … ساربانا بار بگشا زاشتران

شهر تبریز است و مشکین مرز و بوم … مهد شمس و کعبه ملای روم

امروز شهر تبریز در مسیری جدید برای معرفی این دارایی های کهن و نوین خود، از تمام نیروهای دلسوز، خوش فکر و فرهنگ مدار خود بهره گرفته و یک دهه خدمت رسانی فرهنگی به شهروندان و مهمانان تابستانی خود را به جشن نشسته است. اکنون، در خاتمه روزهایی که به همراه مردم یادواره دهمین سال همبستگی برای توسعه فرهنگ و هنر شهر تبریز را با خاطرات بسیاری برگزار و بدرقه کردیم، همت جمعی تمامی مردم و تلاشگران شهر را برای استقبال و برگزاری شایسته برنامه های سال ۲۰۱۸ و استمرار سربلندی شهرمان به کار می بندیم.

از این رو «دهمین جشنواره تابستانی تبریز» در مدت تابستان سال ۹۶ با برگزاری بیش از یکصد برنامه مختلف گامی مهم در جهت استقبال از مناسبت مهم سال ۲۰۱۸ برداشت و با تکیه بر همراهی شهروندان فرهنگ دوست تبریز به فرداهای روشن تر می نگرد.

***

همه برای تبریز

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز به عنوان بازوی اجرایی اقدامات فرهنگی و هنری خانواده بزرگ شهرداری تبریز، نهادی فعال در عرصه فرهنگ و هنر کلانشهر تبریز است و سالانه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری متنوعی در سطح تبریز به صورت استانی، کشوری و بین المللی برگزار می کند که بی تردید توانسته تاثیر خوبی در فضای فرهنگی شهر داشته باشد و رضایت شهروندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر را به دنبال داشته باشد.

از جمله اقدامات بسیار تاثیرگذار در فرهنگ شهرنشینی که نشاط اجتماعی را نیز در جامعه افزایش می دهد، استمرار برگزاری جشنواره تابستانی است؛ جشنواره ای که امسال یک دهه از برگزاری آن گذشت و با کوله باری از تجارب وارد دهه جدیدی از تلاش خود فرهنگی خود شد.

دهمین جشنواره تابستانی تبریز امسال نیز مانند سالهای قبل با استقبال قابل توجه مردم مناطق مختلف تبریز روبرو شد. برنامه های میدانی که با عنوان کلی «جشن لبخند» در تمامی نقاط شهر برگزار شد با ارائه آیتم های فرهنگی همچون اجرای موسیقی عاشیقی، نمایش کودک با موضوع آموزش مصادیق شهروندی، صحبتهای عمومی برای آگاهسازی خانواده ها، نمایش، مسابقات خانوادگی و بخشهای متنوع دیگر توانستند گل لبخند را بر لبان شهروندان تبریزی نشانده و ساعاتی مفرح، آموزنده و به یادماندنی را در خاطره ایشان ماندگار سازند.

دهمین جشنواره تابستانی تبریز با برگزاری ۴۵ ویژه برنامه جشن لبخند در نقاط مختلف شهر، ۳۵ برنامه اتوبوس شادی ویژه کودکان و نوجوانان، ۱۰ برنامه پیک لبخند و اجرای نمایش عروسکی، نمایشگاههای مختلف فرهنگی و هنری، برنامه های مناسبتی همچون نورافشانی ها و یادواره ها و همچنین اجرای برنامه های مشارکتی با بخشهای دیگر خانواده بزرگ شهرداری تبریز و دیگر سازمانها و نهادهای دخیل در مسائل فرهنگی به کار خود خاتمه داد تا خاطره این تلاش جمعی در حافظه این کهن شهر بماند.

برگزاری شب فرهنگی تبریز در تهران نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط درخشان دهمین جشنواره تابستانی تبریز زمینه ساز معرفی فرهنگ، هنر و بزرگان شهر اولینهای ایران زمین به هموطنان ساکن در پایتخت بود. برنامه ای که به اذعان مدیر مجموعه برج میلاد تهران، توانست رکورد جذب مخاطب در برنامه های این مجموعه را جابجا نموده و ساعاتی همراه با شادمانی و شناخت را برای حاضران فراهم نماید.

**

شهر خوب، شهروند خوب

 

مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، در خصوص ویژگی های برگزاری این دوره از جشنواره تابستانی گفت: یک دهه استمرار در برگزاری جشنواره تابستانی، فرهنگ شهرنشینی را در تبریز ارتقا داده و موجب شده تا شاهد تحول هرچه عمیقتر و موثرتر در حوزه رعایت اصول شهرنشینی باشیم.

حسین آذرنیا با اشاره به اهمیت ارائه آموزشهای شهروندی در ساختن شهری توسعه یافته افزود: جشنواره تابستانی در ۱۰ سال گذشته به رسالت خود در آموزشهای شهروندی عمل کرده و ثمره این آشنایی با اصول شهروندی و شهرنشینی، داشتن شهری است که بیش از یک دهه قبل در مسیر توسعه قرار دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در سطح شهر از جمله مسائل آپارتمان نشینی، مشکلات ترافیکی و مانند اینها، برنامه ریزی دقیق و کاربردی برای توانمندسازی شهروندان در این خصوص را راه حل این مسائل دانست و افزود: بی تردید تبریز امروز با تبریز یک دهه قبل تفاوتهای بسیاری دارد و مایه افتخار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز است که بگوید بی تردید بخشی از این تحول ناشی از تلاش همکاران این مجموعه در گسترش مرزهای فرهنگ و بردن مصادیق فرهنگی به میان مردم و دخیل نمودن اقشار مختلف شهروندان در اقدامات فرهنگی بوده است. در این ده سال به این نتیجه رسیده ایم که باید ذهن شهروندان را به چالش بکشیم و در جشنواره تابستانی و برنامه های جشن لبخند با همین هدف برنامه ریزی و اجرایی شدند.

آذرنیا گفت: رسالت سازمان فرهنگی و هنری و به تبع آن جشنواره تابستانی این است موجبات زندگی بهتر شهروندان را با آگاهسازی ایشان از مسائل مختلف فراهم نماید.

وی همچنین با اشاره به اینکه رضایت شهروندان از جشنواره تابستانی مایه مباهات تلاشگران این مجموعه است افزود: در کنار برگزاری جشن لبخند، برای بهره مندی تمامی شهروندان و گروههای سنی، اتوبوس شادی نیز در مجتمع های مسکونی حضور یافت و برنامه های متنوع تفریحی، فرهنگی و آموزشی را برای طیف مخاطبان خود اجرا نمود. در این برنامه برای کودکان نمایشهای طنز آموزش شهروندی و برای خانواده ها نیز اصول آپارتمان نشینی به زبان هنر ارائه شده است.

وی، همت جمعی فرهیختگان به ویژه مطبوعات و مشارکت مردم را در بهتر برگزار شدن جشنواره تابستانی بسیار حایزاهمیت بیان کرده و اظهارداشت: اهالی مطبوعات و فعالان رسانه های شهر در انعکاس اخبار و گزارشهای این جشنواره نقش اساسی ایفا نمودند و پلی میان مردم و دست اندرکاران این جشنواره برای انتقال نظرات ایشان ساختند. جای خوشحالی است در ۱۰ سالی که از برگزاری جشنواره تابستانی می گیذرد تلاش کرده ایم برای جلب نظر و توجه شهروندان تلاش نماییم.

رییس ستاد برگزاری دهمین جشنواره تابستانی تبریز، اثرگذاری این رخداد فرهنگی را در بسیاری از شئون زندگی شهروندان قابل مشاهده دانست و گفت: رفتار شهروندان در بسیاری از مسایل دستخوش تغییرات مثبت شده است. سالها قبل ایده برگزاری این جشنواره با همفکری شماری از هنرمندان و مدیران خوش فکر شهرداری تبریز صورت گرفت و با عزم و آنها برای اثرگذاری در شهر، زمینه برگزاری برگزاری آن فراهم آمد. مفتخریم که توانسته ایم طی ۱۰ سال گذشته یکی از اثرگذارترین برنامه های فرهنگی این شهر را با همت هنرمندان، شهروندان و مسئولان برگزار کنیم و به آن استمرار بخشیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره همچنان به هدف خود در خصوص توسعه فرهنگی جامعه امیدوار است، گفت: ما بر این باوریم که کار فرهنگ همواره اثرگذار است، چرا به شعار خود با مضمون «فرهنگ زیر بنای توسعه است» ایمان راسخ داریم و برای آن برنامه ریزی کرده ایم.

 

***

 

تبریز مرا راحت جان خواهد بود

 

یکی از المانهای توسعه شهری و ویژگی های داشتن محیط سالم زندگی، حضور شهروندان شاد و مسئول است که در اتفاقات مختلف جامعه، خود را دخیل نموده و برای توسعه شهرشان تلاش نمایند. از این رو می توان به نقش جشنواره تابستانی تبریز در تحول اجتماعی شهروندان در یک دهه اخیر اشاره نمود. بهبود روحیه جمعی شهروندان با فراهم کردن فرصتی برای نشاط و شادمانی همراه با دریافت نکات آموزشی فرهنگی و اجتماعی و شهروندی، از اهداف این تلاش شهروندی است که امسال نیز همچون ادوار قبلی این جشنواره مورد تاکید قرار گرفت. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با همیاری هنرمندان و دلسوزان فرهنگی شهر تبریز، در ۱۰ سال گذشته توانسته تا حدی قابل پذیرش به این مهم جامه عمل بپوشاند و همچنین دغدغه مدیریتی شهر یعنی تلاش برای تغییر رفتارهای شهروندان در مسیر بهبودی، گام های موثری بردارد. توجه بیشتر به مقوله فرهنگ در شهر، تعدیل نگاه خدمات محور به خدمات شهرداری و همچنین کاسته شدن هزینه های اداره شهر به جهت همیاری بیشتر شهروندان، گامهایی اجرایی و ملموس در فضای فعالیتهای شهروندی هستند. آگاه سازی شهروندان در خصوص معضل خانمان سوز اعتیاد، توانمندسازی شهروندان در مورد اشکال جدید تهاجم فرهنگی، توجه هرچه بیشتر به استفاده از تکنولوژی های جدید به خصوص فضای مجازی و مخاطرات آن، آموزشهای لازم شهری مانند مسائل مرتبط با اطفای حریق و ایمنی در زمان بروز آتش سوزی، مسائل مربوط به حقوق شهروندی و حاشیه های جذاب مرتبط با هنرمندان و پیشکسوتان از جمله موضوعاتی است که در این جشنواره بر روی آنها تمرکز به عمل آمده و با مشارکت نهادهای مختلف دیگر، همچون نیروی انتظامی و بهره گیری از یاری کارشناسان مختلف این حوزه به زبانی ساده و همه فهم به اطلاع مردم رسید. نکته قابل تامل، دریافت بازخوردهای گسترده مردمی در خصوص کاربردی بودن این آموزشها است، مساله ای که خستگی را از تن تمامی تلاشگران برگزاری این برنامه خارج نمود.

***

شهر تبریز است و کوی دلبران

 

دهمین جشنواره تابستانی تبریز، با شعار جشنواره لبخند تبریز، فعالیت خود را با حضور شهروندان، اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فعالیت خود را آغاز نمود و در مدت فصل تابستان با برگزاری بیش از یکصد برنامه متنوع، برگ زرینی در دفتر افتخارات خود ثبت نمود. این مراسم که براساس سنتی ۱۰ ساله همواره در فصل تابستان برگزار می شود، یکی از مستمرترین برنامه های فرهنگی و هنری است که با دربرگیری عمومی میزبان شهروندان در همه اقشار و سلایق است و می کوشد برای همه مقاطع سنی برنامه های مناسب و کاربردی اجرا نماید؛ اقدامی که با استقبال گسترده اقشار مختلف شهروندان مواجه شده است.

تابستان امسال شهر و شهروندان تبریزی میزبان جشنواره ای از جنس لبخند بودند؛ اجرای موسیقی زنده، موسیقی اصیل عاشیق، نمایش طنز برای کودکان، نمایش استندآپ کمدی با محوریت توجه به فرهنگ شهروندی و مقوله تبریز ۲۰۱۸ و تمرکز بر گسترش فرهنگ مطالعه، نمایش عروسکی، نمایشگاههای هنری و برنامه های مناسبتی مختلف گامهای اجرایی برای جلب نظر شهروندان و مهمانان تابستانی شهر اولینهای ایران در دهمین سال برگزاری جشنواره تابستانی تبریز بودند و این حرکت فرهنگی با همراهی و مشارکت اقشار مختلف هنرمندان متعهد شهر و مسئولان و نهادهای مختلف به مرحله اجرا رسید.

جلی مشارکت شهروندان در مدت یک دهه اخیر در دادن طرح و ایده به ستاد برگزاری برای تحقق خواسته های ایشان، از جشنواره تابستانی، جشنواره ای مردم محور و موفق ساخته است که امروز به مطالبه تمامی شهروندان تبدیل شده است.

***

جان قربان جانان

هنرمندان، تلاشگران بی ادعای توسعه فرهنگ و هنر شهر بوده اند و همواره زمینه ساز تحولات مهم در جشنواره بوده اند و جشنواره تابستانی تبریز در تمامی ادوار، روی دوش هنرمندانی سوار بوده که با ارائه خدمات فرهنگی و هنری به شهروندان، لحظاتی به یادماندنی و ارزشمند برای شهروندان فراهم نموده اند. در این ید دهه بسیاری از هنرمندان، اهالی فرهنگ، فعالان رسانه ای، مدیران شهرداری، مدیران نهادهای مرتبط و دلسوزان تبریز همکاری صمیمانه ای با این جشنواره داشته اند و توانسته اند به این حرکت عمق و وسعت بخشند. قدردانی از ایشان، زمینه ساز توسعه همراهی اهالی فرهنگ و هنر و همچنین نشانه قدرشناسی تاریخی مردم تبریز است.

بر این اساس طی اقدامی شایسته از سوی ستاد برگزاری دهمین جشنواره تابستانی تبریز، از همراهان تلاشگر یک دهه جشنواره تابستانی تبریز قدردانی به عمل آمد.

در برنامه های مختلف جشنواره تابستانی تبریز از عاشیق رحیم نظری (موسیقی عاشیقی)، محمود کریمی (هنرمند نمایش)، مهدی ابراهیم پور (فعال فرهنگی شهر)، عاشیق فریدون خدایی (موسیقی عاشیقی)، یعقوب صدیق جمالی (هنرمند عرصه نمایش)، بهنام قدیری (هنرمند حوزه نمایش کودک)، پرستاران بیمارستان کودکان، علی خیرخواه (همکار صمعی بصری سازمان)، سینا خدایی و طاهر قبه زرین (پسر همکار سازمان)، و علی اکبر صحرایی (همکار پیشکسوت سازمان)، احسان شامی (سرپرست روابط عمومی سازمان)، رحیم تمیزی (رییس امور مالی سازمان)، داود نجفی (عکاس سازمان)، ناصر قبه زرین (مدیر کارپردازی سازمان)، جعفر طهماسبی (مدیر مجموعه هاتف شهر)، محمد خدایی راد (کارپرداز سازمان)، علی مجیدپور (آموزش و پژوهش سازمان)، یوسف عباسپور (هنرمند نمایش)، بهزاد حقیقت (هنرمند عرصه تئاتر)، مهری زارع نژاد (مسئول حسابداری سازمان)، زهرا صنم نو (فعال سینمایی و همکار سازمان)، فرینوش اکبرزاده (فعال رسانه ای و همکار سازمان)، جمال حسین پور توانا (هنرمند تئاتر و مدیر امور فرهنگی)، صابر قاضی (عکاس)، داریوش رضوان (مجری)، محمدحسین قدرتی آذر (گرافیست و همکار سازمان)، علی اکبر افتخاری (همکار سازمان)، جعفر احمدی (خواننده)، سیروس مصطفی (مدیر امور هنری سازمان)، رامین راستی (هنرمند نمایش و مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک) ، صفر عبدالهی (همکار سازمان)، محمود ریاحی (هنرمند شاخص تلویزیون)، حسین شاه مرادی (همکار سازمان)، بابک عدلجو (همکار سازمان)، فریده اصغری (مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۷)، برادران ارک ( فیلم ساز)، مهرداد ربیع لاله (عکاس) در برنامه های دهمین جشنواره مورد تجلیل و تقدیر مردم و مسئولین قرار گرفتند.

جشنواره تابستانی تبریز با شعار اینکه نماد برجسته کار تیمی بوده و کار جزیره ای ثمره ای ندارد، طی ۱۰ سال گذشته توانسته است با تجمیع خرده توان ها به سمت آرمان های نهفته در دل جشنواره برود. قدردانی از تلاشگران این عرصه گامی در جهت تحقق این هدف است.

***

تبریز و دیگر هیچ

و تبریز، دیار آشنای مسافران و گردشگران از دیرباز تا امروز، شهر نمونه گردشگری جهان اسلام، پایتخت جهانی فرش، شهر اولینهای ایران، با کوله‌باری از تجارب و افتخارات رنگارنگ در عرصه تلاش‌های فرهنگ محور، چشم اندازهای روشن فردا را می نگرد. برگزاری دهمین جشنواره تابستانی تبریز در این میان توانسته رنگ و بویی آکنده از شادی و هنر به شهر داده و زیمنه حضور و مشارکت شهروندان در تحولات فرهنگی شهر را نیز فراهم نماید.

مایه سربلندی است که در همین راستا، مدیران و مسئولان شهری، هنرمندان رشته‌های مختلف هنری، اهالی موسیقی، عاشیق ها، بازیگران نمایش، هنرمندان کودک و دیگر تلاشگران شهر دست به دست هم داده‌اند تا در کنار تلاشگران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز ایامی خوش و خاطره انگیز و آموزش‌محور را برای شهروندان محترم تبریزی و گردشگران ارجمند تابستانی فراهم نمودند.

بی تردید با تلاش دوست داران و دلسوزان تبریز، شاهد میزبانی شایسته شهرمان در سال ۲۰۱۸ از مهمانان جهانی خود و معرفی شایسته شهر اولینهای ایران به تمام جهان خواهیم بود. به امید خدا…

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.