حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

پیرمرد دوست داشتنی خاطرات کودکی تا ابد در قلب مردمان ایران زمین زنده می ماند

شناسه : 9393 07 دسامبر 2017 - 12:10 527 بازدید

[ad_1] تبریز ما: پيرمرد دوست داشتني خاطرات کودکيمان، الگوی شایسته فداکاری و جوانمردی که با ایثار تاریخی خود، گوشه‌ای از فضایل و رشادت‌های آذربایجان سرافراز را طنین‌انداز کرده و نخستین آموزه‌های ایثار و رشادت را به کودکان ایران اسلامی عرضه کرد، چندی پیش درگذشت. به گزارش تبریز ما، خبر مرگ وی تمام مردم ایران زمین […]

پیرمرد دوست داشتنی خاطرات کودکی تا ابد در قلب مردمان ایران زمین زنده می ماند
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: پيرمرد دوست داشتني خاطرات کودکيمان، الگوی شایسته فداکاری و جوانمردی که با ایثار تاریخی خود، گوشه‌ای از فضایل و رشادت‌های آذربایجان سرافراز را طنین‌انداز کرده و نخستین آموزه‌های ایثار و رشادت را به کودکان ایران اسلامی عرضه کرد، چندی پیش درگذشت.

به گزارش تبریز ما، خبر مرگ وی تمام مردم ایران زمین که ماجرای فداکاری وی را از کتاب های درسی کودکی شان به یاد دارند  علی الخصوص آذربایجانی ها را سخت متاثر کرد.

“ازبرعلی خاجوی” معروف به “ریزعلی خواجوی” پنجم اسفندماه سال ۱۳۰۹ خورشیدی در روستای قلعه جوق شهرستان میانه متولد شد.

 او در آذرماه ۱۳۴۱ شمسی در سن سی و دو سالگی شب‌هنگام در حالی که در کنار ریل قطار حرکت می‌کرد، متوجّه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد. در آن هنگام برای نجات قطار و مسافران آن کُت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد این کار نتوانست مسئولان قطار را آگاه سازد و در نهایت با شلیک چند گلوله از تفنگ شکاری خود توانست باعث توقف قطار شود.

دهقان فداکار در خصوص آن شب خاطراتی داشت که در قسمتی از آن به گفته خودش آمده است؛ پس از توقف قطاري تهران – تبريز با ۸۰۰ مسافر پرسنل قطار، به حد مرگ مرا کتک زدند چون فکر مي کردند قصد راهزني و مزاحمت دارم. تا اینکه آنها را متوجه خطری که در انتظار آنها بود ساختم.

 پس از آنکه مسافران با چشم خود ریزش کوه را دیدند به تشکر و عذرخواهی از من روی آوردند.

 این فداکاری وی سال‌ها در کتب درسی ایرانیان به عنوان الگو تدریس شد.  «غروب یکی از روزهای سرد پاییز بود. خورشید در پشت کوه های پربرف یکی از روستاهای آذربایجان فرورفته بود. کار روزانه ی دهقانان پایان یافته بود. ریز علی هم دست از کار کشیده بود و به ده خود باز می گشت. در آن شب سرد و تاریک، نور لرزان فانوس کوچکی راه او را روشن می کرد…»  ولی در سال‌های اخیر درس دهقان فداکار از کتب درسی ابتدایی حذف شد.

وی در ۲۳ آبان ۱۳۹۶ در سن ۸۶ سالگی بر اثر عارضه کلیوی و ریوی در بیمارستان خاتم الانبیای میانه بستری شد اما به علت وخامت وضعیت برای ادامه درمان به بیمارستان امام رضا(ع) در تبریز منتقل شد.

پزشکان اعلام کردند وی به بیماری ذات‌الریه مبتلا شده است که در نهایت قطار زندگی دهقان فداکار را ۱۱ آذر ۹۶ در ایستگاه بیمارستان امام رضا(ع) تبریز پیاده کرد و برای همیشه به خاطره‌ها پیوست.

تبریز ، مجلس سوگی در رثای این بزرگ مرد برپا کرده است و در این میان شهروندان و مسئولین شهری نیز همپای تمامی هموطنان  در گرامیداشت و شادی روح آن مرحوم  اقدام به برگزاری مجلس یادبودی کرده اند.

روز جمعه در محل مسجد آیت الله شهیدی واقع در خیابان امام راس ساعت ۱۰ الی ۱۲ مجلس بزرگداشت الگوی  فداکاری ایرانیان برپاست. مردم تبریز با حضور خود ارادتشان به یکی از بزرگمردان آذربایجان و تسلی خاطر بازماندگان و شادی روح آن پیرمرد دوست داشتنی کودکیشان نشان خواهند داد.

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.