حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نقش مجسمه‌های مشاغل سنتی در هویت‌بخشی به فضای شهری پیاده‌راه تربیت

شناسه : 7020 04 اکتبر 2017 - 8:05 1030 بازدید

تبریز ما: فضاهای شهری، بستر تعامل و زندگی اجتماعی شهروندان است. به همین دلیل است که توجه به طراحی این فضاها باعث ارتقای کیفیت و ضامن زندگی شهری و تعامل شهروندان با شهر خود است. به گزارش تبریز ما به نقل از شهرداری منطقه ۸ تبریز، ورود مجسمه‌های شهری به عرصه فضاهای عمومی یکی از […]

نقش مجسمه‌های مشاغل سنتی در هویت‌بخشی به فضای شهری پیاده‌راه تربیت
پ
پ

تبریز ما: فضاهای شهری، بستر تعامل و زندگی اجتماعی شهروندان است. به همین دلیل است که توجه به طراحی این فضاها باعث ارتقای کیفیت و ضامن زندگی شهری و تعامل شهروندان با شهر خود است.

به گزارش تبریز ما به نقل از شهرداری منطقه ۸ تبریز، ورود مجسمه‌های شهری به عرصه فضاهای عمومی یکی از راه‌حل‌های مناسب برای زیباسازی و ارتقای کیفی این فضاها است. هنر مجسمه‌سازی در فضاهای عمومی به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد و موجب اعتلای فرهنگ بصری شهروندان و ارتقای کیفیت محیط‌های شهری می شود. مجسمه‌های شهری علاوه بر اینکه نقش زیباسازی فضاهای شهری را به عهده دارند، می‌توانند ویژگی‌های مثبت و مهمی همچون هویت‌بخشی به فضاهای شهری، ایجاد تصویر ذهنی، انتقال پیام های با ارزش و انتقال فرهنگ و تاریخ را در جامعه بعهده بگیرند و از طریق خلق فضاهای جذاب و با کیفیت باعث تعامل بیشتر شهروندان در فضاهای شهری شوند.

ورود هنرهای تجسمی و بویژه مجسمه سازی به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب ترین راه حل ها، جهت زیباسازی فضاهای محیطی و ساختن فضاهایی جهت تمرکز و تعامل شهروندان در شهرها است.

با ثبت مجسمه ها در خاطره دیداری شهروندان هویتی برای فضاهای شهری شکل می گیرد. از سوی دیگر قرارگیری مجسمه ها در فضاهای عمومی شهری منجر به ارتقا سطح لذت و ذوق زیباشناسانه شهروندان می شودکه این امر کمک شایانی به تعاملات مثبت شهری می نماید.

 اقدام شهرداری تبریز در جهت تهیه و نصب مجسمه های مشاغل سنتی و رویدادهای تاریخی در بافت تاریخی شهر، گام بلندی در راستای هویت بخشی شهری و معرفی آداب و رسوم سنتی شهر میباشد که منجر به القاء حس نوستالژیک به مردم می‌گردد.

 گزارش‌ها نشان از رضایت شهروندان از این عملکرد شهرداری تبریز دارد و عکسهای یادگاری مردم در کنار این مجسمه های فرهنگی و هنری نشان از جذابیت این موضوع برای آنها میباشد . آنچه مسلم است هدف شهرداری تبریز از نصب این مجسمه ها، شناساندن مشاغل سنتی شهر و آداب و رسوم شهری به عموم مردم میباشد.

طی سالیان اخیر مجسمه های فرش فروش، عکاس، بستنی فروش، کفاش، سلمانی، باربر، چاقو تیز کنی و مرغ فروش در طول پیاده راه تاریخی تربیت نصب شده اند که مردم با دیدن آنها غرق در تاریخ شده و نوعی حس نوستالژیک به آنها دست میدهد .

مردم از تماشای این مجسمه های مفهومی که معرف مشاغل سنتی شهر میباشند، لذت میبرند این حس شامل حال تمام اقشار مردمی می‌شود. حتی افرادی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز بیننده‌ی این حجم‌ها هستند و از تماشای آنها لذت میبرند .آنچه مسلم است، این مجسمه ها تنها اثر حجمی زینت‌بخش معابر نیستند، آثار حجمی متنوعی در فضاهای شهری ما نصب می‌شوند که اگرچه گاهی تشابه نزدیکی با مفهوم مجسمه دارند اما دارای هویت متمایز هستند.

بهره‌برداری هوشمندانه از این آثار حجمی نیز می‌تواند در ارتقای کیفیت فضایی شهر موثر باشد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.