حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نشر اکاذیب، توهین و اهانت، عمده ترین جرائم سایبری در استان

شناسه : 9502 11 دسامبر 2017 - 6:49 191 بازدید

[ad_1] تبریز ما: کرسی آزاد اندیشی، تحت عنوان « فضای مجازی، تهدید یا فرصت » به همت سازمان جهاد دانشگاهی استان با حضور رئیس پلیس فتای استان و جمعی از دانشجویان مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان برگزار شد. به گزارش تبریز ما به نقل از ایسنا، رئیس پلیس […]

نشر اکاذیب، توهین و اهانت، عمده ترین جرائم سایبری در استان
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: کرسی آزاد اندیشی، تحت عنوان « فضای مجازی، تهدید یا فرصت » به همت سازمان جهاد دانشگاهی استان با حضور رئیس پلیس فتای استان و جمعی از دانشجویان مرکز علمی – کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

به گزارش تبریز ما به نقل از ایسنا، رئیس پلیس فتا استان در این کرسی آزاد اندیشی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره در موضوعات مربوط به آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی پیشرو بوده، اظهار کرد: اکنون فضای مجازی فراگیر شده و در تمامی ابعاد شاهد حضور و تاثیرگزاری فضای مجازی هستیم. 

سرهنگ محسن محمودی گفت: پلیس فتا از سال ۱۳۹۰ با هدف ایجاد امنیت کاربران در فضای مجازی شروع به فعالیت کرد. پلیس فتا تنها پلیسی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سندیکای پلیس‌ها دارای نمایندگی بوده  و به عنوان پلیسی فنی و تخصصی و علمی با رویکرد دانش محور و دانش بنیان در بخش های مختلف فضای مجازی فعالیت می کند.

وی افزود: در بحث جرائم، اکثر مردم جرائم سایبری را نمی شناسند و‌ جامعه ی ما در خصوص سواد سایبری آشنایی کاملی ندارد و این امر موجب بروز برخی مشکلات از جمله جرائم فارمینگ، هک و نفوذ و… می شود. 

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مرز در حوزه ی جرائم فضای مجازی شکسته شده و ما در حوزه ی  قلمرو زمانی و مکانی در فضای مجازی با چالش مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر شکل رسیدگی به جرائم سایبری متفاوت از سایر جرائم شده است، به همین دلیل پلیس فتا در خصوص اطلاع رسانی در جامعه گام موثری برداشته است به عنوان مثال در قالب محافلی با همکاری جهاد دانشگاهی، ادارات و نهادها در خصوص آسیب های فضای مجازی، پدافند غیرعامل سایبر، انواع حملات سایبری و ویروس های صنعتی و…  در با حضور اساتید و دانشجویان در اتاق فکر مطرح کرده است. 

وی با بیان اینکه عمده ترین جرائم سایبری در استان ما نشر اکاذیب، توهین و اهانت است، افزود: علی رغم اینکه مردم آذربایجان شرقی، مردمان با فرهنگ، با غیرت ومذهبی هستند و این آسیب در مقابل ارزش های اجتماعی ما قرار گرفته است، ولی در فضای مجازی ادبیات، گفتار و کردار ما دارای وجه متمایز با فضای حقیقی شده که آثار و تبعات روانی را به همراه دارد. 

 وی با اشاره به اینکه در حوزه ی اعتیاد اینترنتی با چالش بزرگی مواجه هستیم، افزود: میزان استفاده از اینترنت در یک ماه، ۱۶ ساعت یعنی نیم ساعت در روز برآورد شده است، ما ایرانیان روزانه حدود چهار الی هشت ساعت زمان خود را صرف اینترنت می کنیم و این یک نوع اعتیاد اینترنتی است در حالی که در خیلی از کشورها، مراکز ترک اعتیاد اینترنت راه اندازی شده و مردم در این مراکز با کسب آرامش روحی، اعتیاد به اینترنت را  ترک می کنند. 

 سرهنگ محمودی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی که تاکید می کنند؛ “اهمیت فضای مجازی به اندازه ی اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر من رهبر نبودم، رئیس  فضای مجازی کشور می شدم”، اظهار کرد: مردم باید آگاهی خود را نسبت تهدیدات فضای مجازی افزایش دهند و توجه به این موضوع مهم را جزو ضروریات زندگی خود قرار دهند‌. 

 وی با بیان اینکه ما نباید آموزش ها را در قالب شهروندی و کنشگران اجتماعی برای همه یکسان اجرایی کنیم، افزود: ما اکنون باید تربیت شهروندان فرهنگی را به صورت جدی آغاز کنیم، بر همین اساس طی جلسه ای با شهردار تبریز در خصوص مسائل شهروندی، پیش بینی شد که همزمان با تبریز ۲۰۱۸، رویداد فرهنگی تربیت شهروندان تحقق یابد. 

 وی تاکید کرد: ما در حوزه های اجتماعی نیاز به باز تعریف و مهندسی اجتماعی داریم به عنوان مثال آیا نحوه ی استفاده صحیح  از اینترنت را در جامعه به حد کافی تبلیغ می کنیم؟ ما باید گروه های سنی مختلف افراد را نسبت به این مسائل آگاه کنیم چرا که تهدیدات فضای مجازی نسبت به جنسیت و سن افراد متفاوت است. 

 وی با اشاره به اینکه فضای مجازی جاذب، گسترده و زود بازده است، افزود: به طوری که جرم در فضای مجازی برای برخی افراد یک نوع افتخار محسوب می شود در حالی که سرقت در فضای حقیقی با ننگ و سرافکندگی فرد در جامعه همراه است. 

 وی در بخش دیگر سخنان با اشاره آسیب های فضای مجازی، اظهار کرد: والدین باید با فرزندان خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشند، ما در منازل خود باید اتاق رسانه داشته باشیم در حالی که برخی فرزندان در گوشه ای از خانه بدون محدودیت غرق فضای مجازی می شوند، ولی باید کودکان را در فضاهای پرتردد و پرحضور منازل و در مقابل دید خود قرار دهیم. 

 سرهنگ محمودی با اشاره به آسیب های اجتماعی،جسمی، روحی و روانی فضای مجازی، اظهار کرد: یکی از تاثیرات فضای مجازی تبدیل کردن انسان ها از حالت حسی به شهودی است و آسیب های چشمی، مچ دست، کم صحبتی، چاقی و عدم تحرک، گوشه گیری، عصبانی و پرخاشگری، تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ های نادرست دیگر، بلوغ زود رس جزو آثار مخرب فضای مجازی هستند. 

 وی  افزود:  از دیدگاه یونسکو سواد در قسمت‌های سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد آموزش و پرورش و سواد یارانه به ترتیب در سطح اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم و ششم قرار می گیرد. 

 وی ادامه داد: ما باید به فرزندانمان در بحث آموزش و پرورش ابتدا باید عمل تزکیه و تعلیم را آموزش دهیم تا بعد از آن آموزش تعلیم تحقق یابد ولی در بحث تربیت فرزندانمان باید بر اساس نظرات کارشناسان اجتماعی و دینی تربیت کنیم. 

 وی با بیان اینکه در حال حاضر ما با قدرت نرم و‌ فرا نرم مواجه هستیم، افزود:  جنگ سخت همراه با جنگ نرم برابر با قدرت هوشمند است و ما در حال حاضر با قدرت هوشمند مواجه هستیم. 

 رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه ما باید در مقابل آسیب ها به خانوادهایمان، خود کنترلی را آموزش دهیم، افزود: جامعه ی فعلی ما در معرض خطر است و باید جامعه در معرض خطر خود را بشناسیم تا از راهکارهای مختلف از این آسیب ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: کودکان به رفتار و اعمال ما نگاه می‌کنند و اگر خودمان را در حوزه ی استفاده از فضای مجازی تغییر دهیم، بی شک دنیای اطرافم نیز تغییر می یابد. 

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی استان به عنوان یک سازمان پژوهشی و آموزشی  در حوزه ی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تجاری سازی فناوری فعال بوده و همچنین به عنوان یک سازمان فرهنگی و اجتماعی پیشرو در حوزه ی فضای مجازی با خبرگزاری های ایسنا و خبرگزاری قرآنی ایکنا وظایف رسانه ای خود را انجام می دهد. 

احد حاجی بلند از راه اندازی سومین خبرگزاری تخصصی جهاددانشگاهی با نام سینا پرس در استان خبر داد و گفت: این خبرگزاری در حوزه علم و فرهنگ به صورت تخصصی فعالیت می کند. 

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان در قالب های مختلف، فضای مجازی را مورد بررسی قرار داده، افزود: فعالیت خبرگزاری های ایسنا، ایکنا و مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در این موضوع موثر بوده و گروه جامعه شناسی توسعه پژوهشکده برنامه ریزی و توسعه جهاد دانشگاهی نیز به تناسب این موضوع مطالعاتی نیز انجام داده اند. 

رباب نوروزی، رئیس مرکز علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه نمی توان تکنولوژی را در زندگی نادیده گرفت، افزود: فضای مجازی در جامعه کنونی به عنوان فرصت محسوب می شود و با توجه به نوع استفاده ی افراد، باید سطح آگاهی و فرهنگ خود را جهت استفاده ی صحیح تکنولوژی های روز دنیا ارتقا دهند و همواره در آموزش نسل آینده جهت استفاده از آن اهتمام جدی ورزند. 

در ادامه این نشست دانشجویان نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف فضای مجازی بیان و در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 

باقرزاده یکی از دانشجویان شرکت کننده در این  کرسی آزاد اندیشی به عنوان عضو موافق با فضای مجازی، با بیان اینکه فضای مجازی تهدید و فرصت شمرده می شود، اظهار کرد: در زمینه فضای مجازی برخی از فرزندان نسبت به والدین خود دارای اطلاعات زیادی هستند، معتقدم والدین در این زمینه باید آموزش های کافی را در مقابله با فضای مجازی کسب کنند. 

وی بیان کرد: آموزش استفاده ی صحیح از فضای مجازی باید از سنین پایه ی فرزندان تحقق یابد. در حال حاضر کودکان، نوجوانان و جوانان چگونه می‌توانند با عرصه ی فضای مجازی آشنایی پیدا کرده و استفاده ی صحیح از فضای مجازی را آموزش ببینند‌. 

مینا شهبازی به عنوان دانشجوی موافق فرصت های فضای مجازی، با بیان اینکه والدین باید از آسیب ها و مزایا و تهدیدات و فرصت های فضای مجازی اطلاعات کافی کسب کنند تا بهتر بتوانند کودکان خود را کنترل کنند، اظهار کرد: ما باید به کودکان راه و روش صحیح استفاده از فضای مجازی را آموزش دهیم چرا که ما نمی توانیم کودکان خود را از استفاده ی تکنولوژی روز دنیا منع کنیم در حالی که خودمان استفاده می کنیم. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر خانواده ها در فقر فرهنگی فضای مجازی قرار گرفته اند و آگاهی کافی نسبت به اینترنت و فضای مجازی ندارند. در نتیجه  ابتدا باید والدین آگاه شوند تا بتوانند راه و روش صحیح را به فرزندان خود نشان دهند‌. 

مریم جدیری به عنوان فرد مخالف صدرصدی فضای مجازی، با بیان اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی با سرعت آگاهی یافتن ما مطابقت ندارد، اظهار کرد: طبق مطالعات در حوزه ی فضای مجازی چهار یا پنج مورد جزو فرصت ها و ۱۴ مورد جزو آسیب های فضای مجازی محسوب می شود.  

وی ادامه داد: زمانی که ما می خواهیم وارد فضایی نا آشنا شویم باید با آمادگی کافی خود را با آن فضا وفق دهیم ولی در فضای مجازی بدون هیچ آگاهی و اطلاعات و سلاحی وارد فضا می شویم که این موضوع بسیار نگران کننده است. 

وی با بیان اینکه فضای مجازی آسیب‌های زیادی به حریم خانواده وارد می‌کند، گفت: در حال حاضر وجود فضای مجازی در جمع فامیل و دورهمی‌های خانوادگی موجب کم رنگ شدن ارتباطات خانوادگی شده چرا که افراد به جای تعامل با یکدیگر به سرگرم بودن با موبایل و فضای مجازی اکتفا می کنند.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.