حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نباید دوباره گرفتار گرداب سهمگین کرونا شویم

شناسه : 55368 02 ژانویه 2021 - 0:15 182 بازدید

وزیر بهداشت در نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن قدردانی از مدافعان سلامت، دل نگرانی هایی در راستای گرفتاری مجدد به گرداب سهمگین بیماری کرونا را مطرح کرد.

نباید دوباره گرفتار گرداب سهمگین کرونا شویم
پ
پ

نباید دوباره گرفتار گرداب سهمگین کرونا شویم

وزیر بهداشت در نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ضمن قدردانی از مدافعان سلامت، دل نگرانی هایی در راستای گرفتاری مجدد به گرداب سهمگین بیماری کرونا را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی، در این نامه عنوان داشته است: مهار فاز سوم پر التهاب کووید ۱۹ دستاورد گران سنگ دیگری بود برای همکارانم در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور که در شرایط طوفانی جهان که آمار ابتلاء و مرگ و میر رو به تزاید است، کاهش موارد بستری و مرگ و میر هموطنان، قدردانی ملت شریف و همه دست اندرکاران عرصه اجرایی کشور را در پی داشت.

وزیر بهداشت، در ادامه تاکید کرده است که در کنار شادمانی این دستاورد عظیم ملی، دل نگرانی‌هایی نیز در راستای گرفتاری مجدد به گرداب سهمگین بیماری وجود دارد که رعایت موارد می‌تواند از التهاب پیش رو بکاهد.

۱- هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری در استان‌های مختلف موجب بازگشت رفتارهای اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد. لذا بیداری و وسواس مستمر در عدم کاهش سطح رعایت شیوه نامه‌ها توسط مردم و مسئولین ضروری است.

۲- همکاری مؤثر در اجرای طرح با کاهش موارد بستری و مرگ و میر نباید سست و کمرنگ شود لذا تیم‌های متشکل از بسیج و همکاران دانشگاه‌ها و دیگر عوامل تأثیرگذار در سطح محله و استفاده از ظرفیت سفیران سلامت در طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» باید در صحنه بمانند و تا شناسایی آخرین مورد مثبت در خانواده‌های هر محله کار را با جدیت ادامه دهند.

۳- تعداد تست‌ها هنوز در حد قابل قبول نیست، لذا علاوه بر شناسایی موارد علامت دار، تست افراد مرتبط به طور متوسط ۱۰ تست به ازای هر فرد علامت دار مثبت باید ادامه یابد. در استمرار طرح در صورتی که تمامی موارد مرتبط با فرد علامت دار شناسایی شدند، جمعیت هدف جدید در بین افراد بدون علامت تعیین خواهد شد. لذا هرگونه کاهش در تعداد تست‌ها مساوی افزایش در موارد ابتلاء آتی خواهد بود.

۴- توجه ویژه به قرنطینه افراد مبتلا و آلوده به ویروس، رکن اساسی مهار و ایزولاسیون بیماری است به رغم تلاش دکتر کولیوند در شناسایی و فراهم نمودن مکان‌های مناسب برای قرنطینه کسانی که در منزل امکان کافی ندارند و یا آنان که قرنطینه را ترک می‌کنند، اقدامات مؤثری در استان‌ها صورت نگرفته، لذا پرداختن به این موضوع مهم از اولویت‌های ویژه گروه‌های کاری در سطح دانشگاه‌ها است.

۵- با گزارش ویروس جهش یافته جدید از انگلیس و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی، ردیابی مستمر و گزارش سریع هرگونه تغییر در ویروس داخلی و همچنین اعمال کنترل شدید بر ورودی‌های زمینی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه برخوردار است.

بدیهی است آلودگی گسترده با ویروس جهش یافته مهاجم، کار را بسیار سخت و بعضاً غیرقابل کنترل می‌کند. طبق روال از معاونت بهداشتی و اداره کل مبارزه با بیماری‌ها خواسته‌ام هرگونه تغییر را در جهت تأیید نهایی به آزمایشگاه‌های مرجع انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال نمایند.

۶- استمرار فعالیت مراکز سرپایی ۱۶ ساعته بسیار ضروری است، هرگونه کاهش فعالیت و یا تعطیلی این مراکز به دلیل کاهش بیمار غیرمنطقی است. در تمامی این مراکز باید تست کرونا بدون دریافت وجه انجام شود. ضمن آنکه داروی مورد نیاز درمان سرپایی نیز مجانی باید در اختیار بیماران قرار گیرد. هرگونه کاستی در موجودی تست و دارو سریعاً به معاونین مربوطه اعلام گردد.

۷- ممکن است با فرا خواندن افراد مرتبط با بیمار علامت دار به مراکز ۱۶ ساعته و یا پایگاه‌های سلامت محله‌ها، افراد مراجعه نکنند. ضروری است به شکل فعال تیم‌های بیماریابی مشترک به منازل و یا محل کار مراجعه و هیچ فرد مرتبط مشکوک بدون تست و تعیین تکلیف رها نشود.

۸- تیم‌های نظارتی مشترک جهت اعمال پروتکل‌ها و اجرای شیوه نامه‌ها در کلیه سطوح باید فعال‌تر از قبل در صحنه بمانند. چون تجربه ثابت کرده که با کاهش مرگ و میر و میزان بستری، بشدت رعایت پروتکل‌ها کاهش می‌یابد و این از نقاط آسیب پذیر مدیریت بیماری است که قبلاً نیز از آن آسیب دیده‌ایم.

۹- جهت تسهیل در امور مالی و تجهیزاتی پروژه شهید قاسم سلیمانی مدیرانی در ستاد تعیین شده‌اند و از تمامی دانشگاه‌ها خواسته‌ایم تا رابطی برای حسن انجام امور مذکور از حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه معرفی نمایند.

۱۰- همانگونه که با معاونین توسعه، بهداشت، درمان و پرستاری یادآور شده‌ام در شرایطی که مقداری فشار ناشی از التهاب سوم بیماری کاهش یافته به نحو مقتضی نسبت به اعطای مرخصی به پرسنل غیر شاغل در بخش‌های کرونا اقدام گردد که در صورت بروز احتمالی پیک زمستانه همکاران تجدید قوا کرده باشند.

ضروری است رابط دانشگاه با تماس مستمر با مدیران معرفی شده در ستاد وزارتخانه هرگونه مشکل احتمالی را پیگیری و در صورت عدم تحقق از طریق رئیس دانشگاه با معاونین توسعه و بهداشت وزارتخانه منعکس نمایند.

اینجانب کماکان مسئول اصلی حسن اجرای طرح را رئیس دانشگاه می دانم و نظارت مستمر رؤسای دانشگاه‌ها بر مراحل مختلف نظارت، مراقبت و حمایت از مسئولیت‌های اصلی آنها در ایام بیماری است.

ویروس کووید ۱۹ پیچیدگی‌های خاص و رفتار غیر قابل پیش بینی دارد. هوشمندی و دقت مستمر عزیزان می‌تواند از بروز هرگونه خیز زمستانی جلوگیری و بی دقتی و عدم نظارت کافی نیز می‌تواند با التهاب نفس گیر جدیدی روبریمان کند.

۵۱۰۹۷۸۲

 

 

منبع:  تبریز   من

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.