به گزارش تبریز ما، صبح روز جمعه ۲۵ آذرماه بود که «قطار- تبریز»، تیتر اخبار تمامی خبرگزاریها و رسانهها شد؛ این اخبار از برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان در محور سمنان- دامغان حکایت داشت، حادثهای که به دنبال آن در آذربایجانشرقی عزای عمومی اعلام شد.
در این حادثه جانسوز، چهار واگن از ریل خارج شده و دو واگن دچار حریق شده بود و ۴۸ تن از زوار رضوی در نیمهی راه زیارت، بیآنکه در میان واگنهای قطار راه نجاتی بیابند، در عرض چندین ساعت، پیکرهایشان سوخته بود! عدهی کثیری نیز در نتیجهی این حادثه مصدوم شدند.
میرحسن موسوی، مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی در ساعات اولیه حادثه در گفتوگو با ایسنا خبر داده بود که تنها دو واگن از قطار «تبریز-مشهد» در حادثه سمنان آسیب دیده است؛ وی با ارائه توضیحاتی در خصوص آسیب دیدن قطار تبریز- مشهد گفته بود: این قطار روز گذشته(چهارم آذرماه) ساعت ۱۱:۵۰ از تبریز به مقصد مشهد حرکت کرده بود که امروز حوالی ساعت ۸ صبح در مسیر بین سمنان-دامغان، قطار سمنان- مشهد با این قطار برخورد کرده است.
بعد از این حادثه، رییس جمهور به معاون اول رئیس جمهور دستور بررسی و اعلام دلایل وقوع سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان و معرفی مقصران این حاثه تلخ را اعلام میکند و سپس کمیتهای برای رسیدگی به این سانحه توسط معاون اول رییس جهور تشکیل میشود.
استاندار وقت آذربایجان شرقی نیز چند روز پس از حادثه با ابراز تاسف از حادثه جانگداز قطار تبریز-مشهد، گفت: پیکر ۴۳ نفر از جانباختگان استان را به خانوادههای آنان تحویل داده و پنج هم استانی را نیز بهناچار به خانوادههایشان مفقودی اعلام کردیم.
نمیتوان اشکالاتی که درسیستم کنترل پیش از این حادثه وجود داشته را نیز نادیده گرفت!
رئیس سابق کمیسیون سوانح راهاهن نیز ۹ روز پس از حادثه بیان کرد که هر چند خطای انسانی به عنوان اصلیترین عامل در حادثه برخورد دو قطار با یکدیگر شناسایی شده، اما نمیتوان اشکالاتی که درسیستم کنترل پیش از این حادثه وجود داشته را نیز نادیده گرفت.
غضنفر فولادی گفت: در طول روزهایی که از این حادثه گذشته اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته که متاسفانه بسیاری از آنها غیرکارشناسی و بدون داشتن اطلاعاتی دقیق از این اتفاق بوده است. اینکه تصور کنیم با صرف داشتن اطلاعات کلی میتوان اظهار نظر قطعی در این زمینه داشت، خود خطایی بزرگ است که ذهن جامعه را بدون در نظر گرفتن جزئیات به خود مشغول میکند.
وی درباره ارزیابیهای انجام شده از این حادثه، با بیان اینکه قطعا نتیجه نهایی دراین حوزه پس از آن مشخص خواهد شد که به طور دقیق جزئیات گزارشهای عاملهای انسانی و سیستم کنترل قطارها مورد مطالعه قرار گیرد، خواسته بود تا کارشناسان فعال در این حوزه نظر خود را ارائه کنند.
رئیس سابق کمیسیون سوانح راهآهن با بیان اینکه این حادثه ریشه در دو اشکال موجود در زیربنا و بهرهبرداری راهآهن داشته، در این راستا قطعا نقش عامل انسانی در این اتفاق غیرقابل کتمان است و تصمیمهای غلطی که این افراد گرفتهاند باعث به وجود آمدن این حادثه و کشته شدن نزدیک به ۵۰ تن شده است.
فولادی گفت: در این بین نمیتوان نقش سیستم اتوماتیک کنترل قطار را نیز نادیده گرفت. وقتی مشخص میشود این سیستم پیش از این ایرادهایی داشته و اخطارهایی داده است که واقعی نبودهاند. این امر باعث به وجود آمدن نوعی بی تفاوتی در نیروی انسانی شده است.
به گفته وی وقتی نیروی انسانی چندبار با این اخطار روبرو میشود و در عمل اتفاقی نمیافتد، در زمان حادثه نیز نسبت به این اخطار بی تفاوت بوده و این حادثه تلخ را رقم میزند. این در شرایطی است که وقتی اخطار رسمی سیستم حاکی از قرار داشتن یک وسیله حمل و نقل دیگر در مسیر بلاک راهآهن بوده قطعا باید تنها دستور توقف قطار دوم باشد.
نمیتوان عامل انسانی را دلیل قطعی حادثه قطار سمنان عنوان کرد
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز ۱۱ روز پس از حادثه بیان کرد: نمیتوان بطور قطعی عامل انسانی را دلیل حادثه قطار سمنان اعلام کرد چرا که علل دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق فنی قرار گیرد.
صدیف بدری با اشاره به حضور وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل شرکت راهآهن در جلسه کمیسیون عمران، افزود: در این جلسه وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی همچنین کمیسیون عالی عوامل راه آهن کشور و کمیته بررسی کننده کمیسیون عمران به صورت مجزا گزارشهای خود را از علل حادثه قطار سمنان تشریح کردند.
نماینده مردم اردبیل با بیان اینکه نمایندگان استانهای آذربایجان شرقی و غربی نیز در این جلسه حضور داشتند، گفت: عوامل مختلفی نظیر عمر واگنها، تجهیزات واگنها، ضوابط ایمنی راهآهن، مباحث مدیرتی، عوامل انسانی و سیستم الکترونیکی قطار و نقش آنها در این حادثه از جمله عوامل موثری است که نیازمند بررسیهای فنی دقیق و قضایی است و نمیتوان عامل انسانی را دلیل قطعی اصلی این حادثه اعلام کرد.
معلوم نشد مقصران حادثه قطار تبریز-مشهد چه کسانی هستند ؟
حجتالاسلام سید محمدعلی آلهاشم در نماز جمعه هفته پیش تبریز با اشاره به سالگرد حادثهی قطار تبریز- مشهد گفت: جانباختگان این حادثه، راهی زیارت امام رضا (ع) بودند که با قصور و اشتباه افرادی که بالاخره معلوم نشد، چه کسانی هستند، جان خود را از دست دادند.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید توجه ویژهای نسبت به حادثهی قطار تبریز – مشهد داشته باشند و به منظور به نتیجه رساندن و معلوم شدن مقصران این حادثه دست از پیگیری برندارند.
منتظرند خسته شویم تا پرونده قطار تبریز-مشهد بدون پیگیری، مختومه شود!
یعقوب عیوضی عدلی، یکی از داغدیدگان این حادثه است که همسر خود(معصومه علیشاهی) را در حادثه قطار “تبریز-مشهد” از دست داده، با بیان اینکه حادثهی قطار تبریز-مشهد برای ما ضایعهای دردآور و غیرقابل فراموش کردن است، گفت: یکسال پیش شعبهای در دادگستری استان تشکیل شد تا داغدیدگان حادثه قطار تبریز-مشهد بتوانند شکایات خود را بطور نیابتی پیگیری کنند، یک سال از این ماجرا میگذرد و هنوز هم مشخص نیست که پرونده به کجا رسیده! و تاکنون نیز هیچ جوابی در این مورد به ما ندادهاند و پرونده را در حالت مبهم نگهداشتهاند.
وی با بیان اینکه این پرونده باید در سمنان تشکیل میشد اما بطور نیابتی، شکایت شکات در شعبه دو دادگستری تبریز انجام شد، گفت: ظاهرا زمانی که این پرونده به دادگستری سمنان رسید، اعلام کردند که این پرونده در حیطه وظایف ما نیست! از اینرو دادستان سمنان پرونده را به دادگستری تهران ارجاع داد.
وی از تعیین یک وکیل در راستای پیگیری شکایت خود خبر داد و گفت: وکیلی هم که تعیین کرده بودیم در نیمه راه رفع مسئولیت کرد و پرونده شکایت ما در مورد قطار تبریز-مشهد، تاکنون بدون بررسی مانده است!
حتی در یک تصادف جزئی هم به این سادگیها از قضیه رد نمیشوند
این داغدیدهی حادثه قطار تبریز-مشهد با بیان اینکه تاکنون ریالی در این راستا دریافت نکردهام، گفت: برای دریافت دیه ابتدا باید پرونده شکایتمان دادگاهی شده و مورد رسیدگی قرار گیرد تا سپس بتوانیم نسبت بدین گونه مسایل اقدام کنیم. حتی در یک تصادف جزئی هم به این سادگیها از قضیه رد نمیشوند، باید دادگاه تشکیل شود تا سپس بقیه موارد پیگیری شود!
وی گفت: ما از همان ابتدای حادثه بر روند پیگیری پرونده تاکید داشتیم تا قضایا روشن شود، اما مسئولان ذیربط تاکید داشتند که خونبها را بگیریم! چرا که در حین گرفتن دیه نیز بیتردید از ما امضایی مبنی بر پسگیری شکایت، خواهند گرفت. از موضوع دیه به عنوان گروکشی استفاده میکنند تا شکایات پس گرفته شود، در صورتیکه تا قضیه معلوم نشود ما در این راستا اقدام نخواهیم کرد.
وی بیان کرد: ما فقط به دنبال آنیم که بدانیم چرا این اتفاق افتاد و آیا در آینده دوباره اتفاقی میافتد یا خیر؟ اگر قانون به ما پاسخ دهد و روشن شود که حقایق قضیه چه بوده، ما نیز بعد از دریافت پاسخ، موارد دیگری چون “دیه ” را پی خواهیم گرفت، اما مطرح کردن خونبها بدون اعلام حقایق و پاسخ روشن، کار درستی نیست! چرا که جان این افراد برای غرامت از دست نرفت! ما تنها یک جواب قانع کننده از مسئولان امر میخواهیم.
عیوضی عدلی با اشاره به عمق حادثهی قطار تبریز-مشهد، ابراز کرد: حتی یک بار هم اعلام نشد که پروندهای که تشکیل دادهایم به کجا رسیده؟ ظاهراً پرونده شکایت ما بدون کوچکترین بررسی، به شعبه ۸ تخلفات اداری تهران تحویل داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه سالگرد این عزیزان بوده و با گذشت یک سال از این حادثه، خداوند متعال صبر عنایت کرده تا بتوانیم این درد را تحمل کنیم؛ در سالهای اخیر چندین حادثه چون پلاسکو، معدن و… نیز رخ داده است. حتی از یک تصادف ساده هم به راحت نمیگذرند ما چگونه از این همه درد جانسوز بدون دریافت پاسخی قانعکننده، بگذریم.
وی با تاکید بر اینکه راضی نیستیم کسی به خاطر ما اذیت شود، افزود: نه بنده و نه همسر مرحومهام هیچکدام چنین روحیهای نداشتهایم اما از مسئولان خواستاریم تا به صورت شفاف بیان کنند که چگونه شد این حادثه رخ داد؟ ما فقط میخواهیم واقعیت را بدانیم.
وی با اشاره به صحبتهای خود با معاون وزیر، استاندار و… تاکید کرد: تا زمانی که مشکل برجسته بود و مردم نسبت به آن حساسیت داشتند مسئولان نیز رفت و آمد میکردند، اما بعد از چندین روز روال عوض شد.
وی گفت: تصور میکردند که اگر غرامت دهند، درنتیجه مسائل حادثهدیدگان نیز حل میشود؛ در صورتی که شاید برخی به خاطر فشارهای اقتصادی در این راستا پیشقدم شده و از شکایت خود صرف نظر کنند، اما ما هرگز دنبال چنین چیزی نیستیم.
وی با بیان اینکه حداقل مسئولان امر بگویند که واقعیت ماجرا چه بود، افزود: مسئولان نسبت به ابتداییترین خواسته ما که بررسی پروندههای شکایت بود هم بیتوجهی کردند از اینرو ما چه انتظاری میتوانیم از آنان داشته باشیم! گویی که چنین اتفاقی اصلا رخ نداده است، منتظرند خسته شویم تا پرونده بدون پیگیری، مختومه شود.
یک سال تمام با اشک و دلهره زندگی کردم
علی عبدپروردگار نیز دیگر داغدیدهی این حادثهی دردناک است که همسر و فرزند خود (عاطفه حسینپور کاشیپز و رضا عبدپرودگار) را از دست داده، وی در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: یک سال تمام با اشک و دلهره زندگی کردم، برایم تحمل این درد بسیار سخت بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغی بابت غرامت را دریافت کردهاید یا نه؟ از تلاش و دوندگی یک ساله برای دریافت دیه همسرش خبر داد و گفت: در نهایت بعد از یک سال دوندگی و زحمت، خونبهای همسرم جمعه شب توسط راه آهن داده شد.
این داغدیده با بیان اینکه دیه فرزندم نیز آماده است و هر وقت بخواهیم میتوانیم دریافت کنیم، گفت: در همان ابتدای حادثه در این راستا شکایت خود را در دادگستری تنظیم کردیم، اما مورد رسیدگی واقع نشد؛ برای گرفتن وکیل هم هزینهی فراوانی کرده و به تهران عزیمت کردیم، اما اعلام کردند که منتظر باشید تا موارد را پیگیری کرده و دعوتتان کنیم، در حالی که هیچ خبری در این خصوص نشد تا معلوم شود مقصر اصلی حادثه چه کسی است!
وی با بیان اینکه با این قضیه هرگز نتوانستم کنار بیایم، افزود: مسئولان نیز صرفا چند روز اول حادثه آمدند اما بعد فراموش کردند، انگار که هیچ عزیزی را از دست ندادهایم؛ اکنون یکسال از حادثه “قطارتبریز-مشهد” که به واسطه آن ۴۸ نفر عزیزانمان فوت شدند گذشته است، از دید مسئولان انگار اتفاقی نیفتاده و عزیزانی فوت نشدهاند!
عبدپرودگار افزود: در ایام نخست حادثه، شهردار وقت تبریز در وادی رحمت اعلام کرد که به هر یک از حادثهدیدگان دو عدد قبر داده شود، بیست روز بعد از ماجرا به ملاقات آقای احد فلاحی رفته و ماجرا را تعریف کردیم اما در پاسخ گفت که، آقای دکتر نجفی این حرف را گفته بودند پس از ایشان بگیرید.
وی گفت: از تمامی مسئولان گلایه دارم! به گونهای با ماجرا برخورد کردند که گویی عزیزی را از دست ندادهایم، همگی وعدهی حل مسایل را دادند اما در نهایت چیزی ندیدیم. عصر جمعه این هفته نیز در حالی مراسم سالگرد برای عزیزانم میگیرم که پاسخ روشنی دریافت نکردهام که آیا گناه بر سر همسر و فرزندم بود یا راه آهن و یا قطار و…!
وی با اشاره به ماجرای تحویل اجساد و با تاکید بر اینکه در مقبرهی عزیزانم به جای پیکرشان، سنگ گذاشته شد، افزود: پیکر فرزندم پیدا نشد و برای همسرم هم صرفا بقایایی شبیه زغال و سنگ در مقبره گذاشته شد و جنازه ساختگی بود.
این داغدیده حادثه قطار تبریز-مشهد با تاکید بر اینکه با امضای وزیر جدید غرامت بانوان هم در روزهای اخیر پرداخت شد، گفت: برای دیه فرزندم که ۲۱۰ میلیون تومان است، ۱۹۰میلیون تومان میدهند چرا که ۲۰ میلیون آن را بیمه پارسیان به علت عدم تشکیل دادگاه دریافت میکند! و چون مبلغ غرامت را قبل از حکم دادگاه میدهند از اینرو بیمه پارسیان ۲۰ میلیون از غرامت را میگیرد. غرامت فرزندم را هنوز دریافت نکرده و منتظر بودم تا دادگاه تشکیل شود که تشکیل نشد.
وی گفت: از مسئولان تقاضا داشتیم که به امور ما رسیدگی کنند که رسیدگی نکردند، دیگر چه انتظاری میتوانم از مسئولان داشته باشم؟ از هیچکدام از مسئولان راضی نیستم.
نخستین سالگرد درگذشت جانباختگان حادثه قطار “تبریز-مشهد” برگزار میشود
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز از برگزاری نخستین سالگرد درگذشت جانباختگان حادثه قطار “تبریز-مشهد” خبر داد و گفت: این مراسم یادبود در حسینیه اعظم شهداء وادی رحمت برگزار خواهد شد.
احد فلاحی در این خصوص اظهار کرد: طبق تصمیم اعضاء ستاد برگزاری نخستین مراسم یادمان سالروز درگذشت جانباختگان حادثه قطار تبریز- مشهد، مراسم سالگرد این زائران روز پنجشنبه نهم آذر ماه ۹۶ از ساعت ۶ تا ۸ با سخنرانی یکی از روحانیون برجسته کشوری و مداحی حاج مهدی خادم آذریان و حضور مقامات بلند پایه کشوری و لشکری در حسینیه اعظم گلزار شهدای وادی رحمت برگزار خواهد شد.
طبق گفته روابط عمومی اداره کل راه آهن آذربایجانشرقی، مدیرکل و مسئولان این اداره کل نیز در این راستا در مراسم سالگرد تمامی داغدیگان حادثه قطار تبریز-مشهد حضور مییابند تا از نزدیک همدردی خود را با این خانوادههای داغدیده اعلام کنند.
بر اساس این گزارش، “حادثهی برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان در محور سمنان- دامغان، پنجم آذرماه را به صفحهای غمانگیز در کتاب تاریخ آذربایجانشرقی بدل کرد و مردم آذربایجان هرگز این روز پر از درد را فراموش نخواهند کرد!
———————
ایسنا