حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

یادداشت/ پاکبانان را در این روزهای آلوده هوای شهرمان دریابیم

شناسه : 9817 20 دسامبر 2017 - 6:36 217 بازدید

[ad_1] تبریز ما: طی هفته ای که گذشت اکثر قریب به اتفاق گروه های تلگرامی خبرهای تعطیلی مدارس منتشر کردند که کلیه مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل است و گاها اوضاع چنان وخیم شد که پیشنهادی نیز مبنی بر تعطیلی ادارات مطرح شد. در این میان چیزی که کاملا […]

یادداشت/ پاکبانان را در این روزهای آلوده هوای شهرمان دریابیم
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: طی هفته ای که گذشت اکثر قریب به اتفاق گروه های تلگرامی خبرهای تعطیلی مدارس منتشر کردند که کلیه مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل است و گاها اوضاع چنان وخیم شد که پیشنهادی نیز مبنی بر تعطیلی ادارات مطرح شد.

در این میان چیزی که کاملا مبرهن بود و به راحتی می شد در چهره شهر در اوج آلودگی دید، انسان های شریفی بودند که از ساعت 5 صبح مشغول بکار شده اند و در راستای جمع و دفع زباله و رفت و روب معابر و تجهیزات شهری در راستای کاهش آلودگی در این هوای آلوده شهر نفس کشیدند و سعی کردند تا لااقل فضای شهری را تمیز نگه دارند و در این بین ما گاها با بی توجهی به فداکاری و وجدان کاری آنان با استفاده از وسایل حمل و نقل خودمان و بدتر از آن با عدم رعایت نظافت شهری کار آنان را سخت تر کردیم.

طی هفته گذشته مطمنا با کمی برخورد منصفانه در استفاده از حمل و نقل شهری و رعایت نکات نظافت شهری بیشتر از این می توانستیم در این هوای آلوده، باری از دوش پارکبان که قشری مظلوم و پرکار جامعه محسوب می شوند، برداریم و آنان را زودتر از فضای آزاد شهری آلوده برهانیم.

یکی از آموزش‌هایی که از کودکی به کودکان این مرز و بوم ارائه می‌شود، این است که شهر خود را مثل خانه خود بدانیم و چنان در بهداشت مادی و معنوی شهر بکوشیم که در محیط خانه تلاش می‌کنیم؛ هر چند با وجود تلاش بسیار برای جا انداختن فرهنگ توجه به پاکیزگی شهر در طی سال های گذشته این فرهنگ تا حدودی نهادینه شده است اما هستیم تعدادی هرچند اندک که به مفهوم آن نمی‌اندیشیم یا اگر فکر کرده‌ ایم آن را به کار نمی‌بندیم و این کارمان باعث چندین برابر شدن فعالیت های قشر زحمت کش پاکبان علی الخصوص در وضعیت کنونی آلودگی شدید هوا می شود.

یکی از شاخص‌های زیبایی شهر، پاک بودن شهر از آلاینده‌های مختلف است. مطمنا، برخلاف سایر شاخص‌های زیبایی و به طور کلی دیگر مسئولیت‌های شهری، جلوگیری از ایجاد زباله و حفظ سلامت محیط زیست، کاری نیست که بشود تنها آن را به دوش متولی این امر یعنی شهرداری‌ها گذاشت. در این مورد، تک‌ تک شهروندان شهر مسئول تلقی می‌شوند .

در مورد آلاینده‌ها این خود شهروندان هستند که می‌توانند کنترل امر را بر عهده بگیرند . از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و زباله‌های کمتری تولید کنند و زباله های تولیدی را در فضای شهری رها نکنند و با این کار کمک بزرگی به پاکبانان شریف کنند.

هر یک از ما، روزانه مقادیر عظیمی زباله تولید می‌کنیم، از بطری‌های آب معدنی گرفته تا آلودگی صوتی و آلودگی هوا در نتیجه استفاده از وسایل حمل‌ و نقل خصوصی که در صورت کنترل آنها قطعا با آرامش و آسایش بیشتری در شهر زندگی خواهیم کرد. شهری که نه تنها بر کیفیت زندگی ما تاثیرگذار است بلکه می‌تواند بر کمیت آن نیز تعیین‌کننده باشد و بر طول عمر ما بیفزاید یا از آن بکاهد.

روزانه در تمامی فصل ها چه گرم و چه سرد، فعالیت پاکبانان از صبح زود در سطح شهر تبریز کاملا مشهود است. با اقدام کارهای کوچک ولی مهم در زمینه حفظ نظافت شهری بیایید در این هوای آلوده زمستانی باری از دوش آنان برداریم لااقل اگر نمی توانیم از میزان الودگی هوا بکاهیم ، با رعایت نکاتی می توانیم پاکبانان را زودتر از آلودگی فضای بیرون شهری خلاصی دهیم و این گونه منت دار فعالیت های آنان باشیم.

نگارنده: مهدیه فرج زاده

 

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.