حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

گیاهان شهری هوای پکن را تصفیه می کنند

شناسه : 10853 16 ژانویه 2018 - 6:15 219 بازدید

تبریز ما: ممکن است لاله درختی چین را صرفا گیاهی زینتی تصور کنیم، اما تحقیقات اخیر تاثیر این گیاه در پاکسازی دود غلیظ و بدنام پکن را نمایان کرد. اگر سفری به چین داشته باشید، ممکن است ابتدا به دلیل هوای آلوده سعی در ترک سریع آنجا داشته باشید. ترکیبی از جغرافی محل، صنعتی سالخورده […]

گیاهان شهری هوای پکن را تصفیه می کنند
پ
پ


تبریز ما: ممکن است لاله درختی چین را صرفا گیاهی زینتی تصور کنیم، اما تحقیقات اخیر تاثیر این گیاه در پاکسازی دود غلیظ و بدنام پکن را نمایان کرد.

اگر سفری به چین داشته باشید، ممکن است ابتدا به دلیل هوای آلوده سعی در ترک سریع آنجا داشته باشید. ترکیبی از جغرافی محل، صنعتی سالخورده و جمعیت بالا مشکل دود غلیظ در پکن، همانند سایر کلانشهرهای کشور چینرا به موضوعی عادی تبدیل کرده است.

راه حل این مشکل علاوه بر داشتن هزینه بالا نیازمند تغییرات اساسی در زیرساخت ها می باشد، اما تحقیقات اخیر نشان داد گیاه شناسان می توانند پکن و سایر شهرها با هوای آلوده را در حل این معضل کمک کنند. 

شاید داستان های ناسا درمورد تحقیقات گیاهان آگارتمانی برای پاکسازی هوا را شنیده باشید. این موضوع نیز همانند آن، منتهی با تاکید بر ساختن گیاهان خارج از فضای خانه برای پاکسازی هوا می باشد.

مطالعات بر این موضوع که در پارک جنگلی المپیک پکن صورت گرفت. پارک جنگلی 6.8 کیلومتر مربع وسعت دارد و گونه غالب گیاهی آن نوعی سرو چینی و لاله درختی چینی می باشد. این پارک برای برگزاری المپیک 2008 ایجاد شده بود و پوشش گیاهان زینتی آن به همین دلیل است. محققان برای بررسی تاثیر این گیاهان در کاهش آلودگی هوا جریان حرکت ذرات موجود در هوای اطراف پارک را بررسی کردند.

آنها با نصب سنسورها در ارتفاعات مختلف 1.5 تا 5.5 متری ذرات ریز و درشت هوا را هر دقیقه و وضعیت هوا را هر نیم ساعت به مدت چند سال ثبت کردند.  با این روش محققان موفق شدند الگوی آلودگی روزانه و فصلی را ثبت و مورد بررسی قرار دهند.

نتیجه تحقیقات آنها نشان داد که به طور عموم، سمت درختانی که پشت به باد است آلودگی کمتری نسبت به سمت رو به باد درختان داشت و این بدان معناست که درختان مانعی در مقابل حرکت هوای آلوده هستند و در ارتفاع 2.5 متری مقاومت بیشتری در مقابل جریان هوای آلوده داشته اند.

اندازه ذرات این ارتفاع به اندازه ای کوچک هستند که به بخش های داخلی ریه های انسان نفوذ کنند. دولت چین در برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا مصمم است و سال پیش آغاز برنامه ریزی ها برای شهر جنگلی در جنوب را اعلام کرد.  اگر تحقیقات بتواند کشت گیاهان را برای کاهش آلودگی هوا بهینه سازی کند، احتمالاً آینده شهرها بیشتر از شهرهای خشک صنعتی شبیه شهرهای جنگلی قابل زندگی خواهد بود.
ترجمه: مالک عباسی نهاری
botany.one

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.