حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

گردش مالی بازار تاریخی تبریز کمتر از ۱۰ درصد پیشینه آن است

شناسه : 10622 10 ژانویه 2018 - 6:39 161 بازدید

[ad_1] تبریز ما: شهردار منطقه ۸ تبریز، با بیان اینکه هم‌اکنون گردش مالی بازرگانی و تجاری بازار تاریخی تبریز کمتر از ۱۰ درصد پیشینه آن است، افزود: تلاش می شود پیشینه تجاری و بازرگانی این بازار تاریخی با رسیدگی به کالبد فیزیکی و حذف زواید بصری موجود در آن احیا شود. به گزارش تبریز ما […]

گردش مالی بازار تاریخی تبریز کمتر از ۱۰ درصد پیشینه آن است
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: شهردار منطقه ۸ تبریز، با بیان اینکه هم‌اکنون گردش مالی بازرگانی و تجاری بازار تاریخی تبریز کمتر از ۱۰ درصد پیشینه آن است، افزود: تلاش می شود پیشینه تجاری و بازرگانی این بازار تاریخی با رسیدگی به کالبد فیزیکی و حذف زواید بصری موجود در آن احیا شود.

به گزارش تبریز ما به نقل از شهرداری منطقه ۸ تبریز، محبوب تیزپاز، افزود: به منظور آماده سازی بازار تبریز برای گردشگران در رویداد ۲۰۱۸ حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال برای مرمت و جداره سازی راسته قدیم بازار این کلان شهر هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با صرف این میزان اعتبار ۹۵ درصد جداره راسته قدیم بازار و ۷۰ درصد عملیات کف سازی این بازار اجرا شده است.

شهردار منطقه ۸ تبریز، اظهار کرد: مرحله اول طرح مرمت و جداره سازی راسته قدیم بازار (صادقیه) به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع از چند ماه پیش آغاز و تکمیل شده و ۲۰۰ متر مربع نیز به زودی به بهره برداری می رسد.

تیزپاز یادآوری کرد: کف سازی یک هزار و ۴۰۰ متر مربع از این بازار تمام شده و ۳۵۰ متر مربع نیز در حال اجراست.

وی با بیان اینکه قرارداد کف سازی و جداره سازی کل بازار تاریخی تبریز با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال منعقد شده است، یادآوری کرد: از این میزان اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای کف سازی، مرمت و جداره سازی راسته قدیم بازار تخصیص یافته است.

شهردار منطقه ۸ تبریز، گفت: کف‌سازی، اجرای انشعابات زیرزمینی، مرمت و جداره سازی سقف و دیواره های راسته قدیم بازار با تائید کارشناسان میراث فرهنگی اجرا شده ‌است.

تیزپاز هدف از اجرای این طرح را احیای بازار تاریخی تبریز برای رویداد تبریز ۲۰۱۸، آماده سازی بازار برای پذیرایی از میهمانان و گردشگران و احیای پیشینه تجاری و بازرگانی تبریز اعلام کرد.

وی از دستگاه های خدمات رسان خواست تا نسبت به ساماندهی و دفن تاسیسات موجود در بازار تاریخی تبریز در زیر زمین اقدام کنند تا کف سازی این بازار احیا شود.

شهردار منطقه ۸ تبریز، با بیان اینکه هم اکنون کف این بازار آسفالت است، ادامه داد: آسفالت کف این بازار موجب شده تا رطوبت به جداره ها و سپس به طاق بازار نفوذ کند.

تیزپاز گفت: با توجه به اینکه ملات استفاده شده در دیوارها از جنس ساروج بوده و ملات سقف آهکی و کچی است نفوذ رطوبت به دیوارها تاثیر زیادی نداشته ولی با پیش روی به سقف رطوبت طاق کل بازار را تهدید می کند و برای جلوگیری از آن باید برای کف بازار به جای آسفالت از مصالح نفوذ پذیر برای تبادل رطوبت استفاده شود.

بازار تاریخی تبریز از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان بوده و دارای حدود یک کیلومتر مربع وسعت داشته و در مرداد سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده و پیش‌تر به جهت قرارگرفتن تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از این شهر، از رونق بسیار خوبی برخوردار بود.

 راسته قدیم بازار (صادقیه) در بخش شمالی بازار بزرگ تاریخی تبریز واقع شده و از تیمچه ها، دالان ها و مساجد مختلفی تشکیل است.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.