ایران خودرو و سایپا قرار بود، از صبح امروز فروش فوری محصولاتشان را ۵ درصد زیر قیمت بازار هفته اول بهمن ماه آغاز کنند، اما بررسیها نشان میدهد که قیمتهای اعلام شده بسیار بالاتر از قیمت بازار خودرو در هفته اول بهمن است، به طوری که به نظر میرسد این قیمتها تا حدی بر مبنای نرخ فعلی خودرو در بازار آزاد تعیین شده است.
امروز شرکت ایران خودرو قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را در فروش فوری ۷۲ میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در ۷ بهمن ماه در بازار آزاد ۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در اول بهمن ماه ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
همچنین قیمت پژو ۲۰۶ مدل V8 در فروش امروز ایران خودرو ۸۵٫۵ میلیون تومان اعلام شده در حالی که این خودرو در ۷ بهمن ماه با قیمت ۷۳٫۵ میلیون تومان و در اول بهمن ماه با قیمت ۷۲٫۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است.
در مورد پژو ۲۰۷ دنده دستی نیز باید به قیمتگذاری ۹۴٫۵ میلیون تومانی ایران خودرو در فروش فوری امروز اشاره کنیم در حالی که این خودرو در ۷ بهمن ماه با قیمت ۹۱٫۵ میلیون تومان در بازار معامله شده است.
ایران خودرو در بخشنامه امروز، قیمت پژو ۴۰۵ مدل GLX را ۷۲ میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو ۷ بهمن ماه در بازار ۵۸٫۵ میلیون تومان بوده است.
مدل دوگانهسوز این خودرو نیز امروز از سوی ایران خودرو ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده که باید به نرخ ۶۰ میلیون تومانی آن در بازار طی هفته اول بهمن ماه اشاره کنیم.
ایران خودرو امروز قیمت فروش فوری پژو پارس سال را ۸۱ میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در ۷ بهمن ماه معادل ۷۲ میلیون تومان و در اول بهمن ماه ۷۱٫۵ میلیون تومان بوده است.
پژو پارس دوگانهسوز نیز امروز از سوی ایران خودرو با قیمت ۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده در حالی که قیمت این خودرو در دهه اول بهمن ماه ۷۳٫۵ میلیون تومان بوده است.
پژو پارس LX نیز امروز با قیمت ۹۴٫۵ میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده در حالی که قیمت این خودرو در هفته اول بهمن ماه ۸۲ میلیون تومان در بازار بوده است.
در مورد سمند LX نیز باید به قیمتگذاری ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی این خودرو در فروش فوری امروز ایران خودرو اشاره کنیم. قیمت این خودرو طی هفته اول بهمن ماه در بازار ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. سمندEF7 پایه گازسوز نیز در هفته اول بهمن ماه با قیمت ۶۴٫۵ میلیون تومان در بازار معامله شده اما ایران خودرو امروز این محصول را با قیمت ۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کرده است.
رانا الایکس نیز امروز با قیمت ۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده که قیمت این خودرو نیز در هفته اول بهمن ماه در بازار ۶۲ میلیون تومان بوده است.
قیمتگذاری محصولات سایپا نیز در فروش فوری امروز طوری صورت گرفته که در برخی موارد از نرخ بازار خودرو در هفته اول بهمن ماه بالاتر است و در برخی موارد نیز هم قیمت بازار دهه اول بهمن تعیین شده است.
بر این اساس، قیمت تیبا SX امروز از سوی سایپا ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه با قیمت ۴۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در بازار معامله شده است. سایپا ۱۳۱ نیز امروز از سوی سایپا ۳۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده که هم قیمت این خودرو در بازار هفته اول بهمن ماه است.
قیمت سایپا ۱۵۱ نیز در فروش فوری امروز سایپا ۳۷ میلیون تومان تعیین شده در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.
در مورد ساینا هم باید به قیمتگذاری ۴۷ میلیون تومانی این خودرو در فروش فوری امروز سایپا اشاره کنیم و بگوییم که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار ۴۵٫۵ میلیون تومان معامله شده است. هر چند قرار بود در فروش فوری امروز محصولات سایپا، کوئیک نیز عرضه شود، اما نام این خودرو در فروش امروز سایپا وجود ندارد.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این مورد میگوید: قیمتگذاری خودروها در فروش فوری امروز سایپا و ایران خودرو بر اساس قیمت امروز بازار صورت گرفته و علیرغم اعلام قبلی، بر مبنای حاشیه بازار دهه اول بهمن ماه اتفاق نیفتاده است.
وی معتقد است: نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان باعث شده تا قیمتگذاری بر مبنای دلخواه توسط آنها صورت گیرد و قیمتهای بالایی برای فروش فوری محصولات دو شرکت خودروساز تعیین شود.
مؤتمنی میگوید: فروش فوری بخشی از محصولات خودروسازان لازمه تنظیم بازار خودرو است اما با این حال مشخص نیست چرا تا الان این اتفاق صورت نگرفته و اصولاً اگر قرار است خودروها بر مبنای قیمت دهه اول بهمن ماه عرضه شوند، چرا این فروش در همان زمان یعنی ابتدای بهمن ماه صورت نگرفته و به پایان این ماه موکول شده است.
تکمیل ظرفیت پیشفروش فوری پراید در ۴۵ دقیقه!
خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است: پیشفروش فوری پراید تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز فروش به پایان رسیده است.
در حالی که امروز سایپا از ساعت ۱۰ صبح پیشفروش اینترنتی دو مدل پراید را آغاز کرده بود، تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز فروش، ظرفیت پیشفروش این دو مدل خودرو در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز به پایان رسیده است.
فروش فوری ایران خودرو در عرض ۲۰ دقیقه به پایان رسید!

نجفی: افزایش قیمت خودرو به ۵ درصد حاشیه بازار استمرار روند مسئلهدار فعلی است
رییس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی گفت: بنا به تجارب و شناختی که دارم افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار، امکانی تازه برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب فعلی است.
محمدرضا نجفی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه «مبانی و روش افزایش قیمت کارخانهای خودرو به پنج درصد حاشیه بازار را اصولی و عادلانه نمیدانم» اظهار داشت: نظام قیمتگذاری بازار در شرایطی قابل پذیرش است که وضعیت رقابتی وجود داشته و عرضه و تقاضا با هم متوازن باشد. زمانی میشود قیمت بازار ملاک قرار گیرد که دست کم واردات ممکن باشد و محدودیتهای ثبتنام و خرید برداشته شود. در شرایط فعلی که هیچکدام از شرایط و لوازم بازار رقابتی فراهم نیست چنین روشی نیز قابل پذیرش نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کم و کیف قیمتگذاری خودرو در شیوه جدید را ناعادلانه و مبتنی بر رخدادهای نادرست گذشته میدانم. طی سنوات گذشته با هزینههای بار شده غیر اصولی و متورمی در قیمت تمام شده تولیدات خودرویی مواجه بودیم که نهایتاً این هزینهها بر مردم بار شد بیآنکه به فرآیندها و عوامل ناکارآمدی، پرهزینه و مشکلدار این صنعت توجه شود.
وی تاکید کرد: بنا به شناخت، تجارب و روندی که در محیط و محاط این صنعت مشاهده میکنم برداشت بنده آن است که متأسفانه نظام جدید قیمتگذاری خودرو نیز، صنعت و بازار خودروی کشور را به شرایط بهتری سوق نمیدهد و این صنعت همچنان در چرخه معیوب، هزینهساز و نابهرهور خود ادامه حیات خواهد داد و تغییر قابل توجهی در کیفیت، ایمنی، قیمت تمام شده، کم و کیف پاسخگویی به تقاضای بازار و خدمات پس از فروش را باعث نمیشود.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی متذکر شد: به نظر بنده افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار فرصت تازه ای است برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب قبلی. به این ترتیب، فرصتی به وجود میآید تا وضع موجود این صنعت به همین سبک و سیاق تداوم یابد تا همچنان شاهد چالشها و مشکلات در اشکال مختلف آن باشیم.
نجفی در پایان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم مشکلات صنعت خودرو پایان یابد، باید به سمت یک تحول اساسی در این صنعت برویم و با در نظر گرفتن نظرات و منافع تمامی ذینفعان کلیدی آن به خصوص قاطبه ملت ایران که مصرف کنندگان این محصولات هستند، طرحی برای خروج از بن بست موجود ارائه کنیم. وگرنه با به تأخیر انداختن بروز مشکلات این صنعت با روشهایی از جمله افزایش قیمتهای مستمر و عدم مدیریت راهبردی و جامع الاطراف آن، در آینده نه چندان دور با انباشت، پیچیدگی و مخاطرات روز افزون این صنعت مواجه شده و درمان آن سختتر خواهد شد.
منبع خبر «
آژانس خبری تبریز ما» است و
آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد (
28046 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره
0989142578922 پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه
آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.