حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

چاپ کتبی به خط بریل در حوزه‌ سلامت در تبریز

شناسه : 9305 04 دسامبر 2017 - 3:29 222 بازدید

[ad_1] شهرایرنیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تدوین و چاپ دو کتاب به خط بریل با عنوان‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای نخستین باردر تبریز خبر داد. به گزارش تبریز ما، «عباسعلی درستی»، با بیان این‌که کتاب‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای نخستین […]

چاپ کتبی به خط بریل در حوزه‌ سلامت در تبریز
پ
پ

[ad_1]


شهرایرنیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تدوین و چاپ دو کتاب به خط بریل با عنوان‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای نخستین باردر تبریز خبر داد.

به گزارش تبریز ما، «عباسعلی درستی»، با بیان این‌که کتاب‌های «خود مراقبتی» و «خطر سنجی قلبی، عروقی و سرطان» برای نخستین بار به خط بریل در تبریز به چاپ رسیده است، اظهار کرد: این کتاب‌ها در راستای رسالت سازمانی مرکز بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جهت ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان تهیه شده است.

وی با تأکید بر این‌که سازمان جهانی بهداشت ارتقای سطح سواد سلامت را جزو مولفه‌های تأثیرگذار در جامعه اعلام کرده است، افزود: با توجه به این‌که سیستم بهداشت و درمان متولی و تأمین‌کننده‌ی سلامت مردم در کشور بوده، از این‌رو چاپ بسته‌های آموزشی مختلف برای آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت مردم در حوزه‌ی سلامت و بهداشت مورد توجه این معاونت بوده است.
  
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که بسته‌های آموزشی باید مورد استفاده‌ی آحاد مردم قرار گیرد، گفت: با توجه به این‌که نابینایان نیز قشری از جامعه هستند، از این‌رو باید از بسته‌های آموزشی سلامت برخوردار شوند.
   
درستی با اشاره به این‌که ۵۰۰ هزار نفر دچار آسیب‌هایی نابینایی و قریب به ۱۵۰ هزار نفر در کشور نابینای مطلق هستند، افزود: با توجه به این‌که در مدارس و کتابخانه‌های کشور، بسته‌های سلامت جهت ارتقای سطح سواد افراد نابینا وجود نداشت، برهمین اساس آقای علیزاده با همکاری دفتر آموزش وزارتخانه این بسته‌ها را تحت عنوان کتاب‌های خود مراقبتی و خطرسنجی قلبی و سرطان به خط بریل به چاپ رسیده‌اند تا نابینایان از خدمات آن بهره‌مند شوند.
 
وی با بیان این‌که کتاب خود مراقبتی در پنج جلد و کتاب خطرسنجی قلبی و مغزی و سرطان در دو جلد با خط بریل برای افراد نابینا تنظیم شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که کتاب خود مراقبتی در قالب خود مراقبتی‌های فردی، اجتماعی و سازمانی اقشار مختلف جامعه را در حوزه‌ی سلامت توانمند می‌کند در نتیجه وجود این کتاب‌ها در جامعه برای افراد نابینا نیز الزامی است.

کارشناس مسئول آموزش بهداشت نیز در گفت‌وگو با سادس، با بیان این‌که برنامه‌های خود مراقبتی جزو پنجمین برنامه ملی طرح سلامت خود مراقبتی است، اظهار کرد: در این برنامه ما باید کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار گیرد اما قشر نابینای کشور در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است، از همین‌رو  طی پروسه‌ای در تیر ماه سال ۹۶، کتاب‌های اصلی سلامت را به خط بریل تبدیل کردیم تا مورد استفاده‌ی افراد نابینا قرار گیرد.

«توفیق علیزاده» با اشاره به این‌که ۱۰۰ نسخه از هرکدام از کتاب‌ها به خط بریل برای افراد نابینا آماده شده است، گفت: تاکنون چندین نسخه در مراکز کتابخانه‌ها و مدارس نابینایان استان ارسال شده و افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن خط بریل و هشت کلاس سواد باشند، می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

وی از چاپ کتاب‌های سلامت مختص نابینایان برای نخستین بار در تبریز خبر داد و گفت: با توجه به این‌که آمار روشندلان در آذربایجان‌شرقی برابر با سه هزار و ۵۹۳ نفر است، چاپ این کتاب‌ها می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح سواد سلامت نابینایان داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که این کتاب‌ها با همکاری کتابخانه مرکزی استان و معاونت بهداشت به چاپ رسیده است، گفت: با توجه به این‌که چاپ و صحافی این کتاب‌ها دشوار بوده از همین‌رو زمان طولانی برای چاپ آن لازم است و ما با استفاده از امکانات کتابخانه مرکزی تبریز، توانستیم کتاب‌های معمولی در حوزه‌ی سلامت را به خط بریل چاپ کنیم و هم‌اکنون نیز نسخه‌ای از این کتاب‌ها را به سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کنیم. 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.