حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

شورای اول را کاملا موفق می دانم! / باید بتوانیم به درستی عدد و رقم منتشر شده قسم بخوریم

شناسه : 9438 10 دسامبر 2017 - 3:22 300 بازدید

[ad_1] تبریز ما: هر چند محمدباقر بهشتی بیشتر از اینکه صبغه شورایی داشته باشد شخصیتی علمی و دانشگاهی است، اما حضور او در دوره اول شورای اسلامی شهر تبریز نقش تاثیرگذاری و بسزایی در نوع نگاه و نحوه سیاست گذاری این شورا به موضوع برنامه و بودجه شهرداری تبریز داشت. بهشتی در سال 1375مدرك دكترای […]

شورای اول را کاملا موفق می دانم! / باید بتوانیم به درستی عدد و رقم منتشر شده قسم بخوریم
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: هر چند محمدباقر بهشتی بیشتر از اینکه صبغه شورایی داشته باشد شخصیتی علمی و دانشگاهی است، اما حضور او در دوره اول شورای اسلامی شهر تبریز نقش تاثیرگذاری و بسزایی در نوع نگاه و نحوه سیاست گذاری این شورا به موضوع برنامه و بودجه شهرداری تبریز داشت.

بهشتی در سال 1375مدرك دكترای خود را در رشته توسعه اقتصادي از دانشگاه جيمزكوك – استراليا با موفقيت اخذ كرده‌ است.

وي از سال 1354 به عنوان عضو هيات علمي در گروه اقتصاد دانشكده علوم انساني و اجتماعي تبریز مشغول خدمت بوده است. از جمله مشاغل و سمتهاي وی می توان به ریاست سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي، معاون اداري ومالي دانشگاه تبریز، معاون آموزشي وتحصيلات تكميلي دانشگاه تبريز ، رئيس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه تبريز ، مدير گروه اقتصاد دانشگاه تبريز و رئيس دانشكده علوم انساني و اجتماعي دانشگاه تبريز اشاره کرد.

عضویت در شوراي شهري تبريز دوره اول تبریز ، هيات امناي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ، شوراي برنامه ريزي و توسعه آذربايجان شرقي، عضویت در شوراي تحقيقات سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجانشرقي از دیگر فعالیت های دکتر بهشتی می باشد.

وی دهها با انتشار و ارائه دهها مقاله علمی و چاپ چندین اثر از قبیل کتاب و مقاله در حوضه اقتصاد و توسعه از صاحبنظران اقتصاد بخصوص اقتصاد در منطقه آذربایجان می باشد.

به همراه آقای نقی فرشباف و خانم مهدیه فرج زاده مصاحبه یک ساعته ای با ایشان داشتیم. وی شروع کننده گفتگو از همان ورودمان به دفتر کارش در عمارت ساعت شهرداری تبریز بود:

 

محمد باقر بهشتی: روزنامه نگاری و خبرنگاری  از مهمترین و حساسترین شغل هاست. قوی ترین سیاستمداران و مدیران از خبرنگاران می ترسند، البته به شرط اینکه طرف واقعا ژورنالیست باشد!

علی عباسی – البته خبرنگاران و روزنامه نگاران مورد اشاره شما بیشتر به دنبال کشف حقیقت و بیان واقعیت هستند و نه ترساندن سیاستمداران!

بهشتی: فکر کنم کتاب مصاحبه با تاریخ اوریانا فالاچی را خوانده باشید. او با سیاسیون و یا دیکتاتورها مصاحبه کرده است. می دانید معمولا دیکتاتورها اطلاعات به خبرنگاران نمی دهند . خبرنگار باید طوری باشد که طرف را استنطاق کند یعنی باید خبرنگار طوری پیش برود که شخص مصاحبه شونده آنچه را که نمی خواهد در باره اش صحبت کند، را بازگو کند.

 

بله.  کتاب «مصاحبه با تاریخ» مصاحبه های او با شخصیت های سیاسی از قبیل کسینجر، ژنرال جیاب، ملک حسین و رهبرانی مانند یاسر عرفات است که خواندنی و آموزنده است و البته بازگو کننده تیزهوشی، تبحر و توانایی این روزنامه نگار!

محمد باقربهشتی: به هر حال این حرفه قوی است به شرط اینکه خبرنگار دقیق باشد. مثلا در نوشته فرق میلیارد و میلیون و هزار را درک کند. البته منظورم نه درک ساده ریاضی بلکه میزان اثرگذاری این اعداد در موضوع را باید درک و تجزیه و تحلیل کند. خبرنگاری که فرق دلار و ریال را نداند و دقیق نباشد محصول تولیدی اش یک چیز مغلوط و مخلوط خواهد بود.

 

-دقیقا همانطور است که می فرمایید! اگر اجازه بدهید برویم سر وقت مصاحبه. جناب دکتر حضرتعالی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز، هستید به عنوان اولین سوال خواهش می کنم در خصوص فعالیت های این کمیسیون توضیحاتی ارائه بفرمایید.

بهشتی: فعالترین کمیسیون شورای پنجم، کمیسیون برنامه و بودجه است. اما اخبار کمی از فعالیت های ما مخابره می شود. حتی شما نیز اخبار کمیسیون را بسیار کم منعکس می کنید. یکی از همکاران شورا وقتی خبری را اعلام می کند، مثلا وقتی می گوید اعضای شورا با امام جمعه دیدار کردند می گوید اعضای شورا با امام جمعه دیدار کردند بویژه آقای فلان کس! (با تبسم) من به این همکار گفتم که این «بویژه» ای که اعلام می کنید یعنی چه؟ یعنی شما طور دیگری با امام جمعه محترم دیدار کرده اید؟ (خنده) البته اطلاع رسانی حق همه است و مردم باید بدانند شورا و شهرداری چه می کنند و یا من نوعی چه فعالیتی دارم.

-آقای دکتر از بودجه سال 1397 چه خبر؟

بهشتی: عرض کنم طبق قانون شهرداری باید تا آخر دی ماه بودجه سال 97 را به شورای شهر تقدیم کند. شورا نیز باید در طول بهمن ماه بودجه را تصویب نماید و تا اول اسفندماه بودجه تصویب شده به شهرداری ابلاغ شود. برای اینکه این بودجه سر موقع تصویب شود، لازم است سیاست های بودجه نویسی برای شهرداری مشخص شده باشد. به همین دلیل در تاریخ دوم مهر ماه سیاست های شورا برای بودجه نویسی سال 1397 در 66 بند در صحن شورا تصویب و به شهرداری تبریز ابلاغ شد. به نظرم شما باید این 66 بند را رسانه ای کنید.

 

-آقای دکتر در صورت امکان در خصوص این بند ها و شاخص ها کمی توضیح دهید!

بهشتی: بنده روی این بندها و شاخصه ها بیش از سه ماه زحمت کشیدم. ادعایم این است که در هیچ شورای دیگری در کشور چنین چیزی نوشته نشده است. به نظرم، می ارزد که تمامی مجموعه رسانه ای شورا و شهرداری در خصوص بندهای 66 گانه سیاست های بودجه شهرداری مانور بدهند. تاکنون من البته چیز خاصی ندیدم. به نظرم این سیاستگذاری مسئله مهمی است. این سیاست گذاری و شیوه طراحی بودجه، شیوه جدیدی است که در 66 بند به شهرداری ابلاغ شده است. تا به امروز هم با چند مدیر و کارشناس شهرداری جلسه گذاشته ایم و موضوع را تشریح کرده ایم. تمام حرف ما این است که ما می خواهیم به شهرداری کمک کنیم که بودجه سال آینده را در قالب این سیاست گذاری ها بنویسد و بنده نیز به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از اولین روزی که لایحه را به ما بدهند شبانه روز با تمام واحدهای شهرداری جلسه بررسی بودجه را برگزار خواهیم کرد. تمام واحد های شهرداری باید خود رابرای ارائه آمار و اطلاعات دقیق آماده کنند و بودجه سال 97 را بنویسند تا بررسی کنیم. این مسئله بسیار مهم است.

 

-آقای دکتر این سرفصل ها و مواد 66 گانه که شما تهیه کرده اید، آیا رویه قبلی بودجه نویسی شهرداری را تغییر خواهد داد؟ و اگر این شیوه جدید بودجه نویسی رویه قبلی را به صورت تمام و یا قسما تغییر می دهد ، به نظر حضرتعالی آیا این احتمال وجود دارد که این شیوه جدید بودجه نویسی در اجرا به مشکل بر بخورد؟

محمد باقر بهشتی: تخصص بنده اقتصاد است و برنامه ریزی و بودجه ریزی کار من است و سالیان سال در سازمان برنامه و بودجه اصلا در این موارد فعال بوده ایم. ما در شورای اول نیز این کار را انجام داده ایم. در دوران شورای اول شهر تبریز اولین بار در سال 1379 شیوه جدید بودجه نویسی را در شهرداری تبریز راه اندازی کردیم. 

الان می خواهیم بودجه سال 1397 کامل تر از آن باشد. یعنی هدف ما این است که روش بودجه نویسی شورای اول تکمیل شده و بودجه نویسی سال آینده بسیار مفصل تر از شکل بودجه نویسی اجرا شده در شورای اول خواهد بود. روش ما این است که باید بتوان از عدد و رقم دفاع کرد و به درستی آن قسم خورد. به عنوان یک کارشناس بودجه می گویم؛ ما عدد و رقمی را در بودجه قبول خواهیم کرد که مبنای علمی داشته باشد. والا رقم های بی مبنا را به هیچ وقت قبول نخواهیم کرد. اگر بودجه را درست بنویسیم در سال 97 مدیران ابزار مدیریتی در دست خواهند داشت. اگر بودجه درست نوشته شود ارزیابی و عملکرد درست هم از داخل این بودجه بیرون خواهد آمد.

 

-نتایج این نوع بودجه نویسی چه خواهد بود. یعنی در سال آینده شاهد چه چیزی خواهیم بود و آخر سال چه خواهد شد؟
محمد باقر بهشتی:
به نظر من با این نوع بودجه نویسی، شهرداری در مسیر قانونی قرار خواهد گرفت. شایسته سالاری در شهرداری حاکم می شود و سالم سازی صورت خواهد گرفت. علاوه بر آن هر نیرویی که قوی تر و سالم تر خواهد بود در شهرداری شناسایی شده و آنها مسئولیت می پذیرند.

 -بودجه نویسی مورد نظر حضرتعالی از لحاظ توسعه ای چه نتایجی خواهد داشت؟

محمد باقر بهشتی: به نظر من ایراد اساسی شهرداری ها در این است که از مسیر اصلی خود خارج شده اند. هم در شهرسازی و اداره شهر از مسیر خود خارج شده اند و هم اینکه در مسائل و کارهایی ورود داشته اند که این کارها وظیفه آنان نبوده است. با این روش بودجه نویسی به نظرم شهرداری به سمت وظایف ذاتی خود حرکت خواهد کرد.

 

می توانید مثالی در این مورد بزنید؟

محمد بافر بهشتی: بعله! من مثالی می زنم. در خصوص مثلا ایام محرم باید ببینیم آیا سازمان تبلیغات اسلامی و یا اداره ارشاد چه وظایفی دارند؟ و شهرداری در این خصوص چه وظیفه ای دارد؟ مگر شهرداری مسئول اداره مساجد است؟ اصلا آیا ببینیم می توانیم در این موضوع ورود کنیم؟ 1400 سال است مساجد مدیریت می شوند آن هم به بهترین شکل، آیا شهرداری از 1400 سال قبل وجود داشته است؟  شما بگردید ببینید در دنیا کدام یک از شهرداری های شهرهای بزرگ تیم فوتبال حرفه ای دارند. حتی در ایران نه تهران ، نه مشهد، نه شیراز و نه اصفهان تیم فوتبال ندارد اما ما داریم و بروجرد و اردبیل هم تیم دارد. آیا تیم داری وظیفه شهرداری است؟ وظیفه شهرداری ورزش همگانی است و نه ورزش قهرمانی. باید بررسی کنیم که چرا به آن سمت رفته ایم. باید بررسی کرد در سالیانی که ما تیم داری کرده ایم شهر و مردم چه نفعی برده اند. پول شهرداری یعنی پول مردم. در شهرداری پول باید در جایی هزینه شود که مردم نفع ببرد.

 

-استاد حرفتان متین. اما در خصوص ورزش قهرمانی اینطور عنوان می شود که ورزش قهرمانی باعث ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی می شود و نام تبریز در شهرهای دیگر مطرح می شود.

محمدباقر بهشتی: سوال می کنم؛ آیا تیم داری بیشتر نشاط اجتماعی ایجاد می کند یا احداث و توسعه فضای سبز و پارک استاندارد؟ کدام یک؟ لطف جواب دهید و قانع کنید!

 

– البته این نظر سیاستگذاران و کارشناسان حوزه ورزش است که اینجا مطرح می شود.

محمدباقر بهشتی: من می خواهم بگویم که اگر به دنبال نشاط اجتماعی هستیم چرا هر سال شاهد کاهش فضای سبز، باغات در شهر بوده ایم؟ آیا ما می خواهیم برای مردم نشاط اجتماعی ایجاد کنیم؟ بله! این موضوع خوبی است اما به جای تیم داری بیاییم و پیاده رو ها را اصلاح کنیم. پیاده رو زیبا ، امن و استاندارد بیشتر نشاط اجتماعی ایجاد می کند! اگر می خواهیم نشاط اجتماعی ایجاد کنیم چرا پیاده روهای ما امن و زیبا نیست؟ به نظرم کل تفکرات حاکم بر فرهنگ جامعه درست نبوده است. فرهنگ یعنی درست فکر کردن و درست عمل کردن. برداشت ما از فرهنگ، فیزیک فرهنگ بوده است. اما باید به نرم افزار فرهنگ فکری بکنیم. آیا در خصوص نرم افزار فرهنگ تاکنون فکری شده است؟ تدبیری اندیشیده شده است؟ اگر ما به نرم افزار فکر کرده ایم پس هر کس به اندازه حقوقی که می گیرد باید به همان اندازه برای جامعه کار کند ولی چرا اینطور نیست؟ مدیری که ماهیانه6 -5  میلیون تومان حقوق می گیرد بیاییم بررسی کنیم که به ازای این حقوق چه کاری انجام می دهد؟ طرز تفکر ما اشکال دارد.

 

-نظرتان در خصوص مدیریت واحد شهری چیست؟

محمد باقر بهشتی: تبریز یک شهردار و یک شهرداری دارد. این شهرداری 10 منطقه دارد و مدیر منطقه دارد. ما شهردار منطقه نداریم. بعلاوه تعدادی سازمان داریم که در چارت جدید مجموعا 13 سازمان خواهند بود. باید برای کل این مناطق و کل سازمان ها یک سیاست حاکم شود. بنابراین تصمیمات اساسی را باید و ضرورتا شهرداری و معاونان شهرداری بگیرند و مدیران مناطق و سازمان ها هم مجری تصمیمات ستاد مرکزی باشند. در این صورت سیاست واحد اتفاق می افتد. اما در وضعیت فعلی سیاست واحد اتفاق نمی افتد. پس، یکی از اصلی ترین جهت گیری های بودجه سال 1397  اجرای مدیریت واحد شهری در درون خود مجموعه شهرداری خواهد بود. مرحله بعدی هم اجرای مدیریت واحد در کل شهر باید باشد. یعنی باید شرکت های آب و گاز، برق و مخابرات خدمات رسانی خود را در قالب مدیریت واحد شهری باید ارائه کرده باشد و ما تلاش خواهیم کرد که این خدمات در قالب خدمات واحد شهری باشد اما شروع این کار باید از داخل خود مجموعه شهرداری اتفاق بیفتد. یک سیاست، یک خط مشی و بقیه باید مجری باشند.

-آقای دکتر اولویتهای شما برای افزایش کیفیت زندگی شهروندان تبریز چیست؟

محمدباقر بهشتی: اولویت ما تعریف حقوق شهروندی است. عرض کنم، بنده در مورد یک شهردار خاص صحبت نمی کنم و منظورم کل شهرداران هستند. اصلا تاکنون تمامی شهرداران در مورد فیزیک شهر فکر کرده اند و به همین دلیل اصلا به فکر تامین حقوق شهروندان نیافتاده اند. فروش تراکم یعنی یعنی فروش حقوق شهروندی و تجاوز به حقوق شهروندی. اگر همسایه فردی برج می سازد این فرد سالیان سال در آنجا رنج و عذاب خواهد کشید. چه کسی مسئول این رنج است؟ الان در شهر در برخی خیابان ها شاهد بسته شدن پیاده روها به دلیل کارهای ساختمانی هستیم. به موضوع دیگر در خصوص حقوق شهروندی اشاره می کنم. الان در برخی اتوبوس ها مسافر بیرون اتوبوس را نمی بیند چرا؟ چون تبلیغات چسبانده شده است و مانند این است که مسافران زندانی هستند. مسافران چرا باید این رنج را متحمل شوند؟ این حداقل حقوق مسافر و شهروند است. آیا کسی که سوار اتوبوس می شود حق دارد بداند نام ایستگاه بعدی چیست؟ پس چرا در اتوبوس های ما عموما اعلام نمی شود و در ایستگاهها اسامی ایستگاه نوشته نشده است؟ پس چرا در خطوط مسیر دقیق مشخص نشده است؟ چرا در شهر تابلو به اندازه کافی نیست تا آدرس را بدون پرسیدن بتوان پیدا کرد؟ چرا برخی خیابانها 4-5 اسم دارند.

 

-نظرتان در خصوص مسائل فرهنگی شهر …

محمد باقر بهشتی: خوب شد به موضوعات فرهنگی اشاره کردید، من الان عرض می کنم. در تبریز مگر ما نام کم داریم که اسامی محلات تهران را روی شهرک ها می گذاریم مرزداران، خاوران، پاسداران، زعفرانیه. اینها اسامی تبریز است؟ آیا در تبریز اسم دیگری نبود؟ همه اینها مسائل فرهنگی هست که ما رعایت نکرده ایم.

-آقا دکتر در خصوص تراکم فروشی به نظر می رسد این تراکم فروشی در تمامی شهرها به دلیل نبود درآمدهای پایدار و رسیدن به درآمد برای شهر اتفاق می افتد. سمت و سو و هدف گذاری شورا که کمیسیون تحت مدیریت حضرتعالی سیاست گذار اصلی این قضیه هست، در خصوص درآمدهای پایدار چه برنامه ای دارد؟

محمدباقر بهشتی: اولا در کل کشور، تمامی شهرداران خود مبلغ درآمد ناپایدار بوده اند. ایراد شهرداری این بوده است که تفکر شهرفروشی حاکم شده است و ماده 100 یکی از منابع درآمد شهرداری بوده است. این به معنای تشویق مردم به تخلف کردن است. تخلف به معنای از بین بردن حقوق شهروندان است.

این ساده ترین راه حل درآمدزایی است. شهرداری باید برود و برای کسب درآمدهای پایدار به فکر راه کار اساسی باشد. البته راه کار این است که در زمان قانون گذاری، مجلس تشخیص غلطی انجام داده است. در سال 1362 قانونی تصویب شده است که شهرهای بزرگ خود را اداره کنند اما نگفته اند که چگونه اداره کنند. شهرداری های ما بخصوص شهرداریهای کلانشهرها مگر تاکنون نمی توانستند بروند و با نمایندگان مجلس بحث کنند تا این قانون اصلاح شود؟ مثلا آیا نمی توانستند بگویند و قانون تصویب کنند که  5 درصد مالیات هر شهر به شهرداری برسد و یا مثلا در هر شهر مالیاتی به عنوان مالیات شهروندی ویا شهرنشینی باید باشد. تا زمانی که درآمد پایدار در شهرداری تعریف نشود مدیران شهری ما شهرفروشی خواهند کرد. ما باید شهرداران را به مدیریت شهری تبدیل کنیم. هزینه های شهرداری بالاست و ما بیشتر تشویق شده ایم که شهر فروشی کنیم. در خصوص نوع جذب نیرو به شهرداری هم ایراد وارد است . نیرویی که با رقابت سر کار بیاید توانمند می شود و قطعا کاری خواهد بود اما نحوه دیگر من نمی دانم.

-آقای دکتر به نظرتان ارتباط شورا و شهرداری با مراکز علمی چگونه بوده است؟ بخصوص در استفاده از متخصصان و یافته های علمی این دو نهاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

محمدباقر بهشتی: من به عنوان فردی که شهرداری را می شناسم و دانشگاه را می شناسم و اقتصاد خوانده ام از شما می خواهم بروید و پیدا کنید که در شهرداری چند نفر اقتصاد خوانده اند. حرف من این است که باید حداقل در مرکز بودجه نویسی شهرداری کارشناسان اقتصاد و متخصصان اقتصاد باید حضور داشته باشند. مشکل اصلی ما در بودجه نویسی امسال این است که می خواهیم بودجه نویسی بر اساس تجربه را به بودجه نویسی بر اساس علم تبدیل کنیم. تجربه یعنی رو به گذشته بودن. یعنی رو به سیستمی که پویا نیست. با این شیوه چگونه می توان بودجه علمی نوشت؟ البته در کل شهرداری واقعا انسانهای سالم، توانمند و بالقوه هست اما وقتی از تخصص صحبت می کنیم باید از متخصصان مثلا حوزه اقتصاد در شهرداری افراد بیشتری می بودند. دوما در کل کشور ما حداقل 2.5 درصد بودجه تشکیلات به تحقیقات هزینه شود. بودجه سال 96 شهرداری 2600 میلیارد تومان است. یک درصد آن 26 میلیارد تومان می شود. این پول تحقیقات می دانید چه نتایجی می تواند ایجاد کند؟ اصلا چرا ما به جای یک مرکز دانشگاهی شهرداری دو مرکز داریم. چرا نباید مسیر ورود تفکر علمی به شهرداری راهموارتر نکنیم و چرا ارتباط علمی تر و تنگاتنگ تر با دانشگاه نداشته باشیم؟ یکی دیگر از سیاست های 66 گانه شورا فعال کردن مرکز پژوهش هاست. خوب! اگر اینطور باشد و مرکز پژوهش ما فعال شود ما با دانشگاهها ارتباط سیستماتیک برقرار می کنیم.

-آقای بهشتی در خصوص اینکه سیاستگذاری شهرداری با توجه به در پیش رو بودن رویداد تبریز 2018 و هم اینکه انتظارات مردم از شورای پنجم بواسطه حضور اساتید دانشگاه و متخصصان در شورا بالا رفته است، به نظر حضرتعالی سمت و سوی ما به کدام سو خواهند رفت و ماحصل فعالیت شورای پنجم در پایان کارش چه خواهد بود.

محمدباقر بهشتی: به نظر من در زمان بررسی بودجه سال 1397 مشخص خواهد شد که سیاست های شورای پنجم چه خواهد بود. اصلا بعد کاربردی تغییر مسیرهای مدیریت شهری در بودجه مشخص می شود. اگر مانند گذشته بودجه تصویب کنیم شورای پنجم و چهارم و سوم و دوم تفاوتی با هم نخواهند داشت. البته این را باید متذکر شوم که شورای اول به نظر من شورای موفقی بود و تلاش ما این خواهد بود که شورای پنجم هم شورایی باشد که مردم انتظارش را دارند. به نظرم به صورت بالقوه اعضای شورای پنجم افراد توانمندی هستند به شرطی اینکه به توسعه فکری و شهر و منافع کل شهروندان و نه منافع گروهی از شهروندان فکر بکنیم. اگر اینطور تفکر داشته باشیم فکر می کنم بتوانیم کارهای مثبتی انجام دهیم.

– به نظر شما در توسعه شهر آیا بافت های فرسوده در اولویت و هدف قرار خواهیم داد و یا مسائل فرهنگی و نگاه هویتی به شهر نگاه خواهیم کرد؟ آیا واقعا شورای پنجم در پایان کار خواهد گفت ما 4 روگذر و 5 زیر گذر ساخته ایم؟

محمد باقر بهشتی: نه! زیرگذر و روگذر که تفکر فیزیکی مدیریت شهری است. اتفاقا چون درآمدهای شهرداری ها کاهش داشته نمی توانند به سمت این نوع تفکر فیزیکی حرکت کنند.

ببخشید اگر مثلا مجموعه میدان صاحب آباد ویا قلعه تبریز واقعا آباد شود آیا اتفاق بزرگی در شهر نخواهد بود.

محمد باقر بهشتی: بله. دقیقا. بنابراین من از گفته شما نتیجه می گیرم که می خواهید از پروژه های هدف دار و هویت شهری سخن بگویید. الان 2018 مطرح است ما سه پروژه اولویت دار داریم. پروژه اولویت دار اول مقبره الشعراست. یک نفر گردشگر اگر بیاید به مقبره الشعرا می آید 34 میلیارد هزینه برای تکمیل آن نیاز است. شهرداری حتما باید این پروژه را تکمیل کند. پروژه دوم سالن همایش های بین المللی است. البته اولویت آن به اندازه مقبره الشعرا نیست. سومین هم میدان آذربایجان است. بقیه طرح ها زمانبر است و برای 2018 آماده نمی شود. اما باید بیاییم و شهر تبریز را تعریف کنیم. یعنی تعریف کنیم که تبریز یعنی چه؟ شهر تبریز تاکنون تعریف نشده است! البته در طرح های تفصیلی و جامع مشخص شده است اما باید آن را خرد کنیم و ببینیم تبریز چه جایگاهی دارد. مثلا اگر می گوییم باید گردشگری تبریز توسعه یابد باید ببینیم که گردشگری و توریسم در ایران غیر از گردشگری فرهنگی برای خارجی ها معنای دیگری ندارد. ببخشید خوشبختانه هیچ توریست خارجی برای عیاشی به ایران نمی آید پس توریستی که می آید برای دیدن تمدن، فرهنگ و مجموعه های فرهنگی ما می آید. پس ما باید مجموعه های تمدنی و میراث فرهنگی ما که برتری ما نسبت به دیگر کشورهاست، را تقویت کنیم. بله مجموعه موزه ها، مقبرهالشعرا، صاحب الامر، قلعه تبریز در ربع رشیدی و الی آخر.

این کارها را ما باید انجام دهیم و پروژه های هدفدار انجام دهیم. نه پروژه های احساسی زیرگذر و روگذر . این پروژه ها ابزار هستند و نه هدف.

-به نظر شما آیا امکان دارد که در درون شهر برخی ابنیه ها به شکل قدیمی ساخته و خاطره این بناها در شهر احیا شود؟ مثلا در باغشمال و یا مجموعه ارتش اگر به پارک تبدیل شد و یا شهرداری یک ساختمانی یا یک فرهنگسرایی ساخت چه لزومی دارد آن را با کامپوزیت ساخت. نظرتان در خصوص اینکه این ساختمانها به شکل ساختمان های تاریخی تبریز مثل بنای هشت بهشت و یا یک بنای قدیمی دیگر باشد، چیست؟

بهشتی: بله با نظر شما کاملا موافقم. کاش شورای چهارم پادگان را فقط پارک می کرد. در آن منطقه نه در ارتش، نه حافظ و نه مارالان پارک و فضای سبز نیست. اما در آنجا انوع تغییر کاربری ها اتفاق افتاد.

-آقای دکتر انتظار و توصیه شما به رسانه ها چیست؟

محمدباقر بهشتی: رسانه باید حرفهای عمل کند و اطلاع رسانی کند. اطلاع رسانی غیر از خبررسانی است. باید هدفدار و جهت دار حرکت کنید. باید بگویید که مثلا هدف این رسانه تقویت فرهنگ شهرنشینی است و در این قالب حرکت شود. باید اهداف رسانه توسعه مدار باشد. و در این قالب تمامی خبر، مصاحبه و گزارشها در این قالب اتفاق بیفتد!

از اینکه وقت خود را در اختیارمان قرار دادید ممنونم.

محمد باقر بهشتی: من نیز برایتان آرزوی موفقیت دارم.

*علی عباسی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.