حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

جذب سرمایه گذار، توجه به محیط زیست و توانمند سازی شهروندان از اولویت های شورای پنجم

شناسه : 7808 24 اکتبر 2017 - 11:29 297 بازدید

[ad_1] تبریز ما – علی عباسی؛ غلامحسین مسعودی ریحان عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز، متولد 1340 شمسی است که در ترکیب لیست امید توانست با رای شهروندان تبریز قدم در پارلمان شهری بگذارد. مسعودی  ریحان دارای مدرک دکترای مدیریت آموزشی است و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگی مردم حوزه انتخابیه […]

جذب سرمایه گذار، توجه به محیط زیست و توانمند سازی شهروندان از اولویت های شورای پنجم
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما – علی عباسی؛ غلامحسین مسعودی ریحان عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز، متولد 1340 شمسی است که در ترکیب لیست امید توانست با رای شهروندان تبریز قدم در پارلمان شهری بگذارد.

مسعودی  ریحان دارای مدرک دکترای مدیریت آموزشی است و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگی مردم حوزه انتخابیه اهر و هریس را بر عهده داشته است.

این عضو شورای شهر تبریز هم اکنون ریاست کمسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز را بر عهده دارد.

گفتگوی نیم ساعته من به همراه مهدیه فرج زاده با غلامحسین مسعودی ریحان در حوزه مسائل حاشیه نشینی، جذب سرمایه گذار و مسائل زیست محیطی بود:

جناب دکتر شاید این سوال روتین و تکراری باشد به عنوان اولین سوال مایلم از حضرتعالی بپرسم اولویت های شما برای شورای پنجم چیست؟ به نظرتان چه برنامه های کلانی باید توسط شورای کلانشهر تبریز پیگیری شود؟

مسعودی ریحان: بنده از همان اولین جلسات غیر رسمی و دوستانه منتخبین شورای پنجم تبریز این موضوع را مطرح کردم که باید سعی کنیم در این چهار سال چند اولویت مهم را مطرح کنیم و به صورت جدی پیگیر به سرانجام رسیدن این اولویت ها باشیم وگرنه اینکه ما هر روز با لایحه ها و طرح ها و پیشنهادها که به صحن شورا می آید خود را با آنان مشغول کنیم به روزمرگی گرفتار خواهیم شد و مانند کارگران فصلی خواهیم بود. این کارها روزمره است و انجام خواهد شد اما اینکه بتوانیم اولویت های مهمی را که بتوانند چهره شهر تبریز در برخی زمینه ها بعد از چهار سال را تغییر دهند، تعریف کنیم و به نظرم ضروری است ما در این موارد ورود کنیم.

*اولویت های مورد نظر حضرتعالی برای چهار سال آتی چیست؟

مسعودی ریحان: احیا و تقویت فرهنگ تبریز و آذربایجان یکی از این محورها می تواند باشد، توجه به شاخص های فرهنگی، شخصیت های مهم فرهنگی و هنری این شهر، احیای سنت های خوب گذشته، برجسته سازی نقاط عطف تاریخی این شهر، احیای بافت تاریخی، توجه بیشتر و تقویت بعد تاریخی محورهای تاریخی شهر، در این راستا می تواند مورد توجه باشد. البته در این خصوص رسیدگی و اتمام سریع پروژه مقبرالشعرا در آستانه تبریز 2018 یکی دیگر از موضوعات مهم است.  

باید عرض کنم توجه به فرهنگ و تاریخ تبریز بسیار مهم است، اصلا باید به سمتی برویم که این شهر را به یک شهرموزه تبدیل کنیم که می توان با برنامه ریزی متناسب به این مهم دست یافت.

*نظرتان در خصوص بحث حاشیه نشینی و زندگی دهها بلکه صدها هزار شهروند تبریزی در حاشیه شهر و همچنین سکونت گاههای غیر رسمی شهری چیست؟

مسعودی ریحان: بحث حاشیه نشینی یکی از بحث هایی مهم و در عین حال غم انگیز و تاثربرانگیز است که تبریز با اینهمه قدمت و عظمت و تاریخ، با آن دست و پنجه نرم می کند. متاسفانه حاشیه نشینی چهره زشت و کریه ی در قسمت هایی از شهر ایجاد کرده است که باید بخواهیم این معضل اساسی را حل کنیم و چهره این مناطق را به صورتی زیبا تبدیل کنیم، البته نیازمند برنامه های مشخص و مدون و تخصیص بودجه قابل توجهی برای حل معضل هستیم.

باید بتوانیم با اختصاص بودجه هم به سمت توازن در توسعه شهری برویم و هم  به سمت تجلی عدالت اجتماعی حرکت کنیم.

*راهکار عملی حل این معضل به نظرتان چیست؟

مسعودی ریحان: اگر از من بپرسید که این مشکل چگونه قابل حل شدن است خواهم گفت اولا باید تلاش کنیم و برنامه ریزی کنیم سرمایه گذارانی که به شهر می آیند در قسمت های کم برخوردار و حاشیه شهر سرمایه گذاری کنند چون در صورت سرمایه گذاری در این قسمت ها باعث ایجاد ارزش افزوده در مناطق کم برخوردار می شوند.

ببینید احداث لاله پارک در باغمیشه چهره این منطقه را تا چه اندازه تغییر داده است و چه مقدار ارزش افزوده منطقه ای در این قسمت از شهر ایجاد کرده است.

وقتی یک سرمایه گذار در نقاط کم برخوردار شهر سرمایه گذاری می کند، این سرمایه گذاری هم باعث ایجاد ارزش افزوده می شود و در کنار این قضیه رفت آمد دیگر شهروندان فعالیت تاکسی ها به این منطقه و خرید و مسائل دیگر باعث تحول و تحرک اقتصادی در این مناطق می شود.

* الان برخی پروژه های مسیرگشایی در بافت های پرتراکم و همچنین بافت های فرسوده و کم برخوردار شهر در دست اجراست نظرتان در این خصوص چیست؟

مسعودی ریحان:  توجه به مسیرگشایی و مرتبط کردن خیابانهای مناطق کم برخوردار، حاشیه نشین و بافت فرسوده به مسیرهای اصلی شهر قطعا باید اجرا شود. در کنار آن احداث مجموعه های ورزشی برای استفاده شهروندان، توجه به بعد سلامت زندگی و زندگی سالم شهروندان ساکن در این مناطق هم باید مورد توجه باشد. به صورت خلاصه می توانم بگویم باید تدبیری اندیشیده شود تا هر امکاناتی که در مناطق برخوردار شهر وجود دارد از طریق سرمایه گذاری در این مناطق نیز ایجاد کنیم.

در خصوص ساخت و سازهای غیر استانداردی هم که در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار شهر وجود دارد مسئله حساس تر است. در خصوص استاندارد سازی این ساختمانها باید فکر اساسی صورت گیرد که البته حل این موضوع به تنهایی از عهده شهرداری خارج است .

* آقای دکتر ، دیگر اولویت های شورای پنجم چه اولویت هایی باید باشد؟

مسعودی ریحان: بحث دیگری که باید از اولویت های کاری شورای پنجم باشد، توجه به محیط زیست است. مستحضرید که بحث محیط زیست خصوصا در دنیای امروز حرف اول را می زند و هیچ چیز به اندازه توجه به این موضوع شاید بااهمیت نباشد.

شاهدیم که در کشورهای توسعه در انتخابات مختلف یکی از محوری ترین برنامه ها و شعارهای کاندیداها توجه به محیط زیست و حفظ آن است زیرا در این کشورها هم مردم و شهروندان به اهمیت و ضرورت توجه به محیط زیست واقفند و هم سیاستمتداران و مدیران.

امروز اگر از پنجره هواپیما به تبریز نگاه بیاندازیم یک شهر بتنی را می بینیم و اندک فضای سبز شهری اصلا به چشم نمی آید و ما از دهها سال گذشته هر روز ریه های شهر را نابود کرده ایم و شهر از نظر وجود درختان و فضای سبز هر روز فقیرتر از دیروز شده است.

تبریز در سال 1335 یک باغ شهر بود اگر به تصاویر قدیم تبریز نگاه بیاندازیم این شهر یک باغ شهر بود با باغات و فضای سبز واقعا گسترده.

اگر نگاه شورا و شهرداری به شهر با دید انسان محور باشد در این صورت به سمت توسعه شهری حرکت می کنیم.

در جوامع توسعه یافته مسئولان شهری به شهر با دید انسان محور نگاه می کنند یعنی برای یک جامعه توسعه یافته رفاه، آسایش و همچنین سلامت شهروندان مطرح است نه اقتصاد مدیریت شهری!

متاسفانه تاکنون در تمامی شهرهای ایران شورا و شهرداری و مدیریت شهری هر لایحه ای که به شورا آورده شده در این لایحه ها آنچنانکه اقتصاد شهر و شهرداری در نظر گرفته می شود و نه سلامت و رفاه شهروندان. ما متاسفانه قانون فروشی و شهرفروشی کرده ایم و آینده شهر را فدای امروز و یا دیروز شهرمان کرده ایم.

اگر به خیابان 17 شهریور و یا بیمارستانهای شهر مراجعه کنید می بینید پر از مراجعان و بیماران است. این تجمع بیماران به این دلیل است که به مسائل مختلف اداره شهر و جامعه با دید انسان محور ورود نداشته ایم. اگر با دید و بینش انسان محور به مسائل مختلف مرتبط با سلامت شهروندان ورود می داشتیم شاید با این همه حجم بیماری و مراجعه به پزش و بیمارستان مواجه نمی شدیم.

*شورای شهر در این خصوص چه می تواند بکند؟ آیا با وجود دستگاههایی نظیر اداره کل محیط زیست و یا راه و شهرسازی و… که در کارهای و مسئولیت ها به نوعی همپوشانی دارند، چه باید کرد؟

مسعودی ریحان: در شورای شهر اگر به بحث فضای سبز، آلودگی هوا، ترافیک دید مناسبی داشته باشیم و در برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها این مقولات را مورد توجه قرار دهیم می توان وضعیت را درست کرد.

تغییر سیمای شهر و تبدیل یک شهر به محلی سالم برای زندگی شهروندان شدنی است و اینطور نیست که کاری از دست کسی بر نمی آید اما باید اول نوع تفکر و نوع دیدگاهمان به شهر را تغییر دهیم.

وقتی تفکر و دیدگاه ما محیط زیستی باشد و برنامه های ما انسان محور باشد، در بودجه نویسی نمی آییم با تغییر کاربری ریه های شهر را به بتن تبدیل کنیم. گفتم که الان وقتی از هواپیما به تبریز نگاه می کنیم یک شهر بتنی می بینیم و به جز بتن چیز دیگری در شهر دیده نمی شود. همه اینها به عدم توجه و اولویت دادن به محیط زیست است.

در کنار این موضوعات یکی دیگر از اولویت های ما در شورای پنجم این باید باشد که بتوانیم به درآمد سرانه و رفاه مردم توجه داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از سرمایه گذاری و یا روش های دیگر سطح رفاه و درآمد شهروندان را افزایش دهیم.

*با توجه به ترکیب شورای شهر حضرتعالی عملکرد و نوع حرکت شورا در چهار سال آینده را چگونه می بینید ؟

مسعودی ریحان: انصافا شورای پنجم شهر تبریز ترکیب بسیار قوی از افراد متخصص، با تجربه و کاربلد دارد. بنده افتخار می کنم که در کنار این افراد حضور دارم. ببینید 8 یا 9 نفر از اعضای شورای شهر تبریز از اساتید خوش نام دانشگاههای تبریز هستند و طبیعتا وجود این افراد تاثیر بسزایی در شورا دارد. دو نفر از اعضای شورای شهر در مجلس شورای اسلامی سابقه حضور دارند و یا نفراتی سابقه شهرداری و معاون استانداری دارند که قطعا جمع شدن این تجربیات در شورا، وزن دوره پنجم شورای شهر تبریز را بسیار بالا برده است. این را نیز نباید فراموش کنیم که شان تبریز بسیار بالاست و افرادی مانند شیخ محمد خیابانی در این شهر وارد انجمن شده اند و ما نباید جایگاه و سمت شورای شهر تبریز را سهل بگیریم البته این را نیز باید اذعان کنم که بسیاری از بزرگان شهر به دلایل مختلف برای حضور در شورا کاندیدا نشدند و یا نتوانستند حضور یابند و اینکه با لطف مردم فردی مانند بنده افتخار حضور درپارلمان محلی شهر تبریز را دارم وظیفه ام را سنگین می کند و امیدوارم بتوانم هرچه در توان دارم برای شهر و مردم خوب تبریز انجام دهم. جایگاه و کلاس شورای شهر تبریز بسیار بالاست  الان خوشبختانه افراد دور اندیشی در حضور دارند که اندیشه تعالی شهر را دارند و به آینده شهر می اندیشند و اکثرا دغدغه مند هستند و مانند دوره پیشین حرکت پوپولیستی در شورا دیده نمی شود.

به عنوان عضو شورای شهر تبریز انتظار شما از شهردار تبریز چیست؟

مسعودی ریحان: اعتقادم این است که شهردار تبریز باید متناسب با کلاس و تفکر و شان مردم تبریز برنامه ریزی کند و بعد کار خود را آغاز نماید و با برنامه های خوب و در شان تبریز فعالیت کند، قطعا در این راستا مطمئنم که شورای شهر حامی و ناظر بسیار خوبی برای فعالیت شهردار تبریز خواهد بود.

*آقای دکتر الان مانند سایر شهرهای کشور رکود در فعالیت های شهرداری را شاهد هستیم، درآمدهای شهرداری بسیار پایین آمده است و بالطبع آن، شهرداری ها دست بازی برای حرکت تند برای توسعه شهر ندارند. در این راستا توجه به ایجاد و تعریف درآمدهای پایدار برای شهر و شهرداری چگونه می تواند جامه عمل بپوشاند؟ تصدیق می کنید که برای داشتن توسعه پایدار در شهر باید درآمد پایدار داشته باشیم.

مسعودی ریحان: می دانید، پیش از پرداختن به مقوله درآمد پایدار شهری ما باید انسانهای یک شهر را بشناسیم و آنها را ببینیم. مستحضرید در دنیا سه ثروت فیزیکی، طبیعی و انسانی وجود دارد و در بحث های اجتماعی و اقتصادی این سه نوع ثروت مورد بحث قرار می گیرد.  حالا در جهان سوم بیشتر بر روی ثروت های طبیعی و فیزیکی تمرکز می کنند البته بهتر است بگویم فقط به ثروت های طبیعی تمرکز دارند و حتی ثروت های فیزیکی نیز در این کشورها مورد توجه نمی باشد. در این کشورها نفت، گاز، معدن و این طور مسائل باعث درآمد و ایجاد درآمد است.

اما در دنیای توسعه یافته بیشتر نیروی انسانی ثروت آفرین است و این خلاقیت و نیروی خلاقه انسانهاست که ثروت آفرین است انسانهای خلاق در جهان پیشرفته ثروت آفرین هستند. همین استارت آپ هایی که الان مطرح هستند. الان اگر مالزی و هند را بررسی کنیم می بینیم این کشورها به نوآوری های روز توجه دارند، در این کشورها هر نوآوری و پیشرفتی توسط همین استارت آپ ها بدست می آید.

ما چه می کنیم؟ آیا ما از این استارت آپ ها استفاده می کنیم؟ آیا به خلاقیت ها بها می دهیم؟ آیا ما به نوآوری ها و ابتکارات جوانان اعتماد می کنیم و اعتقاد داریم؟ آیا ما در انتخابهایمان به این استارت آپ ها توجه داریم؟ آیا ما در انتخابهایمان از این اندیشمندان و انسانهای خلاق استفاده می کنیم یا نه؟

ببینید فساد فقط فساد اقتصادی که نیست، اگر انتخاب ما انتخاب درست و شایسته ای نباشد این هم به نوعی فساد است. متاسفانه بروکراسی و نظام اداری ما دارای ایراد است. اگر شایسته سالاری در انتخاب های ما حاکم نباشد در جامعه فساد ایجاد می شود.

ما اگر بیاییم از همین استارتاپ ها و جوانان خلاق در کارها استفاده کنیم این جوانان می توانند آینده یک شهر را نجات دهند کما اینکه در کشورهای توسعه یافته، اینطور رفتار می کنند نه اینکه فرد پیر و فرتوتی مانند بنده را هی از این میز به آن میز بفرستیم.

*جناب دکتر راهکار به میدان آوردن جوانان در عرصه های مدیریتی بخصوص مدیریت ریسک چیست؟ چرا در این خصوص مقاومت می شود؟

مسعودی ریحان: ببینید اگر از اوایل انقلاب سن دولت ها را بررسی کنیم، متوسط سن دولت نسبت به دولت قبلی هر دوره 4 سال افزایش داشته است. یعنی اگر در دوره اول وزیری با متوسط سن 30 -35 سال داشته ایم الان وزرای ما سنی معادل 60-65 سال دارند. این به معنای این است که ما نتوانسته ایم نیروی جدی تربیت کنیم و کادرسازی داشته باشیم.

بحث این است که ما از ظرفیت فکری یک متخصص یا فرد تحصیلکرده می توانیم استفاده 100 درصدی داشته باشیم و یا استفاده 10 درصدی. از ظرفیت جوانان خلاق چه استفاده ای می کنیم. همیشه 10 -15 نفر نیرو وجود دارد و این افراد را از این پست بر می داریم و در پست دیگر می گذاریم. دیگر به این فکر نمی کنیم که قطعا فرد بهتر و پر انرژی تر از این فرد هم در بدنه جامعه هست چرا فقط یک عده قلیل باید همیشه باید مدیر باشند.

*چرا؟ دلیل اصلی که عنوان می کنید ما از ظرفیت فکری متخصصان استفاده نمی کنیم چیست؟

مسعودی ریحان: در جواب چرایش باید بگویم اولا در این مسئله بحث رانت وجود دارد و در انتخاب ها، شایسته سالاری مورد توجه نیست. بحث، بحث روابط است یعنی اگر شما نفری داشته باشید جایگاه و مقام خوبی خواهید داشت و اما اگر نفر نداشته باشید اگر ابوعلی سینا هم باشید شما را نهایتا به کار یدی خواهند گمارد. نهایتا ما باید فکری به حال این بروکراسی بنماییم. باید برای انتخابها شاخص تعریف کنیم. اگر می خواهیم آینده شهر و نهادهای شهری و شهرداری را در نظر داشته باشیم و شهر نجات یابد باید اینطور فکر کنیم.

*آقای دکتر به موضوع نجات شهر اشاره کردید؟ به هر حال شهر معضلات  مشکلات مختلفی دارد. طبیعتا دیدگاهها و برنامه های مختلفی نیز برای حل این مشکلات متصور است با این تفاصیل ، به نظر حضرتعالی برای نجات شهر چه باید کرد؟

مسعودی ریحان:  البته این مسئله یک مسئله دراز مدت است اما در کوتاه مدت برای بهتر نمودن وضعیت فعلی شهر باید و باید به سرمایه گذاری بها دهیم. وقتی یک سرمایه گذار به اشکال مختلف می خواهد در شهر سرمایه گذاری انجام دهد باید شهرداری به بهترین شکل از این سرمایه گذار استقبال کند و با دادن زمین رایگان ، پروانه رایگاه به سرمایه گذار برای شهر ثروت اندوزی کند. مستحضرید که وقتی یک سرمایه گذار به شکل بی او تی با شهرداری مشارکت می کند بعد از مدت قرارداد، زمین و امکاناتی را که فراهم کرده است به شهرداری برمی گرداند و پی کارش می رود و این مسئله به سود شهر است.

حتی باید شهرداری کارهای مربوطه به مراحل اداری سرمایه گذاری یک سرمایه گذار را خود انجام دهد نه اینکه وقتی یک سرمایه گذار با 200 میلیارد یا 300 میلیارد سرمایه به شهرداری مراجعه می کند، ما با دادن یک کاغذ از این اتاق به آن اتاق بفرستیم. اگر رفتار درستی با سرمایه گذار نداشته باشیم می رود و در شهر و یا کشور دیگری سرمایه گذاری می کند.

*شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است، اما علی رغم معضلات اجتماعی که در تبریز وجود دارد، شهرداری بیشتر از آنکه در تصمیم سازی و سیاست گذاری مواجهه با معضلات اجتماعی نقش داشته باشد بیشتر به عنوان یک بازوی اجرایی و یا کارپرداز مورد توجه بوده است و تاثیرگذاری خاصی در برنامه ریزی و مدیریت این معضلات نداشته است. دیدگاه حضرتعالی در خصوص اینکه شهرداری در برنامه های کلان فرهنگی و اقتصادی فقط در تامین مالی حضور دارد و از نظرفکری دخالتی ندارد چیست؟

مسعودی ریحان: البته خوشبختانه کمیسیون فرهنگی شورای شهر در خصوص بررسی و توجه به مسائل فرهنگی بسیار فعال است و تمامی دوستان در کمیسیون دارای دغدغه های فرهنگی هستند، در این کمیسیون موضوعات مهمی مطرح می شود که نظرات اعضای کمیسیون و سیاستگذاری های آن قطعا در سیاست گذاری های شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته سازمان ها و نهادهای دیگر برنامه های خوبی دارند که قابل تقدیر و قابل تامل است انشالله این نهادها و سازمان ها هم مسائل فرهنگی را به خوبی پیگیری کنند ما در شورا در دوره پنجم تلاشمان این خواهد بود که در این دوره نگاهمان به تبریز از بعد فرهنگی باشد نه اینکه فقط به عنوان کارپرداز سایر نهادها عمل کنیم. البته یک سری برنامه ها هم داریم که انشالله بعد چهار سال تبریز را به عنوان موزه شهر تبدیل کنیم

باید بتوانیم تاریخ تبریز و گذر زمان در این شهر را به صحنه بیاوریم و در معرض دید شهروندان، گردشگران خارجی و داخلی قرار دهیم. ما می توانیم جریان سازی فرهنگی در شهر را پررنگ تر کنیم، طبیعتا در صورت و احیای گذشته پر احتشام شهر، برجسته سازی تاریخ و مکان های تاریخی تبریز، زمینه ساز حضور مداوم گردشگر و توریست در تبریز خواهیم بود.

نوع نگاه ما این نیست که ارگان ها و سازمانهای دیگر نگاه و سیاستگذاری خود را به شورا دیکته کنند و ما هر آنچه آنان گفتند را اجرایی کنیم بلکه تلاش ما این است که با تعامل و همفکری با آنها از افکار و ایده های خوب و قابل قبول آنان استفاده کنیم و اگر ما ایده و طرح خوبی در نظر داشتیم را نیز به آنان بقبولانیم.

*آقای دکتر در خصوص 2018 ایده های خوبی مطرح کرده اید مشتاقیم در این خصوص نیز نظرتان را بشنویم.

مسعودی ریحان: در خصوص تبریز 2018 تا آنجا که من می دانم کار زیرساختی بخصوصی صورت نگرفته است. البته تبلیغ شده است اما اینکه زیرساختها را به صورت کامل برای تبریز2018آماده کرده باشیم نه، این کار تماما انجام نشده است. البته این را باید بگویم که رویداد «تبریز2018» مخصوص سال 2018 نیست و درواقع این سال استارت و شروعی برای رونق صنعت گردشگری در استان است که در این خصوص یک سری برنامه های گسترده فرهنگی مطرح است و تلاش ما این است که از این جریان استفاده کنیم و سرمایه گذار جذب کنیم.

هر اندازه که بتوانیم بواسطه این رویداد، تبریز و آذربایجان را به مردم دنیا بخصوص کشورهای اسلامی بشناسانیم موفقیم، باید از نظر فرهنگی و هم از نظر اندیشه و آثار تاریخی و باستانی و در واقع تفکری که در این شهر پنهان است را هم به دنیا معرفی کنیم.

در تبریز امکانات و یادگارهای تاریخی وجود دارد که روی آن خاک ریخته ایم و نتوانسته ایم آنها را بشناسانیم. اگر این آثار را احیا کنیم و جاذبه های جدیدی نیز ایجاد کنیم، در آن صورت است که این شهر را خواهیم توانست به دنیا بشناسانیم.

گنجینه ای از ثروت در تبریز خوابیده است. تاریخ تبریز گنجینه و ثروت بزرگی برای تبریز است، خانه های تاریخی تبریز که شخصیت های بزرگی در آنها زندگی کرده اند، اگر بتوانیم خانه آنها را درست به مردم و گردشگران معرفی کنیم و نوع معماری و تکنولوژی آن روزهای ساخت خانه را معرفی کنیم آنگاه تمدن تبریز شناسانده می شود.

ما معماران و مهندسان بزرگی داشته ایم. اگر بتوانیم اینها را بشناسانیم. فردی که از فرانسه و یا دیگر کشورها به تبریز می آید برای دیدن مترو یا فروشگاههای مدرن و یا ساختمانهای شیک به تبریز نمی آید. گردشگر برای دیدن آنچه که مربوط به هویت گذشته ماست می آید. موزه عصر آهن که اگر در شهر دیگری بود روی سر می گذاشتند شنیده ام با ادامه روند فعلی 10 سال آینده دیگر نخواهد بود.

مگر این موزه که یادگار تمدن 4000 سال پیش تبریز است کم چیزی است که به آن ارزش قائل نیستیم.

موزه عصر آهن تبریز محلی است که محققان از سراسر دنیا می توانند برای تحقیقات باستان شناسی در آن حضور داشته باشند اما اینکه آیا ما واقعا قدر چنین گنجینه هایی را می دانیم یا نه بحث دیگری است که مجال متفاوتی را می طلبد.

 من واقعا افسوس می خورم. قلعه عباسی و ربع رشیدی تبریز نیز به همین منوال فراموش شده اند. شما بروید به باروها و برج های قلعه نگاه کنید؟ همین قلعه اگر در شهر دیگری بود می توانست روزانه ده ها هزار گردشگر به خود جذب کند. اما در تبریز به حال خود رها شده است و پیرامون آن نیز متاسفانه ساخت و ساز غیر مجاز و غیر اصولی انجام شده. البته امیدوارم این قلعه و ربع رشیدی احیا شود چون پتانسیل بسیار بزرگی برای جذب گردشگر دارد.

* به عنوان سخن پایانی اگر حرف خاصی دارید در خدمتیم.

مسعودی ریحان: از تمامی رسانه هایی که به تبریز اهمیت می دهند سپاسگذارم. رسانه رکن چهارم مردم سالاری است اگر رسانه رسالت خود را به درستی انجام دهد و رسانه بحث نقادی را درست انجام دهد و ما هم نقادی رسانه را قبول کنیم و رسانه را تشویق کنیم که از بعد تعریف مسولان وارد نشود و از بعد نقد ما مسئولان وارد شود، رفتار و عملکرد مسئولان را نقد کند، می توانیم به آینده امیدوارتر باشیم. اگر بحث دموکراسی و مردم سالاری که بزرگان و گذشتگان ما از یکصد سال گذشته در راه آن جانفشانی ها کرده اند، در همه ما نهادینه شود آن زمان است که هم رسانه در جای خود به نقادی می پردازد و هم مسئولان به وظایف خود عمل می کنند.

ما باید راه شیخ محمد خیابانی که شهید راه آزادی و مردم شد را ادامه دهیم راه این روحانی شهیدی که برای اولین بار در دنیای مشرق زمین از مردمسالاری و آزادی و آزادیستان حرف زد را ادامه دهیم تبریز شان والای خود را باز خواهد یافت.

*ممنون از اینکه وقتتان را در اختیارمان قرار دادید.

مسعودی ریحان: من از شما تشکر می کنم که تشریف آوردید موفق باشید.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.