حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تصویب و نظارت؛ هر دو در مجلس!

شناسه : 53464 20 دسامبر 2020 - 20:35 657 بازدید
۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس است که با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز “مجلس” نامگذاری گردید.
تصویب و نظارت؛ هر دو در مجلس!
پ
پ

تصویب و نظارت؛ هر دو در مجلس!

۱۰ آذر سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس است که با تصویب مجلس شورای اسلامی، روز “مجلس” نامگذاری گردید.

به گزارش آژانس خبری تبریزما، آیت الله مدرس حتی در دورانی که نماینده مجلس بود بسیار ساده می زیست، لباس او جامه ای کرباسین بود و همان غذایی را می خورد که مردم عادی می خوردند، در منزل محقری مسکن کرده بود و حصیری بیش زیر پا نداشت، به طوری که مورد اعتراض دوستان خود واقع می شد ولی در جواب می گفت: شخصیت انسان به لباس نیست، به فهم و اندیشه و آگاهی اوست، اگر من حرف حق خود را آزادانه بیان می کنم، برای این است که چیزی ندارم که از دست بدهم و از کسی هم چیزی نمی خواهم اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمایید، آزاد می شوید!

پس از انقلاب، مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داد، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد سال ۱۳۵۹ با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی شروع به کار کرد.

بر اساس قوانین کشور، مجلس شورای اسلامی محلی برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضایی می باشد.

تجربه گرانبهای موفقیت اندیشه مدرس و تجربه گرانبهاتر پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، ملت و مجلس ایران را بر آن داشت تا با استفاده از همین تجربه‌ها و همین درس های ارزشمند بتواند در برابر قدرت‌های استکباری ایستادگی نماید.

▪️یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مجلس، امید و معتمد مردم و پشتیبان دولت بوده و راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است گفت: در زمان‌های بعد از مشروطیت، در کشور ما حرف‌هایی مانند مجلس، قانون و انتخابات زیاد زده می‌شد ولی میان حقیقت و آنچه که اتفاق می‌افتاد و واقعیت امر، فاصله زیادی وجود داشت.

ناصر سنگدوینی ادامه داد: مردم ایران در واقع از دوران مشروطیت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور خود را در اداره کشور به شکل قانون‌گذاری تجربه نکردند ولی یک دوره دو ساله در اوایل کار مجلس شورای ملی شامل دوره دوم و سوم با مناقشات و خدشه‌هایی همراه بودند و آنچه بود تنها حرف بر روی کاغذ بود!

وی با ذکر این نکته که امام راحل، مجلس را در رأس امور می‌داند افزود: این یعنی، اوج اعتقاد به مردم‌سالاری. نظر به اهمیت مجلس در ساختار نظام‌های سیاسی کشورها، قوانین و شرایطی را برای نامزدهای حضور در مجلس وضع کرده‌اند و در کشورهایی که مردم‌سالاری را پذیرفته‌اند، این قوانین و شرایط به‌گونه‌ای است که به بیشتر افراد و گروه‌ها با انگیزه‌ها و تعلقات مختلف، اجازه می‌دهد در مجلس حضور یابند.

سنگدوینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجلس کشورمان را اسلامی و ملی بودن آن دانست و افزود: به فرموده رهبر انقلاب، مجلس مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها، قومیت‌ها، سلایق و عقاید است لذا این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است، اینجا همه برای پیشرفت ایران و سربلندی و پیروزی نظام مجاهدت می‌کنند و همه یک هدف را می‌جویند.

وی اضافه کرد: بنابراین چنین مجلسی شکل نمی‌گیرد مگر در چارچوب قوانین و معیارهای تعیین‌شده و با مشارکت گسترده، فعال و یا انگیزه مردم آگاه و هوشیار این سرزمین که همواره در طول تاریخ انقلاب این هوشیاری خود را به اثبات رسانده‌ و واقف‌اند که دفع هر گزند و تهدید و رسیدن به قله‌های پیشرفت، رفاه و سربلندی، مستلزم حضور فعال و آگاهانه آن‌ها در تعیین سرنوشت خویش خواهد بود.

▪️مجلس هنوز نتوانسته انتظارات مردم را برآورده نماید

یک پژوهشگر نیز با اشاره به اینکه مجلس در چهار دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و با وجود تلاش برای بهبود امور کشور و مردم هنوز نتوانسته انتظارات مردم را برآورده نماید گفت: تصویب قانون اگرچه مهم است لیکن نظارت بر نحوه اجرای قوانین نیز اهمیت شایانی دارد که به نظرمی رسد در این خصوص ضعف‌هایی وجود دارد.

علی باکویی افزود: نماینده مجلس، وکیل مردم است و نه ولی مردم؛ نماینده مردم باید پیگیر مطالبات و خواسته‌های آنان باشد و می‌بایست سوای حزب‌بازی و جناح‌بندی‌ها، با مشورت گرفتن از متخصصان و اهل‌فن در حوزه‌های مختلف به وظیفه نمایندگی خود عمل نماید.

وی با طرح این سؤال که متخصصان، اساتید دانشگاهی و نخبگان امروز چه جایگاهی در نظام برنامه‌ریزی و پیشبرد امور کشور دارند ادامه داد: فکر می‌کنید چند درصد نمایندگان مجلس از مشورت اهل‌ فن و متخصصان حوزه‌های گوناگون در تصمیم‌گیری‌هایشان استفاده می‌کنند؟

این استاد دانشگاه و نخبه در رشته‌های پایه با انتقاد از بی‌توجهی‌های موجود به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و نبود ارتباطی مناسب بین دانشگاه‌ها و بخش صنعت برای کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی تاکید کرد: دانشگاه‌ها به فکر تولید فارغ‌ التحصیلان هستند و هیچ مرجعی پیگیر اشتغال وعدم اشتغال آنان نیست و از سویی شرایطی برای این‌ که دانشجو بتواند ایده‌های علمی خود را در قالب پروژه‌های کاربردی تعریف و اجرایی کند؛ فراهم نیست!

باکویی با بیان این مطلب که مردم از سیاسی بازی‌ها و غلتیدن نمایندگان خود در باندبازی‌ها و جناح‌بندی‌ها خسته شده‌اند گفت: معتقدم مردم اگر احساس کنند مسئولان تلاش می‌کنند رضایت مندی در آنان ایجاد خواهد شد، حتی اگر نتیجه‌ای حاصل نشود، در حالی که فعلاً وضعیت به‌گونه‌ای است که مردم احساس می‌کنند مسئولان و نمایندگان منتخب به مشکلات آنان بی‌توجه بوده و از مردم فاصله گرفته‌اند و این موضوع قطعاً عواقب خوبی نخواهد داشت!

 

 

منبع:  تبریز   من

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.