حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

آشنایی با شهرهای خواهر خوانده تبریز/ باکو

شناسه : 8942 23 نوامبر 2017 - 5:55 580 بازدید

تبریز ما: باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان است. به گزارش تبریز ما، باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز با حدود دو و نیم میلیون جمعیت است. وجود تعداد بسیاری […]

آشنایی با شهرهای خواهر خوانده تبریز/ باکو
پ
پ

تبریز ما: باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. این شهر بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌شوران قرار دارد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان است.

به گزارش تبریز ما، باکو پر جمعیّت‌ترین شهر قفقاز با حدود دو و نیم میلیون جمعیت است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جذبه خاصی به این شهر داده‌است.

 این شهر از زیباترین شهرهای منطقه به حساب می آید که دارای جاذبه های بسیار زیادی است، به خصوص وجود شهر قدیمی باکو ( ایچری شهر ) همراه با جاذبه های خاصش مانند: قلعه دختر و کاخ شروانشاه که از قرون وسطی به جای مانده اند و در میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده اند.

باکو از سه منطقه اصلی تشکیل شده: ایچری شهر (باستانی)، بخشی که در دوران سوسیالیستی بنا شده و اکنون در حال نوسازی است، دیگری بخش جدید و نوساز شهر است.

دیدنی های باکو

باکو یکی از کهن ترین شهرهای شرقی است . فضای دلنشین میدان فواره، قطار کافه ها و چایخانه ها، خیابان های انباشته از مراکز خرید، چشم اندازهای بادگیر از خزر، تفرجگاه های ساحلی با درختان سرو و زیتون، کانال های آبی بتونی که یادآور ونیز هستند و … همه فضایی دلکش را برای چنین شهری پدید می آورند.

 باکوی کهن با حصارهای قرون وسطایی خود، میزبان کاخ شیروان شاه و چندین موزه و مسجد با مناره های دیدنی است. اگر راه خود را از سوی کاخ به سمت دریا کج کنید، در مسیر به ملاقات برج غول پیکر دختر می رسید.

 برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ را طی کنید تا از بالای آن نمای 360 درجه از شهر را ببینید. این قلعه که به زبان ترکی «قیز قله سی» گفته می شود، 29.5 متر طول، 16 متر عرض و 6 طبقه دارد. جالب است که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده است. این برج جزو میراث جهانی یونسکو است.

قوباستان کوه آتشفشانی عجیبی است که می توان انواع حجاری های روی سنگ عصر سنگ و برنز را روی آنها مشاهده کرد. این کوه نیز از دیگر جاذبه های شهر باکو است. برج مایدن بنــای مخروطــی شــکل از ســنگ ســاخته شــده،۲۹ متــر ارتفــاع دارد و بهتریــن نمــاد بــرای معمــاری آذربایجــان بــه شــمار مــی رود.

قصر شیروان شاه مجموعــه قصــر زیبــا و شــگفت انگیز، از ماســه و ســنگ ســاخته شــده و محــل اســتقرار یکــی از حکمرانــان آذربایجــان بــوده اســت و در قــرن پانزدهــم ســاخته شــده است.

این شهر با سرعت سرسام آوری در جهت توسعه حرکت می کند. تلاش برای برگزاری مسابقات جهانی در رشته های مختلف و ساخت و سازهای پیشرفته شهری از جمله شواهد این شتاب فراوان هستند.

باکو برای افزایش مناسبات و همکاریهای بین المللی قرارداد برادر خواندگی با شهرهای مختلف جهان از جمله ماینز آلمان، داکار سنگال، بوردو فرانسه، بصره عراق و تبریز به ثبت رسانده است. وجود مشترکات فرهنگی بسیار فراوان مانند زبان و دین مشترک، تاریخ و فرهنگ مشابه و همجواری میان تبریز و باکو این دو شهر قدیمی را بر آن داشت که قراداد برادرخواندگی با همدیگر امضا کنند و بیش از پیش برای بسط همکاریها و تعاملات تلاش کنند.

نگارنده: مهراب محرابی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.