هشدار نسبت به مسافربری غیرمجاز در اطراف پایانههای تبریز/ گرایش به سمت ناوگان عمومی هر سال ۱۰ درصد با کاهش روبهرو است ، اروجعلی علیزاده ظهر امروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: کار خبرنگاری یک کار پر استرس و مهمی است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای همیشه با رسانهها […]
، اروجعلی علیزاده ظهر امروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: کار خبرنگاری یک کار پر استرس و مهمی است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای همیشه با رسانهها ارتباط و تعامل دارد و اگر کاهش تصادفات جادهای در استان صورت گرفته با اطلاع رسانی و آگاهی رسانی رسانه ها محقق شده است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما مبنی بر اینکه وضعیت گاردریلها در استان چگونه بوده و چه کارهایی انجام گرفته است، گفت: با توجه به اینکه هزینه یک شاخه گاردریل که ۴ متر است در حدود ۷۰۰ هزار تومان میباشد ولی ما منابع لازم برای تامین آن را نداریم و شاید سال گذشته حتی ۵ کیلومتر هم گاردریل احداث نشده است ولی اخیراً با یک شرکتی به توافق رسیدیم تا آنها با طراحی یک سیستم جدید تمام گاردریلهای فرسوده و یا دچار آسیب را بازیافت کنند. کاهش تصادفات جاده ای هماهنگی ۲۴ دستگاه را نیاز دارد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به سوال روزنامه همشهری مبنی بر این که عامل اصلی تصادفات جادهای در استان چیست، گفت: تصادفات جادهای یک مقوله چند وجهی میباشد و اگر یک دستگاه در استان مدعی شود که میتواند تصادفات جادهای را به صفر برساند امکانپذیر نیست چرا که برای این مقوله ۲۴ دستگاه باید هماهنگ باشند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه همه ما خارج از مسئولیت و فعالیتهای خود یک راننده هستیم از این رو علائم جادهای و خط کشیها به منظور کاهش تصادفات بوده و دکوری نیستند، توضیح داد: اگر با این شرایط خود را تطبیق بدهیم قطعاً هیچ مشکلی ایجاد نمیشود چراکه وقتی سرعت در جادههای روستایی را ۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام میکند قطعاً برحسب یک تفکر و قانونی این سرعت اتخاذ شده است. ۷۰ درصد عامل اصلی تصادفها راننده است وی با تاکید بر این که عامل اصلی تصادفات بیشتر راننده است که ۷۰ درصد را شامل میشود،افزود: اگر بتوان رانندگی را مدیریت کرد شاید مدت زمان سفر از یک ساعت به یک و نیم ساعت طول بکشد ولی در عوض جامع و مال انسان حفظ خواهد شد. مدیرکل راهداری و حمل و تقل جادهای آذربایجانشرقی به آموزشهای ارائه شده به رانندگان ناوهای عمومی اشاره کرد و گفت: ۱۷ درصد کل ناوگان استان عمومی است و حداقل تصادفات در این ناوگان میباشد به طوریکه از ۶۳۲ نفر کشته در اثر سوانح جادهای فقط ۶ نفر مربوط به ناوگان عمومی است. گرایش به سمت ناوگان عمومی هر سال ۱۰ درصد با کاهش روبهرو است علیزاده با بیان اینکه متاسفانه گرایش به سمت ناوگان عمومی هر سال ۱۰ درصد با کاهش روبهرو است و دلیل آن کیفیت یا موارد دیگر نیست، تصریح کرد: علت کاهش به خاطر این است که در کشور ایران انرژی ارزان است و هر فرد بیشتر ترجیح میدهد تا با خودروی شخصی خود اقدام به سفر کند. وی با تاکید بر اینکه موضوع فرهنگ نقش زیادی در رانندگی و سوانح جادهای دارد، گفت: الان ما ثبت تصاویری داریم که یک فرد حین رانندگی در یک دست سیگار داشته و در یک دست دیگر با تلفن همراه صحبت میکند و در اتوبانهای بسیار خطرناک در حال رانندگی میباشد و یا مواردی وجود داشت که در اتوبان تبریز به زنجان یک راننده وانت پای چپ خود را از پنجره بیرون آورده و در حال رانندگی است و این حرکات ناهنجار به مشکلات در جادهها میشود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات که در رابطه با مشکلات دوربرگردانها در بزرگراهها و آزادراهها بود، گفت: این که بتوانیم در آزادراهها، دوربرگردان همسطح ایجاد کنیم نمیشود و اصلاً اجازه نداریم و دوربرگردان همسطح صرفاً در بزرگراه و راههای اصلی اجازه احداث دارد و کسی که قوانین راهنمایی و راهنمایی و رانندگی را رعایت کند قطعا در حین دوربرگردان در آزادراهها با مشکلی روبهرو نخواهد شد. وی به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا که در رابطه با تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بود نیز چنین پاسخ داد: متاسفانه کاربریهای جادهای عامل اصلی مشکلات هستند چرا که این کاربریها در زمانی بنا به هر دلیلی ایجاد شدهاند که مسیر آنها دقیقاً منتهی به جادههایی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر هستند و قبل از آن برای حل این مشکل اقدام به ایجاد شانههای خاکی کردیم ولی در حال حاضر تلاش میشود تا گاردریلهایی در این مسیر احداث شود. علیزاده در ادامه بساط دستفروشان در حاشیه شهرها و جادهها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اخیراً در محور تبریز اهر، صوفیان دستفروشان دیده میشود که وجود آنها در کنار جادهها ممنوع است و ما با آنها برخورد میکنیم ولی حین برخورد آنها به ما قمه میکشند و در کل مسائل اجتماعی دست ما را بسته است. علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد پایانههای استان و علت نبود پایانه در برخی از شهرستان ها از جمله ورزقان، هریس اسکو اشاره کرد و گفت: ۱۴ پایانه مسافربری در استان وجود دارد که اصولاً احداث پایانه جزو وظایف شهرداری است و ما بارها با شهرداری شهرستانهایی که پایانه ندارند، صحبت کردیم تا فضایی برای احداث پایانهها اختصاص دهند. وی اضافه کرد: ما از شهرداری برخی شهرستانهایی که پایانه در آنها وجود ندارد و نیاز به وجود پایانه در آنها است، درخواست میکنیم تا فضایی را برای این منظور اختصاص دهند و همچنین شرکتهای حمل و نقلی که تمایل فعالیت در این شهرستانها را دارند میتوانند با مراجعه به اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اقدام به کسب مجوز کنند. وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ما که در رابطه با ادعای برخی از نمایندگان مجلس که مدعی هستند، برخی از راههای روستایی در این شهرستانها ۴۰ سال پیش آسفالتریزی شدهاند، گفت: بنده این ادعا را قبول ندارم چرا که انقلاب ما ۴۰ سال است که به پیروزی رسیده است و قبل از انقلاب در استان آذربایجان شرقی فقط یک روستا آن هم روستای لاهیجان بود که دارای آسفالت بود و مابقی هیچ آسفالتی نداشتند و همه آسفالتریزیها بعد از انقلاب انجام گرفته است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه مسافربری غیرمجاز در اطراف ترمینالهای تبریز وجود دارد، چنین پاسخ داد: بله چنین مواردی وجود داشت و بیشتر در مناطق امامیه و راهآهن مشاهده میشد که با ورود راهداری و کسب حکمی از دادگاه توانستیم ۴۰ اتوبوس از شرکتهای غیرمجاز را غیرفعال کنیم و جلوی کارت آنها گرفته شد و تا رسیدگی به وضعیت آنها، این کارتها باز نخواهد شد و همچنین مورد دیگری در میدان تره بار بود که حرکات غیر مجاز اتفاق افتاده بود و آن نیز متوقف شده است. وی افزود: بنده معتقد هستم که هرگونه شکایات در رابطه با حمل و نقل جادهای وجود داشته باشد میتوان از طریق تماس شماره ۱۴۱ اعلام کرده و ما به صورت آنلاین آن را دیده و نسبت به رسیدگی به آن اقدام کنیم. انتهای پیام/۶۰۰۲۷