حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

معادلات چندمجهولی اقتصاد!

شناسه : 60286 27 جولای 2021 - 15:46 140 بازدید

تبریز ما – سرویس اقتصادی: با تمام هجمه های همه جانبه نباید این تصور به وجود آید که دولت آینده باعث کاهش قیمت کالاها می شود، بلکه اگر بتواند قیمت ها را ثابت نگه دارد شاهکار کرده است!دولت سیزدهم می داند که زیرساخت های اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه روست و مردم هم در […]

معادلات چندمجهولی اقتصاد!
پ
پ

تبریز ما – سرویس اقتصادی: با تمام هجمه های همه جانبه نباید این تصور به وجود آید که دولت آینده باعث کاهش قیمت کالاها می شود، بلکه اگر بتواند قیمت ها را ثابت نگه دارد شاهکار کرده است!
دولت سیزدهم می داند که زیرساخت های اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه روست و مردم هم در هیچ برهه ای مانند شرایط امروز در فشار معیشتی نبوده اند لذا چالش اقتصاد امروز به مطالبه عمومی تبدیل شده و رئیس جمهور آینده ملزم به پاسخگویی به آنهاست. 
مشکلات اقتصادی و سختی مضاعفی که امروزه به اکثر اقشار جامعه وارد می شود، مسئله ای حزبی و جناحی نیست که در گروکشی های سیاسی گم شود بلکه دلسوزان کشور از هر جناح باید تلاش خود را در جهت کمک به دولت منتخب اعمال کنند تا بتواند دست به جراحی های عمیق و بزرگ اقتصادی بزند. 
در حقیقت، اکنون زمان آن رسیده تا شعارهای کلان اقتصادی جامه عمل  بپوشند و فاصله درآمدی میان دهک های مختلف جامعه که در سال های اخیر بسیار عمیق شده است، ترمیم شود و بهره مندی از رفاه نسبی که حق طبیعی مردم کشورمان از ذخایر عمده معدنی و طبیعی برخوردار است فراهم گردد!

▪️اولویت‌ دولت آینده پرداختن به حل مشکلات اقتصادی و معیشت مردم است

این روزها رفاه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی از مهم ترین دغدغه‌های مردم کشورمان است؛ بر همین اساس قاعدتاً مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم نیز پرداختن به حل مشکلات اقتصادی و تأمین معیشت مردم می باشد.
سیدابراهیم رئیسی در طول مدت انتخابات تا حدودی اولویت‌های دولت خود را معین کرده و در این راستا برای حل مشکلات موجود اقتصادی کشور وعده‌هایی از جمله ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، ایجاد سالانه یک میلیون شغل و کاهش میزان بیکاری، تک‌رقمی شدن تورم، جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی، افزایش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، حل مشکل حاشیه‌نشینان و ارائه خدمات به آنان، ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس، رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای جامعه را به مردم داد.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد تحریم‌ها نقش بسزایی در تداوم مشکلات اقتصادی کشور ایفا می‌کند و قطعاً احیای اقتصاد کشور بدون حل این معضل امکان پذیر نیست؛ بنابراین لازم است دولت جدید، رفع تحریم و حل مشکلات اقتصادی را به صورت همزمان در اولویت وظایف خود قرار دهد، هر چند بهبود وضعیت اقتصادی کشور تنها به مسائل بین‌المللی مرتبط نیست و اقتصاد داخلی سالیان متمادی است که از مشکلات ساختاری رنج می‌برد.
ناگفته نماند یکی از اولویت‌های مهم دولت آینده، مهار تورم است که رشد نقدینگی و شوک‌های ارزی در دولت فعلی دوازدهم، تورم را به صورت افسارگسیخته افزایش داد، لذا دولت آتی باید اهتمام ویژه‌ای برای ایجاد رونق و برنامه‌های مشخص و عملی برای از بین بردن رکود تورمی داشته باشد.

▪️جریان انحصارات، مسیر اقتصادی را به جریان سرمایه سالاری تبدیل کرده است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور تابع نوع نگاه‌ مسئولان اقتصادی به مشکلات اقتصادی، علل مشکلات و راه‌حل‌های آنهاست گفت: اگر آنها نگاهی درست به این سه مورد داشته باشند می‌توانند مشکلات را شناسایی، علل را درک و راه‌ حل‌های مربوطه را ارائه دهند؛ اما اگر نوع تفکری که حاکم می‌شود تفکر حل مشکلات نباشد، نه تنها این مشکلات از درون باقی می‌ماند بلکه تشدید هم می‌شود. احمدعلی یوسفی با بیان اینکه تورم و گرانی، رکورد و بیکاری، فساد و قاچاق، بی‌مسکنی و بد مسکنی و عدم امکان ازدواج و تشکیل خانواده از مشکلات اساسی جامعه ماست ادامه داد: فقر و محرومیتی که بخشی از مردم کشور با آن مواجه هستند نیز از دیگر مشکلاتی است که متأسفانه به خاطر تورم‌ شدید سالههای اخیر رخ داده است.
وی اساسی‌ترین علل مشکلات اقتصادی کشور را رانت‌خواری و ویژه خواری دانست و افزود: رانت که منافع فراوانی را در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌دهد مشکل اصلی اقتصاد ماست و علت دیگر نیز انحصارات اقتصادی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی با آن مواجه هستیم و هر بخش اقتصاد کشور در دست قبیله‌های اقتصادی است که در سال‌های اخیر شکل‌ گرفته‌اند!
یوسفی اضافه کرد: جریان اقتصادی انحصارات، مسیر اقتصادی کشور را تبدیل به یک جریان سرمایه سالاری اقتصادی کرده و به شکل انحصاری در اختیار افرادی که متأسفانه اکثراً مرتبط با مسئولان هستند قرار داده است.
این کارشناس اقتصادی علت دیگر ایجاد مشکلات را خلق پول گسترده دانست و گفت: گسترش حجم پول و ولخرجی‌هایی مانند حقوق نجومی پرداخت‌ شده، باعث شده که دولت با کسری بودجه فراوان رو به ‌رو شود و کسری بودجه را نیز از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران نماید و بانک مرکزی هم تبدیل به قُلک دولت گردد.
یوسفی تاکید کرد: اینگونه مشکلات و بسیاری از موارد دیگر نشان می دهد که چالشهای اقتصادی موجود در کوتاه مدت حل نخواهد شد، بنابراین تغییر یک شخص و تحول اساسی آن هم در کوتاه مدت، بیش از آنکه با واقعیت ها همخوانی داشته باشد رویایی است که به این زودی ها تعبیر نخواهد کرد و برنامه ریزی دقیق می طلبد.

▪️مشکلات اقتصادی کشور ساختاری بوده و با تغییر دولت ها به سختی قابل اصلاح است!

اکثر فعالان اقتصادی در انتظار پایان روزی هستند که رئیس جمهور جدید فعالیت خود را آغاز کند اما نکته ای که نباید از آن غافل ماند مشکلات ساختاری و زیربنایی است که همچون وزنه سنگینی به پای اقتصاد بسته شده و نمی تواند به سادگی از سر اقتصاد کشور دست بردارد!
بررسی وضعیت نشان می دهد که مشکلات اقتصادی کشور ساختاری بوده و با تغییر دولت ها به سختی قابل اصلاح است اما بی شک حل مشکلات در کوتاه مدت صورت نخواهد گرفت بلکه نیازمند برنامه ریزی همه جانبه بوده و می بایست با چالشهای بسیاری مقابله گردد.
هنگامی که اقتصاد دولتی دست بخش خصوصی و تعاونی را بسته و انحصار دولتی حرف اول را می زند و شرکتهای بزرگ همچون خودروسازی، دخانیات، معادن و غیره در اختیار دولت است چگونه می توان انتظار داشت این بخشهای اقتصاد متحول گردند؟!
این در حالی است که بخش دولتی حق انتخاب برای خریدار قائل نیست و مردم همواره تنها در گلوگاه یک راه انتخاب قرار می گیرند چگونه می توان به تحول بنیادین حوزه صنعت و معدن امیدوار بود؟!
نکته ای که بارها مورد تاکید قرار گرفته، تاثیر تحریم و سیاست خارجی بر اقتصاد است، اینکه دائم شعار بدهیم و اصرار بیهوده داشته باشیم که تحریم هیچ تاثیری بر اقتصاد ندارد، چیزی به غیر از فرافکنی نیست و بدتر اینکه درگیر دعواهای جناحی و سیاسی داخلی هستیم بنابراین از یک سو به دنبال بازگشت به برجام، رفع تحریم ها، آزادسازی تجارت خارجی، رفع مشکلات بانکی و ارتباط با جهان هستیم و از سوی دیگر عده ای تندرو اجازه بازگشت آرامش به اقتصاد کشور را نمی دهند!
نکته ای که به هیچ عنوان نمی توان انکار کرد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است که باعث تعطیلی و بحران بسیاری از مشاغل شده و بیکاری تعدادی از هموطنان را باعث شده و نیاز به مدیریت و ریشه کنی این ویروس بیش از پیش احساس می شود زیرا تهدید بیکاری یکی از معضلات دوران کروناست که اقتصاد کشور را زمینگیر کرده است.

گزارش: شهرام صادق زاده

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=23235

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.