حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

مرثیه‌ای برای فوتبال تبریز (گزارش)

شناسه : 60688 12 آگوست 2021 - 19:52 183 بازدید

فوتبال تبریز در فصل جدید لیگ برتر تنها یک نماینده خواهد داشت این در حالی است که در لیگ شانزدهم شاهد حضور ۳ تیم از این شهر بودیم. به گزارش تبریز ما، لیگ برتر فوتبال ایران در فصل ۰۰-۹۹ با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. تیم‌های سایپا و ماشین‌سازی هم با قرار گرفتن در قعر […]

مرثیه‌ای برای فوتبال تبریز (گزارش)
پ
پ

فوتبال تبریز در فصل جدید لیگ برتر تنها یک نماینده خواهد داشت این در حالی است که در لیگ شانزدهم شاهد حضور ۳ تیم از این شهر بودیم.
به گزارش تبریز ما، لیگ برتر فوتبال ایران در فصل ۰۰-۹۹ با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. تیم‌های سایپا و ماشین‌سازی هم با قرار گرفتن در قعر جدول، به دسته یک سقوط کردند. به این ترتیب تهران و تبریز در لیگ بیست و یکم، یک نماینده کمتر نسبت به فصل‌های گذشته خواهند داشت. تراکتور در حال حاضر تنها تیم لیگ برتری فوتبال تبریز به حساب می‌آید و این در حالی است که ۵ سال پیش در لیگ شانزدهم، شاهد حضور ۳ تیم تبریزی بودیم.
تراکتور؛ تنها دارایی فوتبال تبریز در لیگ برتر

تیم تراکتور در فصل ۸۸-۸۷ قهرمان لیگ دسته یک شد و بعد از یک دهه به لیگ برتر بازگشت. این تیم از فصل ۸۹-۸۸ تا به امروز در لیگ برتر حضور دارد و طی این مدت سه بار به مقام دوم رسیده و یک بار هم سوم شده است. این تیم در لیگ بیستم و برای سومین بار در شش فصل اخیر به مقام چهارم دست یافت و از رسیدن به آسیا بازماند. تراکتور بعد از بازگشت به لیگ برتر چهره‌ای جدید به خود گرفت و دیگر یک تیم شهرستانی دست و پا بسته نبود.
حضور ستاره‌های سرشناس در طول این مدت، تراکتور را خیلی زود به تیمی مدعی تبدیل کرد که همواره نیم‌نگاهی به فتح لیگ برتر داشته اما هر بار بنا به دلایلی از عملی کردن این مهم بازمانده است. سرخ‌پوشان فوتبال تبریز در سیزدهمین فصل حضور متوالی‌شان در لیگ برتر، تنها نماینده فوتبال آذربایجان خواهند بود و دیگر خبری از دربی‌های برادری نخواهد بود.
گسترش فولاد؛ نام، رنگ، لوگو، ورزشگاه و سهمیه همه پرید!

گسترش فولاد یک سال پیش از صعود تراکتور به لیگ برتر، قهرمان لیگ استانی شد و در همان فصلی که تبریز با تراکتور به لیگ برتر بازگشت، قهرمان لیگ دسته سه شد. مسئولان وقت این باشگاه پس از اینکه فصل ۸۹-۸۸ را با رتبه هشتم به پایان رساندند، اقدام به خرید امتیاز باشگاه نیروی زمینی کردند تا فصل بعد را در لیگ دسته یک حضور پیدا کنند. در سومین فصل حضور در لیگ دسته یک، آنها جواز صعود به لیگ برتر را به دست آوردند. لیگ برتر ۹۳-۹۲ اولین تجربه لیگ برتری گسترش فولاد بود.
این تیم با در پیش گرفتن یک روند منطقی و قابل قبول توانست حضور خود در لیگ برتر را تداوم ببخشد و به واسطه شرایط مالی خوب، مهره‌های کارامدی جذب کرده و به یکی از تیم‌های ثابت لیگ برتر تبدیل شود. ۳ سال پیش در چنین روزهایی بود که گسترش فولاد به ماشین‌سازی تغییر نام داده شد؛ نتیجه کار خیلی موفقیت‌آمیز نبود؛ آن تیم کم‌حاشیه، خوش‌حساب و موفق با نام و رنگ جدید تنها ۳ فصل دوام آورد و امسال با ضعیف‌ترین نمایش ممکن به دسته یک سقوط کرد تا تبریز یک سهمیه‌ای شود.
ماشین‌سازی؛ اورجینال!

تیمی که به نام ماشین‌سازی در لیگ بیستم، آخر شد، همان گسترشی بود که در موردش صحبت کردیم؛ ماشین‌سازی اصلی تحت عنوان نود ارومیه در فصل ۰۰-۹۹ در مکان هفدهم لیگ دسته یک قرار گرفته و به لیگ دسته دو سقوط کرد. جالب اینجاست که همین تیم، تحت عنوان اصلی خود یعنی ماشین‌سازی، در روز ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ به عنوان سومین تیم تبریزی جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرده بود.
در دوره‌ای که تراکتور و گسترش در لیگ برتر حضور داشتند، ماشین‌سازی توانست با ستاره‌هایی چون امین قاسمی‌نژاد، مهدی اسلامی، حامد پاکدل و… فاتح لیگ دسته یک شده و رونقی اساسی به فوتبال تبریز بدهد. حضور ماشین اورجینال در لیگ برتر اما دوام چندانی نداشت و این تیم که از نظر مالی در شرایط خوبی قرار نداشت در پایان اولین فصل حضورش در لیگ برتر، بار دیگر سقوط کرد! آنها در آن فصل ستاره‌ای بزرگی داشتند؛ مانوئل فرناندز، آندرانیک تیموریان، پیام صادقیان و…
شهرداری تبریز؛ سقوط آزاد…

شهرداری دیگر تیم تبریزی است که در یک دهه اخیر حضور در لیگ برتر را تجربه کرده است. یک سال پس از اینکه حسرت داشتن نماینده در سطح اول فوتبال ایران برای تبریزی‌ها به پایان رسید و شاهد حضور تراکتور در لیگ برتر بودیم، شهرداری تبریز قهرمان لیگ آزادگان شد تا در فصل ۹۰-۸۹ در کنار تراکتور حضور پیدا کند. حضور شهرداری در لیگ برتر دو فصل به طول انجامید و این تیم پس از سقوط به دسته یک در فصل ۹۱-۹۰، مقام قهرمانی دسته یک را خیلی زود دوباره به دست آورد اما به دلیل تبانی این صعود منتفی اعلام شد و شهرداری به دسته دو سقوط کرد و اینک با نامی دیگر در سطوح پایین تر در حال تلاش برای احیای دوباره است.

——————–

منبع خبر: asrtabriz.com/news/131068

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.